Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Klaralån
- Lån utan UC
4.
Brixo Privatlån (ny)
- Ingen UC
5.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
6
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Lumify
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Ferratum
- Lån utan UC
10.
Brixo
- Lån utan UC
11.
Nstart
- Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
Hur man ska gå vidare?
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LånaUtanPapper" data-source="post: 433327" data-attributes="member: 3402"><p>Grejen är om ni inte söker jämkning 2025. Kommer ni då klara er på att jobba över för att hålla er flytande fram till att ni får svar? Något som jag verkligen inte rekommenderar som sagt är att nyttja krediter efter ansökan. Skickar ni ansökan så är det en viktig brytpunkt att ha med sig för att bli beviljad. Jag skulle säga att det är bättre att släppa i November eller December om ni annars kommer bli tvungna att nyttja krediter tills ni får svar på ansökan. Ni kan bli nekade pga av att ha nyttjat krediter under ansökningstiden.</p><p></p><p>Fördelen dock med att inte jämka är att om ni blir beviljade så har ni en slant att se fram emot på 2025s återbäring 2026 som ni får behålla med skuldsanering.</p><p></p><p>Dom tar hänsyn till att ni tjänar ganska bra och kan betala relativt stor del av era skulder i en skuldsanering. 50-70% om jag räknat rätt. För mig stog det att jag betalar lite över 30% att det ses som positivt för att jag kan betala relativt stor del av skulderna. Så på den frågan har ni än mer fördel än mig för skälighetens skull.</p><p></p><p>Dom tar också hänsyn till barnen och hänsyn till åldern/pensionen. Och ni har betalat länge på skulder, men är insolventa. Det är den stora anledningen till att jag tror ni kommer bli beviljade utan att lova för mycket, det också (vad jag tror) med kortare betalplan på 3-4 år så är ni klara. Även om anmärkningen finns kvar 5 år. Vad som kan ändra det till att ni blir nekade är detta med att nyttja krediter under ansökningstiden då man kollar mycket på att det finns brytpunkter. Att inte har brytpunkter på krediterna kan slå negativt.</p><p></p><p>Men det är ju som du säger. Får du utmätning kan det bli pinsamt på jobbet. Satt i samma situation och känner flera chefer även privat och vi har vissa gemensamma vänner. Hade haft sån förbannad ångest över detta om jag blivit nekad skuldsanering, men samtidigt har dom inget att göra med min privatekonomi. Jag hade begärt att jag hålla det väldigt privat om så hade skett och hoppas det respekteras.</p><p></p><p>Som sagt: detta är en avvägning ni måste diskuttera och fatta ett beslut om, jag kan inte hjälpa er och säga vad ni ska göra. Det råd jag kan ge oavsett om ni fortsätter betala eller inte. Nyttja inte fler krediter.</p><p></p><p>Ett alternativ bättre än kredit är att låna 60.000 kr av din vän? då använder ni enbart dom pengarna till räkningar för det ni går back under ansökningstiden utan att nyttja krediter. Säg att ni får svar i April, då är samma månad som inledande alltid betalfri, maj betalar ni på och juni är alltid betalfri.</p><p></p><p>Ni kanske under de 2 betalfria månaderna i detta exempel (April och Juni) förutsatt ni blir beviljade kan diskret betala tillbaka majoriteten av pengarna.</p><p>Men om ni har lönekonto hos Nordea där ni har kreditkorten så byt lönekonto till Swedbank eller någon annan bank isåfall. Ni vill inte att Nordea ska se att ni tagit emot och betalat igen dessa pengar under inledande eftersom det egentligen är gynnande av borgenär. Men ingen borgenär (bank där ni har lån/kredit) har insyn i era transaktioner om det är hos en annan bank. Ni kan ju fortfarande ha kvar Nordea i så fall, bara att ni inte har framtida transaktionshistorik på samma bank som ni har skuldsanering/lån hos.</p><p></p><p>För mig skulle det kännas lite olustigt med skuldsanering om jag hade samma bank där jag har lån som ingår i skuldsaneringen. Dom kan då granska mina transaktioner årligen och skicka in omprövningar om dom anser att jag gjort något fel. Specielt med tanke på hur snabbt det går att byta. Bara surfa in på ex swedbank och öppna konto, vänta in brevet med nya debitkort, öppna swish/bank id via mina sidor, maila nya kontonummer till lönekontoret och anmäla nya efaktura/autogiro till borgenärerna om man fortsätter betala. Ingen större ansträngning. Men man blir skyddad av insyn från den borgenär där man hade konto och lån hos tidigare.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LånaUtanPapper, post: 433327, member: 3402"] Grejen är om ni inte söker jämkning 2025. Kommer ni då klara er på att jobba över för att hålla er flytande fram till att ni får svar? Något som jag verkligen inte rekommenderar som sagt är att nyttja krediter efter ansökan. Skickar ni ansökan så är det en viktig brytpunkt att ha med sig för att bli beviljad. Jag skulle säga att det är bättre att släppa i November eller December om ni annars kommer bli tvungna att nyttja krediter tills ni får svar på ansökan. Ni kan bli nekade pga av att ha nyttjat krediter under ansökningstiden. Fördelen dock med att inte jämka är att om ni blir beviljade så har ni en slant att se fram emot på 2025s återbäring 2026 som ni får behålla med skuldsanering. Dom tar hänsyn till att ni tjänar ganska bra och kan betala relativt stor del av era skulder i en skuldsanering. 50-70% om jag räknat rätt. För mig stog det att jag betalar lite över 30% att det ses som positivt för att jag kan betala relativt stor del av skulderna. Så på den frågan har ni än mer fördel än mig för skälighetens skull. Dom tar också hänsyn till barnen och hänsyn till åldern/pensionen. Och ni har betalat länge på skulder, men är insolventa. Det är den stora anledningen till att jag tror ni kommer bli beviljade utan att lova för mycket, det också (vad jag tror) med kortare betalplan på 3-4 år så är ni klara. Även om anmärkningen finns kvar 5 år. Vad som kan ändra det till att ni blir nekade är detta med att nyttja krediter under ansökningstiden då man kollar mycket på att det finns brytpunkter. Att inte har brytpunkter på krediterna kan slå negativt. Men det är ju som du säger. Får du utmätning kan det bli pinsamt på jobbet. Satt i samma situation och känner flera chefer även privat och vi har vissa gemensamma vänner. Hade haft sån förbannad ångest över detta om jag blivit nekad skuldsanering, men samtidigt har dom inget att göra med min privatekonomi. Jag hade begärt att jag hålla det väldigt privat om så hade skett och hoppas det respekteras. Som sagt: detta är en avvägning ni måste diskuttera och fatta ett beslut om, jag kan inte hjälpa er och säga vad ni ska göra. Det råd jag kan ge oavsett om ni fortsätter betala eller inte. Nyttja inte fler krediter. Ett alternativ bättre än kredit är att låna 60.000 kr av din vän? då använder ni enbart dom pengarna till räkningar för det ni går back under ansökningstiden utan att nyttja krediter. Säg att ni får svar i April, då är samma månad som inledande alltid betalfri, maj betalar ni på och juni är alltid betalfri. Ni kanske under de 2 betalfria månaderna i detta exempel (April och Juni) förutsatt ni blir beviljade kan diskret betala tillbaka majoriteten av pengarna. Men om ni har lönekonto hos Nordea där ni har kreditkorten så byt lönekonto till Swedbank eller någon annan bank isåfall. Ni vill inte att Nordea ska se att ni tagit emot och betalat igen dessa pengar under inledande eftersom det egentligen är gynnande av borgenär. Men ingen borgenär (bank där ni har lån/kredit) har insyn i era transaktioner om det är hos en annan bank. Ni kan ju fortfarande ha kvar Nordea i så fall, bara att ni inte har framtida transaktionshistorik på samma bank som ni har skuldsanering/lån hos. För mig skulle det kännas lite olustigt med skuldsanering om jag hade samma bank där jag har lån som ingår i skuldsaneringen. Dom kan då granska mina transaktioner årligen och skicka in omprövningar om dom anser att jag gjort något fel. Specielt med tanke på hur snabbt det går att byta. Bara surfa in på ex swedbank och öppna konto, vänta in brevet med nya debitkort, öppna swish/bank id via mina sidor, maila nya kontonummer till lönekontoret och anmäla nya efaktura/autogiro till borgenärerna om man fortsätter betala. Ingen större ansträngning. Men man blir skyddad av insyn från den borgenär där man hade konto och lån hos tidigare. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
Hur man ska gå vidare?
Topp