Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur hantera obetalda lån hos Resurs, Facit och Thorn? Tips på taktik?

Hej,

Har dragit på mig en usel situation....

Lån:
L och S - 455 000
Resurs - 177 000
Facit - 124 000
Collector - 72 000
Thorn - 73 000

L och S samt Collector är i fas med alla betalningar.
Övriga kommer jag inte kunna betala den här månaden, samt inte heller föregående månad är betalda. Resurs, Facit och Thorn kommer jag alltså har 2 månader som är obetalda (september och oktober).
Resurs är över 7000, Facit 3000 och Thorn 4000 - Så totalt 14 000 som saknas där, plus 2500 i lite andra krediter.

Först och främst - Vågar jag släppa alla dessa till inkasso?
Brukar så pass stora lån kunna gå till inkasso?
Har skrivit till alla för att förklara min situation, men tror inte det kommer ge något.

Utöver ovan uppgifter har jag även två avbetalningar på inkasso - ca 3500 kr/månad. Detta gäller Klarna, där jag har 20000 kvar I skulder - Kommer släppa dessa till inkasso också.

Några tankar i övrigt hur jag ska göra?
Har för dålig UC för någon typ av samlingslån just nu, utan skulle behöva i varje fall överleva i 3 månader innan det kommer på tal.

Vad gäller övriga ekonomi:

Lön 47000
Hyra (inkl ström, mobil och el) - Ca 9500 kr/månad

Uppdatering:

Klarna - Pausade betalningar i 3 månader
Thorn - Möjlighet att betala 1500 kr först nästa lön
Resurs - Vet om situationen, och kommer inte gå till inkasso. Ska ta kontakt igen vid nästa lön.
Facit - Kan inte göra något just nu, säger att det högst troligt inte går till inkasso innan nästa lön
Vivus - Inget svar
L och S - Vet om min situation, men där är jag i fas.

Senast ändrad:
Facit är värsta rövbanken som existerar. Det är förmodligen den mest usla kundtjänsten som existerar då de inte är kapabla att förstå den mest enkla svenska.

Logik är inte deras starka sida. Haft en av mina mest märkliga konversationer någonsin med med. Svarar på saker som inte frågats om och undviker det som är konkret och enkelt.

Så dem kan du förmodligen glömma att komma överens med. Men det är en galen situation du är i typ vad jag kan se. Vad L och S är vet jag inte men be om betalningsfri månad där om det är möjligt. Vissa är möjliga och andra inte.

Det gör förmodligen att du direkt är i fas med allt. Det är nog det enda som verkligen hjälper. De du inte är i fas med kan du ju inte frigöra pengar att betala med tänker jag, så betalningsfria månader hos dessa hjälper föga.

L och S är Lån och Spar Bank (förlåt, insåg nu konstig förkortning).

Vivus gav svar att de inte kunde göra något, men verkar i alla fall ha slutat ringa. Kommer nog se det som att det är bäst att låta det lånet vara - och försöka få det till inkasso. Ger en lägre ränta i längden.

Facit var precis som du skrev, "kunde inte göra något"....

Uppdatering november:

Lön: 34000

Klarna - Pausade betalningar i 2 månader till
Thorn - Möjlighet att betala 1500 kr först vid lön
Resurs - Möjlighet att betala 2300 denna månaden, sen vill de jag betalar enligt plan
Facit - Kan inte göra något just nu, säger att det högst troligt inte går till inkasso innan nästa lön
Vivus - Inget svar, försenad 55 dagar....
L och S - Betalar 5600 vid lön, då kommer jag vara 1 betalning efter

Mest orolig kring Vivus, men de har i alla fall slutat ringa. Betala in småsummor där gör inget på slutlig skuld, så hoppas på inkasso snart.

Har två betalningar hos Coeo Inkasso (kommer från Klarna). Där är betalningarna på 1700 resp 2500 - Och ska betalas 17e december nästa gång.
Kollade med supporten, och ingen möjlighet flytta till 23e.... Vågar man chansa?

Intressant att följa och hoppas du löser det!

Hur såg det ut för dig med klarna? Hade du redan släppt allt där eller endast vissa saker? Hade du månadsfaktura eller delbetalning?

Jag har själv fått 3 månaders paus fråm dem då jag inte kunde betala månadsfakturan på 28000 som av märkliga anledningar inte gick att dela upp...? Får se vad som händer efter om jag får delbetala skulden eller inte.

Jag är i ungefär samma situation som du med skillnaden att jag har typ 10k lägre i lön. Det blev ohållbart för mig att jaga pengar, försöka komma ikapp och den där klumpen i magen varje dag över ekonomin så jag gick till kommunens skuld och ekonomi-rådgivare som kunde konstatera att jag borde vara kvalificerad för skuldsanering. Jag har nu släppt allt och det värsta som kan hända är att allt går till löneutmätning, men det är också ett lättare sätt för mig att betala på skulderna än att jonglera massa papper. Ett ej ombett tips, jag vet. Men om det till slut blir ohållbart så är det iaf inte för evigt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp