Hur går utökning av bolån till?

Tjena gänget!

Jag har bott i min bostadsrätt i 26 månader och amorterat 69tkr, bostaden köptes för 1,9 miljoner.

jag är också rätt säker på att värdet har ökat då exakt likadana bostäder har sålt för 2,1-2,3 miljoner senaste månaden i samma förening.

Jag har tänkt att ansöka om utökning av bolånet för att släcka lite krediter och blancolån, jag har bolånet hos Nordea och tänkt boka in möte när kreditbetyget blivit bättre och ff gått ut och se om de kan hjälpa mig samla blancolånen också.

inkomst 550k, blancoskulden är 525k på UC och 35k utanför UC.

Hur fungerar processen? Behöver bostaden värderas av en mäklare?

Jag ansökte online hos SEB, blev uppring och gick igenom ansökan, värdering gjorde dom själva med någon statistik för området som dom har, men betonade att värdering var just bara för själva lånet och inget annat. Efter samtalet fick jag skicka in registerutdrag från brf och sen betalades lånet ut.

Jag ansökte online hos SEB, blev uppring och gick igenom ansökan, värdering gjorde dom själva med någon statistik för området som dom har, men betonade att värdering var just bara för själva lånet och inget annat. Efter samtalet fick jag skicka in registerutdrag från brf och sen betalades lånet ut.
Hade du alltså SEB som bolånegivare innan?

Ja precis. Jag utökade mitt befintliga lån med 250tusen

Då förstår jag, jag antar att du max får låna upp till 85% av värdet av just bostaden då?
Ja precis men jag tyckte dom gjorde en ganska generös bedömning när dom värderadeS Är väl på förslag också från regeringen att gränsen på 85 skall höjas inom en snar framtid.

Hade de frågor om vad utökning av lånet skulle användas till?

Du skickar in en ansökan till din bank där du har ditt bolån.
Vill dem att du värderar själv så löser du en värdering, annars kan dem också fixa en värdering.

Du får låna upp till 85% av bostadens värde.
Du kan få frågor om vad lånet ska användas till.

Å jag har seb å ska oxå söka utökning av bolån snart ..hur mycket skiljde det på deras värdering å vad du hade tänkt ... skulle vilja få in en massa blanco..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp