Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur lång tid innan löneutmätning?

Hej, min första skuld hamnade hos kronofogden maj 2024 och sen har en efter en droppat in. Men jag har fortfarande inte fått en löneutmätning. Jag har ringt flera gånger och frågat och tjatat om att det börjar med den. Men händer inget. Hur lång tid tog det för er innan ni fick det?

Verkligen problematiskt för enskilda individen i framtiden när inget betalats på skulder på 1.5 år pga en flaskhals. Speciellt om det är större skulder och räntan är hög + dröjsmålsräntan på ca 10% extra på allt förfallet gör att skulderna ökar flera hundratusen innan utmätningen drar igång. Det gör inte bara befintliga belopp större utan även framtida räntekostnader mycket större när skulderna ökar.

Lika bra att boka möte kommunens skuldrådgivning för att se över sin skälighet och möjligheten att söka skuldsanering om det handlar om stora skulder och du i övrigt kan tänkas ha skälighet för det

Senast ändrad:
Hej, min första skuld hamnade hos kronofogden maj 2024 och sen har en efter en droppat in. Men jag har fortfarande inte fått en löneutmätning. Jag har ringt flera gånger och frågat och tjatat om att det börjar med den. Men händer inget. Hur lång tid tog det för er innan ni fick det?
Betala själv på skulderna...?

Oj det var länge. Jag fick min första ”skuld att betala” från Kronofogden idag. Hoppas det dröjer för mig med

Betalar på skulder som inte hamnat hos kronofogden. Men de är snart borta. Men tycker ändå att det är märkligt att det gått lång tid.
På deras hemsida står det att väntetiden för dom som vill få verkställande av deras krav är ovanligt lång. Efter att skulden registrerats kan det ta 4-6 månader innan det ens utreds och den utredningen pågår länge innan rapporten är klar och utmätning kan börja. Dvs ca 9-12 månader efter att skulden fastställs.

På deras hemsida står det att väntetiden för dom som vill få verkställande av deras krav är ovanligt lång. Efter att skulden registrerats kan det ta 4-6 månader innan det ens utreds och den utredningen pågår länge innan rapporten är klar och utmätning kan börja. Dvs ca 9-12 månader efter att skulden fastställs.
Ringde idag och fick prata med en jättespydig ung tjej. Jag var vänlig och frågade när det kan tänkas vara klart för en löneutmätning men fick bara höra "din tid kommer" "du kan betala själv på det" "vi tar alla i tur och ordning, du har ingen förtur" "om du inte visste det kan du logga in på kronofogdens hemsida och betala med swisch där". Då tände jag till lite och var inte lika trevlig längre och sa att jag tycker inte att det är okej att jag ska behöva vänta 1.5 år. Men hon fortsatte med sin attityd och kände att jag inte kommer längre med en sån människa så tackade för mig och avslutade samtalet.

Jag har fått min första delgivning idag. Hur länge kan jag vänta med att skriva under och hur lång tid tar det för löneutmätning?

Oj! Jag släppte mina skulder i april/maj. Hos KFM i typ augusti/september och nu fått besked om löneutmätning som jag tror dras nu i november första gången.

Oj! Jag släppte mina skulder i april/maj. Hos KFM i typ augusti/september och nu fått besked om löneutmätning som jag tror dras nu i november första gången.
Det är nog ovanligt snabbt om man kollar väntetiderna just nu.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp