Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur påverkar (löst) bolån UC?

Hej,

Vet någon hur bolån påverkar UC, eller framförallt om en sålt sin bostadsrätt och bolånet försvinner? Funderar på om det anses negativt att det försvinner pga. inget med säkerhet finns.. eller pga. att det tyder på en viss ekonomisk stabilitet att ha blivit beviljad bolån öht. Även om totala skuldbördan minskar markant.

Enligt UC verkar det vara positivt för kreditbetyget att ha ett bolån. Själv fattar jag egentligen inte det resonemanget men om man betänker att UC ägs av storbankerna blir resonemanget rimligt. Storbankerna vill ju att vi ska ha bolån för det tjänar de ju själva pengar på och då belönas man med ett bättre kreditbetyg.

Spontant bör det bli lite sämre just då det inte längre står klart att du har säkerhet.

Enligt UC verkar det vara positivt för kreditbetyget att ha ett bolån. Själv fattar jag egentligen inte det resonemanget men om man betänker att UC ägs av storbankerna blir resonemanget rimligt. Storbankerna vill ju att vi ska ha bolån för det tjänar de ju själva pengar på och då belönas man med ett bättre kreditbetyg.
Lite vid sidan om. UC såldes till finsk bolag. Så ägs inte längre av storbankerna.

Tror det har att göra med att man bara får belåna 85% av bostadens värde. Så inte bara finns det värde som täcker men även viss övervärde.

När mitt bolån löstes förra året påverkade det inte mitt uc betyg nånting . Tyvärr

Om ingen skulle ha bolån i Sverige så skulle bankerna gå omkull?

Tack för input alla..! Mitt bolån kommer vara borta på uppdateringen i juni, så får se hur det påverkar. ??

Har en ff som försvinner i maj och funderar på att kanske söka via Lendo och försöka få bättre ränta för ett lån.. kanske smartast att ta det innan bolånet försvinner då.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp