Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur får jag till detta lånescenario

Hej alla, hoppas någon kan komma med en smidig lösning.

Jag har vunnit en budgivning på ett hus där slutsumman hamnade på 475.000kr.

Jag tjänar 33000kr före skatt.
Har ett blancolån tillsammans med barnens farmor på en gemensam fjällstuga då barnen fått en egen stuga på tomten hos henne och därav har vi ett gemensamt lån på 270.000kr.
Sen har jag ett medlemslån privat på 60000kr.
Att ett kreditkort på 27000kr som jag haft över 10 år.
Jag har inga betalningsanmärkningar.

Bolånebankerna säger kalkylen går inte ihop och jag måste lösa bort lånet på 60000kr för att få bostadslån i och med höga blancolån då de räknar det stora lånet hela summa på mig.

Jag ansökte om 140.000kr hos wästgöta finans där jag fyllde i att jag ville låna till delar av boendets handpenning.
Dock fick jag avslag.
Ansökt igen om 60000kr och fick det lånet.

Jag har endast 30000kr så måste få ihop resten av handpenningen till husköpet.

Jag betalar hyra nu ca 8800kr samt amorterat på lånen totalt 7000kr i månaden.

Min tanke var att få låna av västgöta runt 140
000kt och betala bort lånet på 60000kr samt nolla kreditkortet samt betala in handpenningen vid kontraktskrivning på 10% alltså 47500kr.

Hade tänkt ringa wästgöta finans och förklara hela historien och se om de eventuellt kan b vilja detta eller tror ni att det är helt kört.

Eller hur skulle ni lösa allt? Jag kan inte ta lån genom vanlig UC utan får hålla mig till bisnod eller creditsafe så inte banken ser jag lånat till att lösa skulderna.

Förslag eller tips mottages gärna då jag räknat på allt och för min del är det ingen fara då jag kommer ner i lägre summor per månad om jag får igenom med wästgöta.

Är kanske 20% chans min mamma kan gå som medlåntagare på bolånet men då mina föräldrar redan gjort det åt min lillebror så vet inte hur glada de är på den idén eller om det är genomförbart.

Men varför buda på ett hus innan du har ett lånelöfte? Eller är de bara kontantinsatsen du inte har?

Jag fick lånelöfte på flera banker men saknar kontantinsatsen samt banken jag har sa att de beviljar lånet om jag får bort 30-60k på mitt privatlån jag har hos dem.

Jag fyllde i jag får underhåll av pappan till barnen på 6600kr men då vi sköter det utan Försäkringskassans inblandning så gills inte det enligt bankerna trots vi skrivit kontrakt på summa osv och då måste jag lösa bort runt 60k

Är det inte bättre att avvakta tills ekonomin blir lite stabilare?
Huspriserna lär inte gå upp närmaste året.
Har du räknat med övriga kostnader som lagfartsavgift, flytt, uppvärmning?
Räntorna kommer med all sannolikhet öka kraftigt.
Ett gott råd är att betala av småskulder, spar ihop till en bra buffert och lånar bara
när du har hela kontantinsatsen.
Förstår att man blir ivrig när man vinner budgivning men det kommer flera objekt och
förmodligen till lägre priser.

Senast ändrad:
Är det inte bättre att avvakta tills ekonomin blir lite stabilare?
Huspriserna lär inte gå upp närmaste året.
Har du räknat med övriga kostnader som lagfartsavgift, flytt, uppvärmning?
Räntorna kommer med all sannolikhet öka kraftigt.
Ett gott råd är att betala av småskulder, spar ihop till en bra buffert och lånar bara
när du har hela kontantinsatsen.
Förstår att man blir ivrig när man vinner budgivning men det kommer flera objekt och
förmodligen till lägre priser.
Du har sett priset på huset va? Skulle tro att detta är i glesbygd och inte alls säkert att det kommer fler liknande objekt.

Du har sett priset på huset va? Skulle tro att detta är i glesbygd och inte alls säkert att det kommer fler liknande objekt.
Håller med dig, men går inte kalkylen ihop så gör den inte det.
Då avråder jag i allra högsta välmening.

Som jag förstått har du precis som jag genomgått den gamla skuldsaneringen.
Skulle du verkligen köpa hus med dessa siffror?

Jag betalar på mina andra lån totalt 4300kr i månaden.
Huset köps genom en mäklare men till 1/3 del av priset av vad liknande hus ligger på i samma område . Jag har ju lånet på 270.000kr som jag har tillsammans med barnens farmor men hon är medlåntagare. Tyvärr räknas hela lånet på mig. Swedbank föreslog att jag skall ansöka om ett blancolån med en borgensman eller medlåntagare. Jag har en i min släkt som kan ställa upp som borgensman men som jag förstår det så godtar inte banker det längre.

Jag tycker att det låter lite förhastat att köpa ett hus när finansieringen inte är klar och det känns inte som att det finns så stora marginaler för det oförutsedda.

Är det kontantinsatsen du behöver låna till? Alltså drygt 71.000? Finns det ingen som kan låna dig det privat? Så får du betala tillbaka när allt är klart, när du flyttat in och kan söka ett lån med UC.

Jag hade bolånelöfte osv men sen när bankerna kollar så saknas det i runda slängar 60k
Slår jag ut mina utgifter jag har nu med hyra och driftkostnad osv så är jag hur som under dem om jag fått köpa huset.

Självklart skall man spara till en buffert för oförutsedda utgifter men då detta hus ligger på 1/3 del av vad de andra i området kostar då jag för köpa det privat då jag känner säljaren som går genom mäklare. Så känns väldigt synd att tappa den chansen och därför är jag beredd att kolla på alternativ till att få ner mitt privatlån hos Swedbank. Det lånet jag har på fjällstugan tillsammans med barnens farmor betalar jag 2k i månaden och farmor 2k samt mitt privatlån på Swedbank 2k samt 1000kr på krediten så jag anser att jag utan problem har råd med huset och driftkostnaderna sett till vad jag betalar idag.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp