Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
4.
Klaralån
- Lån utan UC
5.
Brixo Privatlån
- Ingen UC
6.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Tomly
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Flexkontot
- Swish, ingen UC
10.
Ferratum
- Lån utan UC
11.
Brixo
- Swish-utbetalning & Ingen UC
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Lån
Större lån & Samlingslån
Hur fungerar extra-amortering på annulitetslån?
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Midsommar" data-source="post: 442057" data-attributes="member: 11792"><p>Kortare möjligtvis om vi pratar tid. Lägre än relaterat till beloppet.</p><p></p><p>Du skriver "typiskt också" men oavsett vad som sker "automatiskt" så är det likväl du som avgör utan att ens behöva kontakta banken.</p><p></p><p>24 månader</p><p>3 000 kr per månad</p><p>(Totalt att betala inklusive ränta är 72 000 kr)</p><p>Låt säga lånet var på 60 000 kr och med ovan avbetalning blir totala räntan 12 000 kr och räntan ligger då på runt 20 procent (exemplet nedan är den på 20 procent s på det diffar lite mot ovan.). När du betalar första gången efter en månad är amortering 2 000 kr medan räntan blir 1 000 kr. (60 000 × 0,2 ÷ 12 = 1000)</p><p></p><p>Andra månaden blir räntan 967 kr och då amorterar du 2 033 kr istället.</p><p></p><p>När du betalar tredje månaden så är skulden före betalningen 55 967 kr och den här månaden amorterar du extra med 3 000 kr.</p><p>Vanliga inbetalningen består då av ränta på 933 kr och amorteringen av 2 067 kr så skulden skulle normalt vara 53 900 kr (då skulle fördelningen nästa månad ha varit 2 102 kr amortering och 898 kr hade varit ränta). Nu när det amorterades extra är skulden enbart 50 900 kr och då är räntan enbart 848 kr vilket är en skillnad på 50 kr.</p><p></p><p>Alternativet med samma månadskostnad på 3 000 kr så amorterar du 2 152 kr månad fyra. (Det blir två effekter här då du dels sänkt skulden och därmed den direkta räntekostnaden med 50 kr. Men det gör också att du amorterar 50 kr mer månad fyra än du annars skulle ha gjort, vilket sänker direkta räntekostnaden ytterligare.)</p><p></p><p>Alternativet om det tickar samma antal månader och beloppet sänks totalt så betalar du samma antal kronor i ränta månad fyra, det vill säga 848 kr. Jag kan dock inte räkna ut vad amorteringen här skulle bli då jag tror jag behöver formeln eller indata-alternativet där det går att skriva siffrorna för att få svaret. Men jag höftar att amorteringen skulle vara mellan 150 kr och 200 kr lägre nu än mot "alternativ ett". Så knappt 2 000 kr så totalbeloppet landar då på runt på 2 830 kr vilket då skulle vara 170 kr lägre än det som det var planerat.</p><p></p><p>Så istället för "typiskt också" så väljer du att amortera extra så du har kvar samma månadsbelopp, Du betalar 3 000 kr och det blir exakt samma som alternativ ett.</p><p></p><p>Månad fem blir nämligen följande om du betalar enligt alternativ ett (samma månadskostnad om 3 000 kr).</p><p>(Total skuld är här 48 749.)</p><p>Amortering 2 188 kr och räntan 812 kr.</p><p>Skuld vid månad sex är här 46 561 kr och räntan för en månad nu är 776 kr.</p><p></p><p>Om du betalar enligt den sänkta kostnaden per månad och inte amorterar upp fullt så tappar du en del effekt som gör en del i slutändan. Total skuld månad fem år då 48 918 kr och räntan är 815 kr. Så låt säga att totalbeloppet är nära 2 800 kr och amortering skulle i så fall vara 1 985 kr.</p><p>Skuld vid månad sex är då 46 933 kr och räntan för en månad här ligger på 782 kronor.</p><p></p><p></p><p>Jag tror det är några siffror som jag snurrade till det med från exempel 60 000 kr och 24 månader avbetalning. (Så trött så jag orkar inte ändra nu.) Exemplet efter stämmer i hur det rör sig. Här i lilla exemplet ser vi inte så stor skillnad då vi amorterar mycket på och det är kort tid. Men tänk dig tio år och en amortering första månaden på 15 procent istället för 66 procent av inbetalningen.</p><p></p><p>Konkret exempel på ett lån jag själv tog då jag inte orkade tänka så mycket för det ska betalas relativt fort.</p><p></p><p>Betalar runt 1 100 kronor i månaden och totalt lån var runt 45 000 kronor från start. Det ligger på lång tid, typ sju år på pappret så amortering var runt 170 kronor i månaden och räntan runt 930 kronor i månaden i början.</p><p>Att efter några månader där har inte mycket hänt men att amortera in 5 000 kr några månader in med de förhållandena och sen ligga kvar på de 1 100 kr per månad sänker räntebeloppet direkt från de 930 kr till 810 kr vilket ökar amortering med 120 kr per månad och från 170 till 290 är ändå lite skillnad. Så runt nio månader efter den extra amorteringen då det gått drygt ett år så istället för en skuld på runt 42 900 kr och en ränta fortfarande på 860 kr tolv månader in så blir realiteten med dubbel effekt en skuld på 36 514 kr med en ränta på 737 kr den månaden. Lägger vi till de 5 000 kr extra amorterade för lite sjystare jämförelse så skiljer det alltså ändå runt 1 400 kr som vi amorterat in och det i sig är 30 kr i ränta för en månad.</p><p>Risk för ev. felräkning på någon månad. Men det blir större effekter än man tror. Lyckas man sen ändra räntan från galen till hög, det vill säga att vi betalar kanske 80 procent av den ränta vi har (från t.ex. 18% till 14,40% så händer det extremt mycket på ell halvår. Ett räntebelopp på 930 kr i månaden skulle bli 744 kr istället så från 170 kr bara skulle det bli 170 + 120 + 186 blir en jäkla snöboll alltså! </p><p>(Ursäkta yrandet i nattsömnen här)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Midsommar, post: 442057, member: 11792"] Kortare möjligtvis om vi pratar tid. Lägre än relaterat till beloppet. Du skriver "typiskt också" men oavsett vad som sker "automatiskt" så är det likväl du som avgör utan att ens behöva kontakta banken. 24 månader 3 000 kr per månad (Totalt att betala inklusive ränta är 72 000 kr) Låt säga lånet var på 60 000 kr och med ovan avbetalning blir totala räntan 12 000 kr och räntan ligger då på runt 20 procent (exemplet nedan är den på 20 procent s på det diffar lite mot ovan.). När du betalar första gången efter en månad är amortering 2 000 kr medan räntan blir 1 000 kr. (60 000 × 0,2 ÷ 12 = 1000) Andra månaden blir räntan 967 kr och då amorterar du 2 033 kr istället. När du betalar tredje månaden så är skulden före betalningen 55 967 kr och den här månaden amorterar du extra med 3 000 kr. Vanliga inbetalningen består då av ränta på 933 kr och amorteringen av 2 067 kr så skulden skulle normalt vara 53 900 kr (då skulle fördelningen nästa månad ha varit 2 102 kr amortering och 898 kr hade varit ränta). Nu när det amorterades extra är skulden enbart 50 900 kr och då är räntan enbart 848 kr vilket är en skillnad på 50 kr. Alternativet med samma månadskostnad på 3 000 kr så amorterar du 2 152 kr månad fyra. (Det blir två effekter här då du dels sänkt skulden och därmed den direkta räntekostnaden med 50 kr. Men det gör också att du amorterar 50 kr mer månad fyra än du annars skulle ha gjort, vilket sänker direkta räntekostnaden ytterligare.) Alternativet om det tickar samma antal månader och beloppet sänks totalt så betalar du samma antal kronor i ränta månad fyra, det vill säga 848 kr. Jag kan dock inte räkna ut vad amorteringen här skulle bli då jag tror jag behöver formeln eller indata-alternativet där det går att skriva siffrorna för att få svaret. Men jag höftar att amorteringen skulle vara mellan 150 kr och 200 kr lägre nu än mot "alternativ ett". Så knappt 2 000 kr så totalbeloppet landar då på runt på 2 830 kr vilket då skulle vara 170 kr lägre än det som det var planerat. Så istället för "typiskt också" så väljer du att amortera extra så du har kvar samma månadsbelopp, Du betalar 3 000 kr och det blir exakt samma som alternativ ett. Månad fem blir nämligen följande om du betalar enligt alternativ ett (samma månadskostnad om 3 000 kr). (Total skuld är här 48 749.) Amortering 2 188 kr och räntan 812 kr. Skuld vid månad sex är här 46 561 kr och räntan för en månad nu är 776 kr. Om du betalar enligt den sänkta kostnaden per månad och inte amorterar upp fullt så tappar du en del effekt som gör en del i slutändan. Total skuld månad fem år då 48 918 kr och räntan är 815 kr. Så låt säga att totalbeloppet är nära 2 800 kr och amortering skulle i så fall vara 1 985 kr. Skuld vid månad sex är då 46 933 kr och räntan för en månad här ligger på 782 kronor. Jag tror det är några siffror som jag snurrade till det med från exempel 60 000 kr och 24 månader avbetalning. (Så trött så jag orkar inte ändra nu.) Exemplet efter stämmer i hur det rör sig. Här i lilla exemplet ser vi inte så stor skillnad då vi amorterar mycket på och det är kort tid. Men tänk dig tio år och en amortering första månaden på 15 procent istället för 66 procent av inbetalningen. Konkret exempel på ett lån jag själv tog då jag inte orkade tänka så mycket för det ska betalas relativt fort. Betalar runt 1 100 kronor i månaden och totalt lån var runt 45 000 kronor från start. Det ligger på lång tid, typ sju år på pappret så amortering var runt 170 kronor i månaden och räntan runt 930 kronor i månaden i början. Att efter några månader där har inte mycket hänt men att amortera in 5 000 kr några månader in med de förhållandena och sen ligga kvar på de 1 100 kr per månad sänker räntebeloppet direkt från de 930 kr till 810 kr vilket ökar amortering med 120 kr per månad och från 170 till 290 är ändå lite skillnad. Så runt nio månader efter den extra amorteringen då det gått drygt ett år så istället för en skuld på runt 42 900 kr och en ränta fortfarande på 860 kr tolv månader in så blir realiteten med dubbel effekt en skuld på 36 514 kr med en ränta på 737 kr den månaden. Lägger vi till de 5 000 kr extra amorterade för lite sjystare jämförelse så skiljer det alltså ändå runt 1 400 kr som vi amorterat in och det i sig är 30 kr i ränta för en månad. Risk för ev. felräkning på någon månad. Men det blir större effekter än man tror. Lyckas man sen ändra räntan från galen till hög, det vill säga att vi betalar kanske 80 procent av den ränta vi har (från t.ex. 18% till 14,40% så händer det extremt mycket på ell halvår. Ett räntebelopp på 930 kr i månaden skulle bli 744 kr istället så från 170 kr bara skulle det bli 170 + 120 + 186 blir en jäkla snöboll alltså! (Ursäkta yrandet i nattsömnen här) [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Lån
Större lån & Samlingslån
Hur fungerar extra-amortering på annulitetslån?
Topp