Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur många % är en ff

Som rubrik lyder är det något man kan Veta
Säg att en ff är 4% att den både ökar och sänker betyget
Eller är det olika

Nej uc är inte direkt förutsägbar

Köpte bil för ganska exakt 1 år sedan. Hade 0,1 när jag sökte, 1 på Lendo och 1 på min bank Nordea som inte svarade genom Lendo. Fick skapliga villkor (rak ränta) och ränta på 300k. Betyget gick efter lånet upp till 0,4. Sjönk efter 6 månader till 0,3. För cirka en månad sedan gick det ner till 0,2 då var det 3 veckor till att mina 2 förfrågningar skulle gå ut. Sen för ca 1 vecka sedan utan anledning gick det upp till 0,3 igen???? Nu för några dagar sen när ff gick ut så blev det 0,2 igen. UC works in mysterious ways..

Av egen erfarenhet har det alltid rört sig om +0,5% vid varje ny förfrågan.

Senast ändrad:
Som rubrik lyder är det något man kan Veta
Säg att en ff är 4% att den både ökar och sänker betyget
Eller är det olika
Det är olika och t ex en blank ff från ett inkasso försämrar betyget mkt mer än en ff från en "vanlig" bank

Inte hittat någon tråd och även om den här tråden varit på semester så tänkte jag åtminstone nämna några få rader. Ska se sen om jag hittar en bättre del i forumet.

Det finns ju de här gränserna svar, mindre bra normal, bra och mycket bra typ. Jag kan de inte exakt nu i huvudet men det verkar åtminstone vara som följande.
Jag har enbart en miljon transaktioner och en del förfrågningar vilket gör att jag ses som halvt pest och kolera, men jag blev förvånad senast att inte ens få ett erbjudande via de där Lendo och liknande. Visst, risken låg på 17 ungefär men efter några förfrågningar i helgen så nådde jag 24,9 och tänkte se om det är en hård gräns eller inte. Det verkar det dock vara för om jag har sex eller hundra förfrågningar så (nu har jag väl inte nått hundra ännu men köttat på överallt det går typ). Men det har stannat på 24,9 så högre än det kan nog ingen komma om det inte finns betalningsanmärkningar, skuldsanering, misskött kredit eller liknande.

Såg en här på forumet som hade en betalningsanmärkning men nu fått bort alla förfrågningar men det var 25,0 på risk där och förmodligen av samma anledning att det är en hård gräns som inte går att passera utan att en specifik sak tillför eller försvinner.

Kanske startar en tråd själv för jag anser ju att det är ett system som är hål i huvudet att risken ökar för att man gör fler förfrågningar. Enda logiken jag sett är att en nyligen gjord förfrågan går inte att se om det accepterats något lån förrän om en och halv månad som längst ungefär. Men då bör ju förfrågningar försvinna efter två månader.

Skulle vara intressant att förstå de hårda gränserna. Men även mycket mer, för vissa har 0,1 och andra 15,6 men ingen har någon egentlig risk blir bara patetiskt och ett sätt att säga till människor att de ska leva exakt inom ramarna för vad bankerna anser. Jag tror aldrig jag sett en risk på mig under 10,0 alltså och det över tio år nu och nu ligger jag på 24,9 och hade 17,x för någon vecka sen. Snart måste bankerna ha förlorat det där vadet om risk för uppenbarligen har jag rätt och de fel :D För jag kan garantera att de där riskerna inte ens är i närheten med hur verkligheten sen ser ut. (Olle kan ha 0,1 och tar ett fint lån men fem minuter efter det så tar han tio förfrågningar och vips är han helt opålitlig med risk över 20,0)

EDIT: Nu har inte detta med en förfrågan att göra men jag har lyckats nå 29,1 nu (så det var ingen hård gräns med det ett högre lånebelopp) men det är för att ett lån på drygt 40 000 kronor från Thorn byter till Facit Bank. Nu står båda som registrerade. Pinsamt att det inte synkroniseras alltså. Inte för att det påverkar mig det minsta men sådant kan ju ställa till det för någon.

Senast ändrad:
Du kan ha mycket högre än 29 så det stämmer inte det du säger. Men det är sant att du inte får några lån någonstans vid den gränse runt 20 så det kvittar om det är 25 eller 55

Du kan ha mycket högre än 29 så det stämmer inte det du säger. Men det är sant att du inte får några lån någonstans vid den gränse runt 20 så det kvittar om det är 25 eller 55
Men hur högt går det att nå utan anmärkningar eller annat? Det blir ju lite Kalle Anka över det hela om ens risk är 99% och man sköter sina lån men har en miljon förfrågningar.

Ja, det är inte det bästa systemet. Tydligen är så att bankerna är väldigt försiktiga och oroliga om du söker lån hela tiden. Om du orkar vänta 1 år och få 0 ff samtidigt som du sköter dina lån och har hyfsat inkomst utan anm. då kan du säkert få lån.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp