Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
4.
Klaralån
- Lån utan UC
5.
Brixo Privatlån
- Ingen UC
6.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Tomly
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Flexkontot
- Swish, ingen UC
10.
Ferratum
- Lån utan UC
11.
Brixo
- Swish-utbetalning & Ingen UC
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Hur mår ni med dålig ekonomi? är så deppig.
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Lampa" data-source="post: 52482" data-attributes="member: 3342"><p>Enligt min mångåriga erfarenhet av detta helvete av att sitta fast i låneträsket med den ständiga rädslan för att avslöjas, vilket bland annat resulterar i sömnlöshet och hopplöshet - så förvärras enbart ångesten genom att försöka dölja situationen genom att låtsas och intala sig själv att det kommer att lösa sig automatiskt någon gång längre fram så länge man bara kan hålla skenet uppe. Det funkade inte för mig i alla fall.</p><p></p><p>Ju längre detta pågick med lögner och ständigt nya lån, år efter år, ju mer känslokall blev jag. Jag mådde fruktansvärt dåligt. Men på ytan märktes det inte. Jag jobbade på, tränade på och umgicks med vänner. Men under ytan var det totalt kaos - en fruktansvärt stor psykisk stress på grund av den ekonomiska knipa jag försatt mig i.</p><p></p><p>Den här fruktansvärda stressen ökade för varje månad och för varje år då jag i min ensamhet förstorade upp mina 40-tal olika lån som ju var ett stort bekymmer till enorma proportioner. Jag hade ingen att prata med. Jag var helt ensam. Att jag var helt ensam och tvingades ljuga och vara oärlig för min omgivning var värre än att ha 40 olika långivare efter sig.</p><p></p><p>Det var känslan av att jag var ensammanst i hela världen som var värst. Jag trodde på riktigt att jag hade mest problem i hela världen. På grund av den situation som jag under många år hade försatt mig i så var det helt omöjligt för mig att lyfta blicken för att försöka se objektivt på min situation. Jag trodde att jag var körd för resten av livet. Jag intalade mig att jag var värdelös och att jag inte förtjänade bättre eftersom mina problem uppkommit efter egna val. Jag mådde så fruktansvärt dåligt av den ekonomiska stressen och den inhumana pressen att inte avslöjas.</p><p></p><p>Det var alltså mina lögner som var värst. Utåt sett var ju allt bra. Inombords var det allt annat än bra. Jag klarade inte av att njuta av livet eftersom jag var stressad dygnet runt. Ingenting var roligt. Det enda jag fokuserade på var att dölja alla lån genom att upprätthålla maskineriet med nya lån in och ut. Fy fan så det var.</p><p></p><p>När jag var som djupast inne i låneträsket så inbillade jag mig att min omgivning aldrig skulle förstå eller kunna förlåta mig för det dubbelliv jag levt. Mina katastroftankar blev mörkare och mörkare med åren. Jag som på ytan är så perfekt, hur kunde jag ställa till med denna oreda? Hur i helvete lyckades jag hamna här?</p><p></p><p>Det var inte förens jag berättade ALLT för min omgivning som jag kunde börja andas igen. Visst var det hemskt jobbigt att behöva erkänna alla år av lögner, men det var inte ens i närheten så jobbigt att känna obehaget av själva erkännandet, som det har varit att leva ett hemskt jobbigt liv i så många år som en konsekvens av den fruktansvärda rädslan för att avslöjas.</p><p></p><p>Och hur reagerade min omgivning då? Jo, de reagerade precis tvärt emot vad jag hade föreställt mig i min ensamhet där jag förstorat upp mina problem utan att kunna sätta de i relation till annat. De förstod mig. De stöttade mig. De uppskattade min brutala ärlighet. De älskar mig lika mycket idag trots att jag har massor med lån i många år framöver.</p><p></p><p>Det är fantastiskt skönt att kunna andas utan ångesten i bröstet. Det är fantastisk skönt att kunna andas och vara närvarande just här och nu. Det är fantastiskt skönt att äntligen kunna le och skratta på riktigt.</p><p></p><p>Livet behöver inte vara ett helvete. Vi gör alla misstag. Att göra ekonomiska misstag är väldigt tabubelagt. Det är sådan stor skam att inte klara av ens egen privatekonomi. Detta leder till att vi ger våra liv och alla våra pengar till oseriösa låneföretag vars affärsidé bygger på kunders rädsla för att avslöjas eftersom privatekonomi anses vara det mest privata av allt i livet. Månadslönerna snurrar i lånebolagens vinster. Maskineriet upprätthålls av skammen och ensamheten som vi själva försätter oss i när vi fruktar att behöva erkänna våra misstag.</p><p></p><p>För mig höll detta på i drygt 5 år. Jag har omsatt stora pengar på lån in och lån ut. Jag har förlängt lån i åratal, utan att lånen har minskat något alls. Jag har haft avbetalningsplaner med de flesta inkassobolag och jag har hamnat hos Kronofogden med betalningsanmärkningar, dock utan skuldsaldo. Det slutade med lån på drygt 700.000 kr fördelat på 40 olika långivare.</p><p></p><p>Nu har jag den långa vägen kvar. Att betala tillbaka alla lån. Men den långa vägen som jag har framför mig nu innan jag blir skuldfri ser jag som en kort sträcka. Jag har en ekonomisk plan nu och det gör att vägen känns väldigt kort. Vägen kändes oändlig när jag famlade i mörkret när jag satt fast i låneträsket, helt ensam och alldeles livrädd.</p><p></p><p>Idag mår jag väldigt bra. Jag mår till och med oförskämt bra. Jag vill aldrig glömma den fruktansvärda känslan av ångest, hopplöshet och skam på grund av den ekonomiska stressen - för den känslan får mig att fokusera på ett liv fritt från nya lån som gör att jag kan njuta av det som verkligen är viktigt för mig - ett liv där jag kan leva på riktigt, andas på riktigt och skratta på riktigt.</p><p></p><p>Det går alltså att få tillbaka livet. Jag har fått det. Jag har fått tillbaka mitt liv.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Lampa, post: 52482, member: 3342"] Enligt min mångåriga erfarenhet av detta helvete av att sitta fast i låneträsket med den ständiga rädslan för att avslöjas, vilket bland annat resulterar i sömnlöshet och hopplöshet - så förvärras enbart ångesten genom att försöka dölja situationen genom att låtsas och intala sig själv att det kommer att lösa sig automatiskt någon gång längre fram så länge man bara kan hålla skenet uppe. Det funkade inte för mig i alla fall. Ju längre detta pågick med lögner och ständigt nya lån, år efter år, ju mer känslokall blev jag. Jag mådde fruktansvärt dåligt. Men på ytan märktes det inte. Jag jobbade på, tränade på och umgicks med vänner. Men under ytan var det totalt kaos - en fruktansvärt stor psykisk stress på grund av den ekonomiska knipa jag försatt mig i. Den här fruktansvärda stressen ökade för varje månad och för varje år då jag i min ensamhet förstorade upp mina 40-tal olika lån som ju var ett stort bekymmer till enorma proportioner. Jag hade ingen att prata med. Jag var helt ensam. Att jag var helt ensam och tvingades ljuga och vara oärlig för min omgivning var värre än att ha 40 olika långivare efter sig. Det var känslan av att jag var ensammanst i hela världen som var värst. Jag trodde på riktigt att jag hade mest problem i hela världen. På grund av den situation som jag under många år hade försatt mig i så var det helt omöjligt för mig att lyfta blicken för att försöka se objektivt på min situation. Jag trodde att jag var körd för resten av livet. Jag intalade mig att jag var värdelös och att jag inte förtjänade bättre eftersom mina problem uppkommit efter egna val. Jag mådde så fruktansvärt dåligt av den ekonomiska stressen och den inhumana pressen att inte avslöjas. Det var alltså mina lögner som var värst. Utåt sett var ju allt bra. Inombords var det allt annat än bra. Jag klarade inte av att njuta av livet eftersom jag var stressad dygnet runt. Ingenting var roligt. Det enda jag fokuserade på var att dölja alla lån genom att upprätthålla maskineriet med nya lån in och ut. Fy fan så det var. När jag var som djupast inne i låneträsket så inbillade jag mig att min omgivning aldrig skulle förstå eller kunna förlåta mig för det dubbelliv jag levt. Mina katastroftankar blev mörkare och mörkare med åren. Jag som på ytan är så perfekt, hur kunde jag ställa till med denna oreda? Hur i helvete lyckades jag hamna här? Det var inte förens jag berättade ALLT för min omgivning som jag kunde börja andas igen. Visst var det hemskt jobbigt att behöva erkänna alla år av lögner, men det var inte ens i närheten så jobbigt att känna obehaget av själva erkännandet, som det har varit att leva ett hemskt jobbigt liv i så många år som en konsekvens av den fruktansvärda rädslan för att avslöjas. Och hur reagerade min omgivning då? Jo, de reagerade precis tvärt emot vad jag hade föreställt mig i min ensamhet där jag förstorat upp mina problem utan att kunna sätta de i relation till annat. De förstod mig. De stöttade mig. De uppskattade min brutala ärlighet. De älskar mig lika mycket idag trots att jag har massor med lån i många år framöver. Det är fantastiskt skönt att kunna andas utan ångesten i bröstet. Det är fantastisk skönt att kunna andas och vara närvarande just här och nu. Det är fantastiskt skönt att äntligen kunna le och skratta på riktigt. Livet behöver inte vara ett helvete. Vi gör alla misstag. Att göra ekonomiska misstag är väldigt tabubelagt. Det är sådan stor skam att inte klara av ens egen privatekonomi. Detta leder till att vi ger våra liv och alla våra pengar till oseriösa låneföretag vars affärsidé bygger på kunders rädsla för att avslöjas eftersom privatekonomi anses vara det mest privata av allt i livet. Månadslönerna snurrar i lånebolagens vinster. Maskineriet upprätthålls av skammen och ensamheten som vi själva försätter oss i när vi fruktar att behöva erkänna våra misstag. För mig höll detta på i drygt 5 år. Jag har omsatt stora pengar på lån in och lån ut. Jag har förlängt lån i åratal, utan att lånen har minskat något alls. Jag har haft avbetalningsplaner med de flesta inkassobolag och jag har hamnat hos Kronofogden med betalningsanmärkningar, dock utan skuldsaldo. Det slutade med lån på drygt 700.000 kr fördelat på 40 olika långivare. Nu har jag den långa vägen kvar. Att betala tillbaka alla lån. Men den långa vägen som jag har framför mig nu innan jag blir skuldfri ser jag som en kort sträcka. Jag har en ekonomisk plan nu och det gör att vägen känns väldigt kort. Vägen kändes oändlig när jag famlade i mörkret när jag satt fast i låneträsket, helt ensam och alldeles livrädd. Idag mår jag väldigt bra. Jag mår till och med oförskämt bra. Jag vill aldrig glömma den fruktansvärda känslan av ångest, hopplöshet och skam på grund av den ekonomiska stressen - för den känslan får mig att fokusera på ett liv fritt från nya lån som gör att jag kan njuta av det som verkligen är viktigt för mig - ett liv där jag kan leva på riktigt, andas på riktigt och skratta på riktigt. Det går alltså att få tillbaka livet. Jag har fått det. Jag har fått tillbaka mitt liv. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Hur mår ni med dålig ekonomi? är så deppig.
Topp