Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Klaralån
- Lån utan UC
4.
Brixo Privatlån (ny)
- Ingen UC
5.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
6
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Lumify
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Ferratum
- Lån utan UC
10.
Brixo
- Lån utan UC
11.
Nstart
- Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Hur berättar jag för sambon?
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jo90" data-source="post: 346989" data-attributes="member: 4198"><p>Blev lite inspirerad av lite andra användare och kommer nu försöka använda detta som en dagbok framledes.</p><p>Har hittills berättat för sambon och min mor som båda tog det lugnt och sansat, även om förstnämnda var redigt besviken och att detta grusar våra planer för kommande åren. Hon älskar mig och vill fortsätta men vill samtidigt att vi pratar med någon ihop så hon får bättre förståelse för den här sjukdomen och vad det finns för risker framåt och vad hon bör tänka på. Ska även berätta för min far i dagarna och är räknar med värre respons där, dock vet jag att han har möjligheten att hjälpa mig och om så är fallet så kan jag spara in en del pengar och amortera till honom istället för blanco.</p><p></p><p>Om jag inte får hjälp av min far, vilket är det mest troliga scenariot så ser planen ut såhär:</p><p></p><p><strong>Lån:</strong></p><p>Lån & Spar Bank 1: 91 990 kr / 900 kr i månaden / <strong>3,39%</strong></p><p>Lån & Spar Bank 2: 111 980 kr / 1 200 kr i månaden / <strong>6,15%</strong></p><p><a href="https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/35" target="_blank">ICA Banken</a> 1: 396 171 kr / 3 500 kr i månaden / <strong>7,31%</strong></p><p>ICA Banken 2: 99 557 kr / 1 000 kr i månaden / <strong>7,36%</strong></p><p></p><p><em>Notera: Går ej att se uppdaterad ränta efter räntehöjningar från Riksbanken så räknar med att dom ligger runt 6-8% just nu.</em></p><p></p><p><strong>Total blanco: 699 698 kr</strong></p><p><strong>Total kostnad per månad: 6 600 kr</strong></p><p><strong></strong></p><p><strong>Målbild: </strong>Att vara skuldfri inom 3 år. (Enbart blanco då)</p><p></p><p>Netto in varje månad: 54 300 SEK</p><p>Med lite flyt nästa år så kan det även vara tal på bonusar som kan öka lön vissa kvartal beroende på resultat. Detta skulle i sånafall nästan helt gå till att amortera.</p><p><strong>KALP efter fasta kostnader: 14 700 kronor</strong></p><p></p><p>Hyr just nu ut mitt egna boende och kommer höja hyran inom kort så jag får in en tusenlapp till pga ökat ränteläge. Betalar helt plötsligt 13 500 i månaden för amortering och ränta på bolånet istället för 9 000 som var verkligheten förut. Har ett rätt billigt boende fram till sommaren och sedan får vi se hur vi gör där. Ovan KALP är beräknad också med att jag ändå ska kunna ha ett liv där jag går och tränar samt utövar sportaktiviteter en gång i veckan + lite annat nöje.</p><p></p><p>Hur bör jag tänka kring amortering? Som ni märker så har jag tre mindre lån fördelat på två aktörer, ska jag satsa allt på ett lån för att få bort det så fort som möjligt? Tror att Lån & Spar Bank 2 är det dyraste lånet med cirka 7-8% i årsränta så bör man fokusera bort det först innan jag tar nästa?</p><p></p><p>Sedan är det ju som det är, vissa månader medför mer kostnader men tanken är att göra minst en extra amortering per månad om 6 000 kronor men att jag siktar på 10 000 kronor eller om beloppet är högre än det varje månad. Har idagsläget en buffert på cirka 20-30k som ligger på mitt sparkonto ifall något går åt pipan, t.ex. jag blir av med jobbet. Borde kanske växa den en aningen då min inkomst är på dubbla det?</p><p></p><p>Har ni någon input på ovan? Bör jag lägga undan lite varje månad för att växa buffert samt hur tycker ni jag borde tänka kring amortering?</p><p></p><p>I övrigt så kommer jag nästa vecka börja gå på stödmöten för människor med samma problem med mig, tar gärna emot information från er här om ni har några speciella grupper som hjälpt er med ert spelmissbruk. Kommer även börja prata med psykolog, dock är detta ej inräknat i min budget för ovan.</p><p></p><p>Jag och min tjej kommer ha fortsatta dialoger om hur vi löser ovan och hon vill bygga sig en bättre förståelse för mitt tillstånd. Här är jag villig att lämna ifrån mig mycket makt, så som att hon får hantera ekonomin till exempel. Vidare så är jag även blockad hos Spelpaus till sommaren 2024. Märkte i December att det går att förlänga ett år ytterligare cirka sex månader in i min avstängning, så nu är jag avstängd i 1,5 år, vilket känns skönt. Tanken är att förlänga igen i sommar och göra så på återkommande basis för att jag ej ska ramla dit igen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jo90, post: 346989, member: 4198"] Blev lite inspirerad av lite andra användare och kommer nu försöka använda detta som en dagbok framledes. Har hittills berättat för sambon och min mor som båda tog det lugnt och sansat, även om förstnämnda var redigt besviken och att detta grusar våra planer för kommande åren. Hon älskar mig och vill fortsätta men vill samtidigt att vi pratar med någon ihop så hon får bättre förståelse för den här sjukdomen och vad det finns för risker framåt och vad hon bör tänka på. Ska även berätta för min far i dagarna och är räknar med värre respons där, dock vet jag att han har möjligheten att hjälpa mig och om så är fallet så kan jag spara in en del pengar och amortera till honom istället för blanco. Om jag inte får hjälp av min far, vilket är det mest troliga scenariot så ser planen ut såhär: [B]Lån:[/B] Lån & Spar Bank 1: 91 990 kr / 900 kr i månaden / [B]3,39%[/B] Lån & Spar Bank 2: 111 980 kr / 1 200 kr i månaden / [B]6,15%[/B] [URL="https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/35"]ICA Banken[/URL] 1: 396 171 kr / 3 500 kr i månaden / [B]7,31%[/B] ICA Banken 2: 99 557 kr / 1 000 kr i månaden / [B]7,36%[/B] [I]Notera: Går ej att se uppdaterad ränta efter räntehöjningar från Riksbanken så räknar med att dom ligger runt 6-8% just nu.[/I] [B]Total blanco: 699 698 kr Total kostnad per månad: 6 600 kr Målbild: [/B]Att vara skuldfri inom 3 år. (Enbart blanco då) Netto in varje månad: 54 300 SEK Med lite flyt nästa år så kan det även vara tal på bonusar som kan öka lön vissa kvartal beroende på resultat. Detta skulle i sånafall nästan helt gå till att amortera. [B]KALP efter fasta kostnader: 14 700 kronor[/B] Hyr just nu ut mitt egna boende och kommer höja hyran inom kort så jag får in en tusenlapp till pga ökat ränteläge. Betalar helt plötsligt 13 500 i månaden för amortering och ränta på bolånet istället för 9 000 som var verkligheten förut. Har ett rätt billigt boende fram till sommaren och sedan får vi se hur vi gör där. Ovan KALP är beräknad också med att jag ändå ska kunna ha ett liv där jag går och tränar samt utövar sportaktiviteter en gång i veckan + lite annat nöje. Hur bör jag tänka kring amortering? Som ni märker så har jag tre mindre lån fördelat på två aktörer, ska jag satsa allt på ett lån för att få bort det så fort som möjligt? Tror att Lån & Spar Bank 2 är det dyraste lånet med cirka 7-8% i årsränta så bör man fokusera bort det först innan jag tar nästa? Sedan är det ju som det är, vissa månader medför mer kostnader men tanken är att göra minst en extra amortering per månad om 6 000 kronor men att jag siktar på 10 000 kronor eller om beloppet är högre än det varje månad. Har idagsläget en buffert på cirka 20-30k som ligger på mitt sparkonto ifall något går åt pipan, t.ex. jag blir av med jobbet. Borde kanske växa den en aningen då min inkomst är på dubbla det? Har ni någon input på ovan? Bör jag lägga undan lite varje månad för att växa buffert samt hur tycker ni jag borde tänka kring amortering? I övrigt så kommer jag nästa vecka börja gå på stödmöten för människor med samma problem med mig, tar gärna emot information från er här om ni har några speciella grupper som hjälpt er med ert spelmissbruk. Kommer även börja prata med psykolog, dock är detta ej inräknat i min budget för ovan. Jag och min tjej kommer ha fortsatta dialoger om hur vi löser ovan och hon vill bygga sig en bättre förståelse för mitt tillstånd. Här är jag villig att lämna ifrån mig mycket makt, så som att hon får hantera ekonomin till exempel. Vidare så är jag även blockad hos Spelpaus till sommaren 2024. Märkte i December att det går att förlänga ett år ytterligare cirka sex månader in i min avstängning, så nu är jag avstängd i 1,5 år, vilket känns skönt. Tanken är att förlänga igen i sommar och göra så på återkommande basis för att jag ej ska ramla dit igen. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Hur berättar jag för sambon?
Topp