Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur hjälpa en vän som har ekonomiska problem?

Hejsan

jag har en väldigt impulsiv vän som sitter med skulder på ca en kvarts miljon. Hon äger i stort sett ingenting av värde. Lånar pengar och köper bl annat kläder, utemat, cigg och en jävla massa cola. Hon är vuxen o borde veta bättre, men efter många år känner jag mig lite skyldig då jag på något sätt accepterar hennes pengarbeteende när vi umgås. Har försökt prata med henne så många gånger men de är känsligt, känns som hon stänger av och köper ännu mer skit då. Vill absolut inte höra att hon ska skylla sig själv, hon mår själv inte bra. Räkningar förblir oöppnade samtidigt som hon ligger i sängen och äter skit. Vill bara hjälpa henne, ändra hennes tankesätt men vetifan hur. Känns som hon har gett upp helt o hållet och vill må bra för stunden för att dämpa ångesten.. jag köper sällan själv något när hon köper något just för jag inte vill trigga igång henne. Har suttit jämte henne på pizzerian utan att äta själv för att visa att jag tycker det är onödiga pengar mm.

Hon lär sig till slut, man kan inte ändra någon som inte är tillräckligt motiverad.

Hejsan

jag har en väldigt impulsiv vän som sitter med skulder på ca en kvarts miljon. Hon äger i stort sett ingenting av värde. Lånar pengar och köper bl annat kläder, utemat, cigg och en jävla massa cola. Hon är vuxen o borde veta bättre, men efter många år känner jag mig lite skyldig då jag på något sätt accepterar hennes pengarbeteende när vi umgås. Har försökt prata med henne så många gånger men de är känsligt, känns som hon stänger av och köper ännu mer skit då. Vill absolut inte höra att hon ska skylla sig själv, hon mår själv inte bra. Räkningar förblir oöppnade samtidigt som hon ligger i sängen och äter skit. Vill bara hjälpa henne, ändra hennes tankesätt men vetifan hur. Känns som hon har gett upp helt o hållet och vill må bra för stunden för att dämpa ångesten.. jag köper sällan själv något när hon köper något just för jag inte vill trigga igång henne. Har suttit jämte henne på pizzerian utan att äta själv för att visa att jag tycker det är onödiga pengar mm.
Nu är alla olika men någonting som skulle fungera på mig tillbaka i tiden hade nog varit att någon fråga mig om jag vill gå back 15.000 varje månad, hamna hos KF så man aldrig kan köpa hus/lägenhet, köpa på faktura, ta mobil abonnemang etc och skämmas varje gång någon frågar om man ska med ut och äta för man måste säga nej för man har inte råd trots att man tjänar det dubbla mot den som frågar..

Testa få henne att leva på 3-4000 som ska räcka till allt en månad, inte en krona mer. Det är där hon kommer sluta om hon fortsätter

Låter nästan som jag gjorde för ett tag sedan vilket nog är orsaken att jag sitter i denna position nu och livet står på paus nästan helt. Utöver käket och cigaretterna då och istället alkohol :/ Har hon pratat med skuldrådgivare? Kan ju vara en idé.

Anmäl till lyxfällan?
Hur långt från kfm är hon

Hon är redan hos kronofogden o skojar om lyxfällan ibland att hon borde söka. Hon är inte alls motiverad till att sluta. Men ändå vill hon

Hon är redan hos kronofogden o skojar om lyxfällan ibland att hon borde söka. Hon är inte alls motiverad till att sluta. Men ändå vill hon

Då är det väl färdiglånat i alla fall

Senast ändrad:
Njaa vad jag vet lånar hon än idag.. hon har fått post från kronofogden iallafall och massa oöppnade inkassobrev

Hejsan

hej,

jag tycker det är svårt att få någon att byta tankesätt eller värderingar, den slutsatsen måste individen komma till själv. Det måste finnas egen motivation för en förändring och omvandling, det bör med andra ord ske på eget bevåg.
Mitt tips är att prata om hur du känner, att du är rädd om din väninnas framtid och att hon inte befinner sig själv i sin situationen. Oftast så finns det hjälp att få. Jag tror att hennes destruktiva beteende rotar sig i att hon har dålig självkänsla och mår allmänt dåligt. Det kan vara en bra idé att försöka luska ut vad det är som tynger ner din vän? Kanske vara ett lyssnande öra och att inte döma henne för sina val hon har gjort? Du kan ju alltid tipsa henne om det här forumet, här verkar det finnas många som befinner sig i liknande situation. Jag tycker forumets medlemmar besitter på mycket kunskap och erfarenheter som påminner om hennes situation. Ibland kan det hjälpa att prata med lika sinnade. Hon kanske kan finna stöd, hopp och livsglädje om hon har någon att prata med som genomlider likartad situation?

Men kom ihåg det är din väns val, din vän måste göra aktiva val själv, du bör inte försöka projektsera dina egna värdering på din vän. Det räcker att du lyssnar, vägleder, och låter det ta tid. Förändring sker oftast inte på en dag.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp