Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Klaralån
- Lån utan UC
4.
Brixo Privatlån (ny)
- Ingen UC
5.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
6
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Lumify
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Ferratum
- Lån utan UC
10.
Brixo
- Lån utan UC
11.
Nstart
- Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Hur tog ni er ur skuldfällan? Dela era erfarenheter och tips
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Hdgf" data-source="post: 482048" data-attributes="member: 9278"><p>Är de 400.000kr utöver skulderna via din mor och bror? Jag har inga direkts tips att komma med, men det låter som att du haft problem att kontrollera din ekonomi i decennier. Har du funderat på att låta någon av dina släktingar att gå in som god man? Vad har pengarna gått till? Finns det ett beteendemönster som gjort att du hamnar i skuld upprepade gånger?</p><p></p><p>Jag har också skulder hos KFM men inga privata, det mesta av min utmätning går till räntor. Jag hade under 2 års tid en vän som varit min godman för att hjälpa med ekonomin och planering inför framtiden. Skulden har minskat men inte mycket. Dock är situationen inte längre omöjlig. 2023 såg min skuldprognos ut att jag efter 10 års utmätning fortfarande skulle ha en halvmiljon i skulder. Nu är det bara 4-6 år med utmätning till 0kr, jag är 31 år gammal. Under tiden som min vän hjälpte mig så fokuserade jag på att bara hålla mig arbetsför och försökte öka mina inkomster. 400.000kr är görbart, men om de privata skulderna är utöver dessa så är det många år kvar.</p><p>Du kan räkna in de privata skulderna i skuldsanering men då kommer din bror /mor betala det du inte kan betala… Det bästa hade varit om de kan gå med på detta och att du sedan när du är fri från fogden kan göra upp en ny betalplan med dina familjemedlemmar efter skuldsanering för att betala tillbaka med det de har fått lägga ut.</p><p></p><p>Gällande din dotter så hade jag inte blandat in henne. Jag har behövt hjälpa min mamma ekonomiskt i flera år tidigare, vilket gjorde att jag själv hamnade i skuld och detta utmanade vår relation väldigt mycket och jag skulle inte råda dig att ta den vägen.</p><p> </p><p>Du behöver nog först rannsaka dig själv varför detta har skett, vad du behöver ändra på i ditt liv. Först när du har en ärlig bild över situationen kan du börja planera och skapa förändring. Jag kunde t.ex. betala av 90.000kr i skulder hösten 2024 då jag hade bytt jobb, inte var utmätt och kunde själv välja vilka skulder jag skulle betala. Jag fick en slutlön från bemanningsföretaget när jag blev fast anställd och fick en månad utbetalt 3 löner. Förhandlade med fordringsägare och kunde betala av skulder med räntor som de kunde dra av. Jag rekommenderar såklart inte att säga upp sig, men att byta arbetsgivare kan ge en mer tid mellan utmätningarna för att behålla lönerna och betala enstaka skulder och avsluta dem helt.</p><p>Vidare så kan du se din skuldprognos med summan du kan betala via utmätning. Jag hade 5 skulder 2023 hos KFM och skulle med utmätning aldrig bli skuldfri. Idag har jag 2 skulder och utmätning betar av och prognosen är visserligen ett par år men löneökningar, bonus på jobbet och skatteåterbäring är sådana oväntade inkomster som kommer förkorta tiden med utmätning då större klumpsummor utöver utmätning kommer gå till KFM.</p><p></p><p>Din situation är svår men inte omöjlig!</p><p>Tala med din bror/ mor. Att ha någon som hjälper dig att se över utgifter, beteenden, förhandla med fordringsägare är nog det första tipset jag skulle ge dig. Det går inte att ta fighten själv!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Hdgf, post: 482048, member: 9278"] Är de 400.000kr utöver skulderna via din mor och bror? Jag har inga direkts tips att komma med, men det låter som att du haft problem att kontrollera din ekonomi i decennier. Har du funderat på att låta någon av dina släktingar att gå in som god man? Vad har pengarna gått till? Finns det ett beteendemönster som gjort att du hamnar i skuld upprepade gånger? Jag har också skulder hos KFM men inga privata, det mesta av min utmätning går till räntor. Jag hade under 2 års tid en vän som varit min godman för att hjälpa med ekonomin och planering inför framtiden. Skulden har minskat men inte mycket. Dock är situationen inte längre omöjlig. 2023 såg min skuldprognos ut att jag efter 10 års utmätning fortfarande skulle ha en halvmiljon i skulder. Nu är det bara 4-6 år med utmätning till 0kr, jag är 31 år gammal. Under tiden som min vän hjälpte mig så fokuserade jag på att bara hålla mig arbetsför och försökte öka mina inkomster. 400.000kr är görbart, men om de privata skulderna är utöver dessa så är det många år kvar. Du kan räkna in de privata skulderna i skuldsanering men då kommer din bror /mor betala det du inte kan betala… Det bästa hade varit om de kan gå med på detta och att du sedan när du är fri från fogden kan göra upp en ny betalplan med dina familjemedlemmar efter skuldsanering för att betala tillbaka med det de har fått lägga ut. Gällande din dotter så hade jag inte blandat in henne. Jag har behövt hjälpa min mamma ekonomiskt i flera år tidigare, vilket gjorde att jag själv hamnade i skuld och detta utmanade vår relation väldigt mycket och jag skulle inte råda dig att ta den vägen. Du behöver nog först rannsaka dig själv varför detta har skett, vad du behöver ändra på i ditt liv. Först när du har en ärlig bild över situationen kan du börja planera och skapa förändring. Jag kunde t.ex. betala av 90.000kr i skulder hösten 2024 då jag hade bytt jobb, inte var utmätt och kunde själv välja vilka skulder jag skulle betala. Jag fick en slutlön från bemanningsföretaget när jag blev fast anställd och fick en månad utbetalt 3 löner. Förhandlade med fordringsägare och kunde betala av skulder med räntor som de kunde dra av. Jag rekommenderar såklart inte att säga upp sig, men att byta arbetsgivare kan ge en mer tid mellan utmätningarna för att behålla lönerna och betala enstaka skulder och avsluta dem helt. Vidare så kan du se din skuldprognos med summan du kan betala via utmätning. Jag hade 5 skulder 2023 hos KFM och skulle med utmätning aldrig bli skuldfri. Idag har jag 2 skulder och utmätning betar av och prognosen är visserligen ett par år men löneökningar, bonus på jobbet och skatteåterbäring är sådana oväntade inkomster som kommer förkorta tiden med utmätning då större klumpsummor utöver utmätning kommer gå till KFM. Din situation är svår men inte omöjlig! Tala med din bror/ mor. Att ha någon som hjälper dig att se över utgifter, beteenden, förhandla med fordringsägare är nog det första tipset jag skulle ge dig. Det går inte att ta fighten själv! [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Hur tog ni er ur skuldfällan? Dela era erfarenheter och tips
Topp