Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur får man slutgiltigt besked om beviljad skuldsanering?

Någon som vet hur man får det sista och slutgiltiga beskedet att man fått skuldsanering?
Kommer det i Kivra eller ringer alltid handläggaren? Eller kommer det per post?

Någon som vet hur man får det sista och slutgiltiga beskedet att man fått skuldsanering?
Kommer det i Kivra eller ringer alltid handläggaren? Eller kommer det per post?
hej dom gångerna jag fått avslag så har det kommit på Kivra.
Mvh Johan

Det kommer på Kivra. Tyvärr kan väntetiderna vara väldigt långa just nu och har blivit längre. Räkna på att det kan vara ca 80-100 dagar från att du godkänt betalplan till beslut om det inte är några kompletteringar.

Jag fick slutlig besked i Kivra samt tidslinje finns på mina sidor dagen efter jag fått beslut.

Stod 6-7v för betalplan i mitt inledande beslut. Brukar detta stämma?
Jag har hört nämre 3 månader?

Stod 6-7v för betalplan i mitt inledande beslut. Brukar detta stämma?
Jag har hört nämre 3 månader?
Dessa tider stämmer ganska väl till förslaget. Skulle säga iaf inom 6-8 veckor får du förslaget med betalplan.

Däremot efter man fått förslag och betalplan och godkänt förslaget så räkna ca 3 månader till beslut.

Dessa delgivningsprocesser där några borgenärer inte svarar på delgivning av förslaget tar en evighet. Sen när alla delgivningstid och all tid för alla påminnelser gått ut så ligger det ett tag på handläggarens bord innan beslut kommer.

Dessa tider stämmer ganska väl till förslaget. Skulle säga iaf inom 6-8 veckor får du förslaget med betalplan.

Däremot efter man fått förslag och betalplan och godkänt förslaget så räkna ca 3 månader till beslut.

Dessa delgivningsprocesser där några borgenärer inte svarar på delgivning av förslaget tar en evighet. Sen när alla delgivningstid och all tid för alla påminnelser gått ut så ligger det ett tag på handläggarens bord innan beslut kommer.
Nästan alla hade redan anmält sina fodringar, men ARS lär väl stöka till det sen tänker jag.

Men det har gått ganska snabbt att få in fodringarna lät det som. Jag har inga "skumma" krediter utan stora bolag och allt ligger hos inkasso. Ja förutom den påstådda ARS skulden då...

Nästan alla hade redan anmält sina fodringar, men ARS lär väl stöka till det sen tänker jag.

Men det har gått ganska snabbt att få in fodringarna lät det som. Jag har inga "skumma" krediter utan stora bolag och allt ligger hos inkasso. Ja förutom den påstådda ARS skulden då...
Kungörelsetiden att rapportera in skulder är en månad enl posten i POIT. Den månaden väntar man alltid ut även om alla man angivit i ansökan rapporterat in direkt (för att se om något annat kommer in och ge alla hela den lovade tiden typ). Sen efter en månad kommer förslaget inom ett par veckor, lite baserat på hur mycket handläggaren har på sitt bord. Därav 6-7 veckor totalt från inledande till förslag.

Efter du godkänt förslaget med betalplan så får borgenärerna förslaget delgivet till sig som också ska godkänna förslaget. Det är denna process som tar lång tid. De flesta är snabba att svara på delgivningen och godkänna förslaget. Men för mig var det Intrum och Avida kredit som aldrig svarade på delgivning eller påminnelser och beslut dröjde ett par månader. Men skriver alla på delgivning kommer beslutet mycket snabbare.

Tyvärr så har man oftast 1-2 större borgenärer med som inte skriver under delgivningar eller påminelser. Därför kan de ta ca 3 månader från man godkänt förslag till beslut. ARS vet jag inte om han bryr sig om delgivningar eller inte

Senast ändrad:

ARS anmälde en skuld för min man i november , han fick inledande i september. Det kom sen efter att alla har anmält sina födringar.
Det var en snabb sms lån på 5000 kr från 2014 som är betald länge tillbaka , aldrig fått ngn påminelse. Tur i otur det var ingen stor summa men ändå känns för jävligt leka med folk som har det jobbigt och skapa mer oro. Fy!

Kivra. Kan dröja månader om det går dåligt att delge borgenärer.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp