Hur fungerar lånelöfte?

Att vi fick erbjudande från ett par banker via lendo när vi sökte lånelöfte för bolån innebär det att vi har lånelöfte eller behöver vi göra något mer innan vi kan lägga bud?

Om vi inte vill ha det hus vi först kollat på, gäller lånelöftet på liknande hus eller måste man söka nytt för varje hus man spekulerar på?

Ett lånelöfte är bankens besked om hur mycket ni max får låna. Har ni fått ett utfärdat lånelöfte via Lendo (inte bara en preliminär bedömning) så räcker det för att lägga bud. Mäklaren kan ibland vilja se bekräftelse.

Lånelöftet är inte knutet till ett specifikt hus, utan gäller för andra liknande bostäder så länge priset och typen av bostad ryms inom beloppet. Ni behöver alltså inte söka nytt för varje hus, om inget förändras i er ekonomi.

Ett lånelöfte är bankens besked om hur mycket ni max får låna. Har ni fått ett utfärdat lånelöfte via Lendo (inte bara en preliminär bedömning) så räcker det för att lägga bud. Mäklaren kan ibland vilja se bekräftelse.

Lånelöftet är inte knutet till ett specifikt hus, utan gäller för andra liknande bostäder så länge priset och typen av bostad ryms inom beloppet. Ni behöver alltså inte söka nytt för varje hus, om inget förändras i er ekonomi.
Tack så mycket. :)
Vi har fyllt i och skickat in på lendo och fick alltså ett par erbjudanden av banker, är det en preliminär bedömning eller lånelöften?

Okej bra att veta, brukar det gälla även om man kanske köper ett lite billigare hus och lägger lite pengar på renovering men slutsumman ändå ryms inom lånelöftet?

Senast ändrad:
Jag skulle säga preliminär. En del, jag vet särskilt sbab, brukar inte se sig bunden av det.

Jag skulle säga preliminär. En del, jag vet särskilt sbab, brukar inte se sig bunden av det.
Jasså, lånelöften vad jag läst är väll ändå aldrig bindande? Men om det inte är ett lånelöfte vi fått vore det felaktig marknadsföring av lendo..
Vad ska vi göra då, ska vi kontakta dom med erbjudanden och fråga om det är ett löfte eller vad krävs?

Lendo ger inte lånelöfte. Det är bankerna.
Har ni fått flertalet intressenter, så rekommenderar jag dig att ta kontakt med en av dessa banker för att säkra ett formellt lånelöfte.

Lendo ger inte lånelöfte. Det är bankerna.
Har ni fått flertalet intressenter, så rekommenderar jag dig att ta kontakt med en av dessa banker för att säkra ett formellt lånelöfte.
Det vet jag. Lendo säger dock att erbjudanden från bankerna är lånelöften som gäller 1 månad, vore bra med lite längre lånelöfte så får se om det går att ordna.

Det vet jag. Lendo säger dock att erbjudanden från bankerna är lånelöften som gäller 1 månad, vore bra med lite längre lånelöfte så får se om det går att ordna.
Du måste ju få godkänt av själva banken med och gå vidare med ansökan! Att det står flera erbjudanden på sidan betyder ingenting alla kan säga nej sen när du gå vidare. Och nej är det en miljon så är det till bostaden inte till renoveringen

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp