Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur tar bankerna kreditupplysning?

Hej. Jag undrar hur bankerna tar sin kreditupplysning vid större lån. Kan de bara se tidigare lån på UC? Som det är nu så har jag en egen lägenhet där jag står på 10% och mina föräldrar på resten 90%. Om ca ett år lite mindre så ska lånen skrivas över helt på mig och det är där min fråga kommer in i bilden. Jag har tidigare tagit många sms lån och andra onödiga lån pga mitt spelande och diverse andra mindre bra saker. Tror jag dragit på mig 36 UC men inte säker. När lånen ska skrivas över helt på mig så kommer de väl att göra en fullständig kreditupplysning? jag frågade vivus detta:

"Tar ni någon UC på varje lån man tar hos er? eller tar ni en gång när man lånar första gången? Hur syns mina lån om jag ska ta större lån hos banken kan de se att jag tagit sms lån någon gång från er genom UC?"

och fick tillsvar:

"
Vi använder oss inte utav UC. Vi använder oss av Credit Safe och det är en dold upplysning som görs, den syns inte oss bankerna.

Med Vänliga Hälsningar

Sophie"

Det jag undrar är om såna sms lån inte kommer synas när banken gör en kreditupplysning, gör banken bara en vanlig UC eller kan de se precis allt?

Har ett kreditkort på Nordea som är min bank och självklart vet jag att sånt kommer stå med när de kollar upp än osv. Men min fråga var då, kommer mina lån med Credit Safe och liknande inte synas när banken kollar upp mig senare?

Självklart vet jag att 36 uc är katastrof men många av dem (nästan alla) försvinner efter nyår

MvH

Senast ändrad:
nej hos uc ser man inte de ff som tagits hos andra upplysningsföretag och tvärtom.

MEN de ser däremot om du har mycket utgifter eller underskott.och kan fråga varför.
sökte lån hos ett bolag som inte tog uc jag var så säker att det skulle bli bra för de tog inte uc,det var ett större lån men de ringde och frågade varför jag hadde så stor underskott tror det var det han sa.jag kan se att du har mycket utgifter så jag måste fråga.

nej hos uc ser man inte de ff som tagits hos andra upplysningsföretag och tvärtom.

MEN de ser däremot om du har mycket utgifter eller underskott.och kan fråga varför.
sökte lån hos ett bolag som inte tog uc jag var så säker att det skulle bli bra för de tog inte uc,det var ett större lån men de ringde och frågade varför jag hadde så stor underskott tror det var det han sa.jag kan se att du har mycket utgifter så jag måste fråga.

Ok förstår. Men vet du ifall bankerna bara tar UC eller kan de ta flera upplysningar av olika bolag, hur jobbar de? Hoppas att de ska vara lättare när man ska skriva över lån än om jag skulle ansökt om vanligt. Har ju redan 10% de kanske inte kollar upp något utan bara skriver över allt (önsketänkande) haha

om det är din egen bank ni skall skriva över lånet hos så blir det nog uc.de brukar inte använda andra upplysningar.vad jag vet och har erfarenhet av.kanske nån har bättre erfarenhet.men svårt tänka mig storbankerna använder andra.de vill ha en så stor genomgång som möjligt av en.

Tror också att de absolut tar UC oavsett vilken bank det gäller när det gäller bostad. För jag antar att du ska låna upp de 90% som ska skrivas över på dig.

Tror också att de absolut tar UC oavsett vilken bank det gäller när det gäller bostad. För jag antar att du ska låna upp de 90% som ska skrivas över på dig.

Stämmer att jag ska ha 90% av de som är kvar över till mig så de blir 100%.

Det ingen nämner här är att en fråga syns bara i ett år. Det vill säga att frågan försvinner och den syns inte 1år efter upplysningen är tagen. Har du inga anmärkningar så syns kommer det stå inga anmärkningar. Det som syns är hur många öppna krediter du har, oavsett om de är utnyttjade eller inte. Vad gäller UC så rekommenderar dig att beställa en upplysning på dig själv på minuc.se, där kommer du då kunna se om du har "vilande" krediter. Jag hade t.ex. 2 öppna krediter på urgamla SIBA-kort som jag klippt för länge sedan. Bankerna kan hänga upp sig på antalet krediter, även om de inte är utnyttjade. Personligen ringde jag bara Resurs Bank och bad dem ta bort krediterna, personen jag pratade med nämnde då att UC hämtar dessa uppgifter var 14:e dag ungefär och han frågade mig om jag ville ha skriftligt brev på att de verkligen är borta. Antar att han trodde jag skulle söka nya krediter/lån. Dessa avslutade krediter syns på en komplett upplysning ett tag efter de är avslutade, vet inte hur länge, men skulle tro det är 1 år även på det. Så för att förbereda dig för övertagandet av lånen så tycker jag du ska ta upplysning på dig själv för att se vad som finns registrerat. Det är ju dessutom gratis en gång/12 månader. Sedan ringa och säga upp eventuella outnyttjade krediter.

Dessutom så är det ju så att UC ägs av ett antal större banker, så dessa ägare kommer definitivt använda UC oavsett vilken kredit/lån man söker. Huruvida de tar fler upplysningar vågar jag dock inte sia om.

Det ingen nämner här är att en fråga syns bara i ett år. Det vill säga att frågan försvinner och den syns inte 1år efter upplysningen är tagen. Har du inga anmärkningar så syns kommer det stå inga anmärkningar. Det som syns är hur många öppna krediter du har, oavsett om de är utnyttjade eller inte. Vad gäller UC så rekommenderar dig att beställa en upplysning på dig själv på minuc.se, där kommer du då kunna se om du har "vilande" krediter. Jag hade t.ex. 2 öppna krediter på urgamla SIBA-kort som jag klippt för länge sedan. Bankerna kan hänga upp sig på antalet krediter, även om de inte är utnyttjade. Personligen ringde jag bara Resurs Bank och bad dem ta bort krediterna, personen jag pratade med nämnde då att UC hämtar dessa uppgifter var 14:e dag ungefär och han frågade mig om jag ville ha skriftligt brev på att de verkligen är borta. Antar att han trodde jag skulle söka nya krediter/lån. Dessa avslutade krediter syns på en komplett upplysning ett tag efter de är avslutade, vet inte hur länge, men skulle tro det är 1 år även på det. Så för att förbereda dig för övertagandet av lånen så tycker jag du ska ta upplysning på dig själv för att se vad som finns registrerat. Det är ju dessutom gratis en gång/12 månader. Sedan ringa och säga upp eventuella outnyttjade krediter.

Dessutom så är det ju så att UC ägs av ett antal större banker, så dessa ägare kommer definitivt använda UC oavsett vilken kredit/lån man söker. Huruvida de tar fler upplysningar vågar jag dock inte sia om.

Jag har kreditkort på 20000 (Nordea som också är min egen bank) sen ett på 5000 hos Collector/easycard. Betalar av båda varje månad och dessutom klippt sönder båda. Kan jag säga upp båda korten trots att jag fortfarande betalar av? att jag bara kan betla av och inte uttnyttja krediten på korten mera?

MvH

Jag har kreditkort på 20000 (Nordea som också är min egen bank) sen ett på 5000 hos Collector/easycard. Betalar av båda varje månad och dessutom klippt sönder båda. Kan jag säga upp båda korten trots att jag fortfarande betalar av? att jag bara kan betla av och inte uttnyttja krediten på korten mera?

MvH
Tror tyvärr inte det då du är skyldig fortfarande. Enda sättet att säga upp i sådana fall skulle ju vara att betala in allt, men jag misstänker att det inte är ett alternativ i dagsläget. Däremot skulle jag tro att om du har en bra kontakt med banken eventuellt skulle kunna sänka krediten på korten efter varje avbetalning så de matchar det du är skyldig. På så vis kan du ju påvisa att du inte planerar att använda krediterna på nytt. Dessutom så sjunker beloppen för beviljade krediter på en framtida UC-upplysning.

Tror tyvärr inte det då du är skyldig fortfarande. Enda sättet att säga upp i sådana fall skulle ju vara att betala in allt, men jag misstänker att det inte är ett alternativ i dagsläget. Däremot skulle jag tro att om du har en bra kontakt med banken eventuellt skulle kunna sänka krediten på korten efter varje avbetalning så de matchar det du är skyldig. På så vis kan du ju påvisa att du inte planerar att använda krediterna på nytt. Dessutom så sjunker beloppen för beviljade krediter på en framtida UC-upplysning.

Ok just nu betalar jag in ca 1000 på den med 20000 på varje månad och 200 på den med 5000. Har tidigare läst om underskott i kapital tror jag det var påverkar sms lpn också sånt, omdu eller någon annan vet?

Mvh

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp