Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Klaralån
- Lån utan UC
4.
Brixo Privatlån (ny)
- Ingen UC
5.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
6
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Lumify
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Ferratum
- Lån utan UC
10.
Brixo
- Lån utan UC
11.
Nstart
- Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
Hopplöst. Släppa allt till inkasso och kronofogden?
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="AGPowerBank" data-source="post: 237195" data-attributes="member: 6031"><p>Sitter i en väldigt jobbig situation, och det känns hopplöst att fortsätta med månadsbetalningarna.</p><p></p><p>Till att börja med så vill jag nämna att jag inte verkar få låna någonstans, ett samlingslån hade ordnat upp situationen, men på grund av att jag inte har deklarerad inkomst på mer än 25,000kr på UC så kan jag inte låna någonstans längre, enda alternativet skulle vara att jobba in till den deklarerade inkomsten det här året, för att sedan hoppas på att kunna samlingslåna efter deklarationen nästa år. Jag är väl medveten om att månadskostnaden skulle gå ner enormt om jag kunde samla lånen, vilket jag därför inte har möjlighet att göra inom dom kommande 14 månaderna åtminstone innan nästa deklaration nästa år.</p><p></p><p>Jag har ingenting hos kronofogden i dagsläget idag, och heller inga betalningsanmärkningar.</p><p>Jag har heller ingen närstående som kan hjälpa till med samlingslån eller dylikt i dagsläget.</p><p>Jag har inte med CSN lån i listan eftersom att jag kommer att studera distans hela det här året och därför inte återbetalar något till CSN.</p><p></p><p>Självklart försöker jag även ordna ett heltidsjobb.</p><p></p><p>Jag bor i dagsläget hemma hos föräldrarna, och betalar ingenting för mat eller hyra här hemma. Jag får in 10.928kr från CSN varje månad.</p><p></p><p>Föräldrarna finns det ingen möjlighet att få hjälp av när det kommer till skulderna. Jag har tidigare haft ett spelmissbruk, och under den tiden fick jag hjälp av föräldrarna.</p><p></p><p>Det tragiska i sammanhanget här är att dessa skulder inte uppkommit på grund av spelmissbruk, jag lyckades sluta med spelandet, gick behandling, och har även varit registrerad på spelpaus senaste åren, men jag har överkonsumerat och på andra sätt bidragit till att hamna i situationen jag är i idag.</p><p></p><p>Jag har även visat föräldrarna att ingenting av detta beror på spelmissbruk, och dom vet om att jag inte hamnat i den här situationen den här gången på grund av spelmissbruk, har även bevisat detta för dom genom att visa alla mina transaktioner hos banken. Det hjälper dock inte, och dom vill inte hjälpa till med något samlingslån, trots att jag lyckades bli av med spelmissbruket, och trots att dessa skulder inte beror på något spelmissbruk.</p><p></p><p>Det handlar inte om att dom inte tror på mig, dom vet att det inte beror på något spelmissbruk den här gången, dom har dock bestämt sig för att inte hjälpa med något lån.</p><p></p><p>Jag bodde själv i en lägenhet under den här tiden då dessa skulder uppkom.</p><p></p><p>Föräldrarna har fått bevisat att det inte beror på något spelmissbruk den här gången, det hjälper dock inte, och dom tänker inte hjälpa med något samlingslån. Dom vet alltså om att det inte beror på det, men tänker ändå inte hjälpa.</p><p></p><p>Har även förklarat för dom att så fort jag hamnar hos kronofogden och får betalningsanmärkningar så kommer det bli betydligt svårare för mig att kunna hitta en lägenhet igen att flytta till, och att jag hade kunnat stå för min egen hyra i en egen lägenhet istället för att bo kvar här hemma, om jag fick en del av detta utlagt på ett samlingslån istället.</p><p></p><p></p><p></p><p>Inget skuldsaldo eller betalningsanmärkningar, eller skulder hos kronofogden.</p><p></p><p><strong><u>Lån synliga hos UC: 175.262kr</u></strong>, SEB och <a href="https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/57" target="_blank">Collector</a>.</p><p></p><p>Bisnode (Kreditscore 4)</p><p></p><p><u>Detta är min situation:</u></p><p></p><p>SEB 85,000kr (1000kr i månaden)</p><p></p><p><a href="https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/9083" target="_blank">Wästgöta Finans</a> 75,000 kr (1000kr i månaden)</p><p></p><p>Collector Betalkoll 50,000kr (2000kr i månaden)</p><p>Räntan är cirka 500kr i månaden, vilket gör att 1500kr kan återanvändas efter varje betalning, vilket gör att månadskostnaden snarare blir 500kr i månaden, då jag inte blivit spärrad på betalkoll.</p><p></p><p>Collector <a href="https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/77" target="_blank">Easyliving</a> 40,000kr (1600kr i månaden)</p><p>Räntan är cirka 500kr i månaden, vilket gör att 1100kr kan återanvändas efter varje betalning, vilket gör att månadskostnaden snarare blir 500kr i månaden, då jag heller inte fått kreditkortet spärrat.</p><p></p><p>Webhallen 33,000kr (1300kr i månaden)</p><p></p><p><a href="https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/6" target="_blank">Viaconto</a> 13,000kr (1600kr i månaden)</p><p></p><p>Sergel Inkasso 10,000kr (400kr i månaden)</p><p></p><p>Klarna 10,000kr (250kr i månaden)</p><p></p><p><a href="https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/9091" target="_blank">Resurs Bank</a> 9,000kr (250kr i månaden)</p><p></p><p>Elpy 6,000kr (250kr i månaden)</p><p></p><p>Abonnemang Telia (589kr i månaden)</p><p></p><p><strong>Totalt: 331,000kr</strong></p><p><strong>10,239kr i månadskostnad.</strong></p><p></p><p>Hade jag haft det samlat så hade månadskostnaden vara närmare 3,000kr istället och vara hållbart, något som det tyvärr inte finns möjlighet till i dagsläget.</p><p></p><p>Om jag exempelvis skulle fortsätta betala på SEB, Wästgöta Finans, och Collector, och låta resten gå till inkasso, tror ni min månadskostnad skulle bli högre eller lägre?</p><p></p><p>Om SEB, Wästgöta Finans, och Collector, låg kvar där dom ligger nu, medans resterande 80,000kr hamnar på ett samlingslån, så skulle min månadskostnad gå ner från 10,239kr, till närmare 4,000kr, dvs en sänkning på 60%.</p><p></p><p>Eftersom att det "endast" är SEB och Collector som är synliga på UC, så skulle det nästa år, efter nästa deklaration, dvs efter mars 2022, vara möjligt för mig att samlingslåna, förutsatt att jag jobbar heltid under det här året.</p><p></p><p>Det känns dock helt hopplöst, eftersom att jag med min otroligt höga månadskostnad just nu egentligen bara betalar månad efter månad för att köpa mig tid.</p><p></p><p>Så som jag ser det så har jag inte några direkta alternativ.</p><p></p><p>Sköter jag inte månadsbetalningarna så kommer det hamna hos kronofogden, och då spelar det ingen större roll om jag jobbar eller inte det här året, då får jag ändå inte samlingslåna förmodligen nästa år, eftersom att jag då har betalningsanmärkningar.</p><p></p><p>Sköter jag månadsbetalningarna så kommer jag ändå inte framåt direkt, det enda jag gör är att köpa mig en månads extra tid i form av undvikande att hamna hos kronofogden.</p><p></p><p>Skulle jag hamna hos kronofogden nu och istället få utmätning, så skulle jag snarare få mer pengar kvar än vad jag har nu, för nu går ju hela mitt CSN enbart till mina månadskostnader.</p><p></p><p>Skulle jag få igenom en skuldsanering hos kronofogden så skulle det innebära 5 år av det.</p><p></p><p>Så som jag ser på det så är mina alternativ följande:</p><p></p><p>1. Strunta i alla betalningar, låta inkassokraven börja komma, och hoppas på att få ner månadskostnaden av att delbetala hos inkasso istället. Går inte det så kommer sedan snart kraven från kronofogden, och hoppas på att föräldrarna då i det läget bestämmer sig för att hjälpa. Det blir många års trubbel, men det jag betalar i månadskostnad skulle ändå bli mindre om jag hamnade hos kronofogden och fick utmätning istället.</p><p></p><p>2. Betala på SEB, Wästgöta, och Collector, och låta resterande gå till inkasso, och hoppas på att det går att få till en delbetalning där på resterande, för att på så vis minska månadskostnaden.</p><p></p><p>3. Strunta i alla betalningar, låta inkassokraven börja komma, men mirakulöst hitta något heltidsjobb, bo kvar hemma gratis, och på så vis med CSN och en heltidslön lyckas klara situationen, och sedan samla lånen om ett år, när jag har en deklarerad heltidsinkomst igen.</p><p></p><p>4. Sluta betala på allting, låta allting hamna hos kronofogden, hoppas på att få skuldsanering, och sedan leva med det i 5 år.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="AGPowerBank, post: 237195, member: 6031"] Sitter i en väldigt jobbig situation, och det känns hopplöst att fortsätta med månadsbetalningarna. Till att börja med så vill jag nämna att jag inte verkar få låna någonstans, ett samlingslån hade ordnat upp situationen, men på grund av att jag inte har deklarerad inkomst på mer än 25,000kr på UC så kan jag inte låna någonstans längre, enda alternativet skulle vara att jobba in till den deklarerade inkomsten det här året, för att sedan hoppas på att kunna samlingslåna efter deklarationen nästa år. Jag är väl medveten om att månadskostnaden skulle gå ner enormt om jag kunde samla lånen, vilket jag därför inte har möjlighet att göra inom dom kommande 14 månaderna åtminstone innan nästa deklaration nästa år. Jag har ingenting hos kronofogden i dagsläget idag, och heller inga betalningsanmärkningar. Jag har heller ingen närstående som kan hjälpa till med samlingslån eller dylikt i dagsläget. Jag har inte med CSN lån i listan eftersom att jag kommer att studera distans hela det här året och därför inte återbetalar något till CSN. Självklart försöker jag även ordna ett heltidsjobb. Jag bor i dagsläget hemma hos föräldrarna, och betalar ingenting för mat eller hyra här hemma. Jag får in 10.928kr från CSN varje månad. Föräldrarna finns det ingen möjlighet att få hjälp av när det kommer till skulderna. Jag har tidigare haft ett spelmissbruk, och under den tiden fick jag hjälp av föräldrarna. Det tragiska i sammanhanget här är att dessa skulder inte uppkommit på grund av spelmissbruk, jag lyckades sluta med spelandet, gick behandling, och har även varit registrerad på spelpaus senaste åren, men jag har överkonsumerat och på andra sätt bidragit till att hamna i situationen jag är i idag. Jag har även visat föräldrarna att ingenting av detta beror på spelmissbruk, och dom vet om att jag inte hamnat i den här situationen den här gången på grund av spelmissbruk, har även bevisat detta för dom genom att visa alla mina transaktioner hos banken. Det hjälper dock inte, och dom vill inte hjälpa till med något samlingslån, trots att jag lyckades bli av med spelmissbruket, och trots att dessa skulder inte beror på något spelmissbruk. Det handlar inte om att dom inte tror på mig, dom vet att det inte beror på något spelmissbruk den här gången, dom har dock bestämt sig för att inte hjälpa med något lån. Jag bodde själv i en lägenhet under den här tiden då dessa skulder uppkom. Föräldrarna har fått bevisat att det inte beror på något spelmissbruk den här gången, det hjälper dock inte, och dom tänker inte hjälpa med något samlingslån. Dom vet alltså om att det inte beror på det, men tänker ändå inte hjälpa. Har även förklarat för dom att så fort jag hamnar hos kronofogden och får betalningsanmärkningar så kommer det bli betydligt svårare för mig att kunna hitta en lägenhet igen att flytta till, och att jag hade kunnat stå för min egen hyra i en egen lägenhet istället för att bo kvar här hemma, om jag fick en del av detta utlagt på ett samlingslån istället. Inget skuldsaldo eller betalningsanmärkningar, eller skulder hos kronofogden. [B][U]Lån synliga hos UC: 175.262kr[/U][/B], SEB och [URL="https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/57"]Collector[/URL]. Bisnode (Kreditscore 4) [U]Detta är min situation:[/U] SEB 85,000kr (1000kr i månaden) [URL='https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/9083']Wästgöta Finans[/URL] 75,000 kr (1000kr i månaden) Collector Betalkoll 50,000kr (2000kr i månaden) Räntan är cirka 500kr i månaden, vilket gör att 1500kr kan återanvändas efter varje betalning, vilket gör att månadskostnaden snarare blir 500kr i månaden, då jag inte blivit spärrad på betalkoll. Collector [URL='https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/77']Easyliving[/URL] 40,000kr (1600kr i månaden) Räntan är cirka 500kr i månaden, vilket gör att 1100kr kan återanvändas efter varje betalning, vilket gör att månadskostnaden snarare blir 500kr i månaden, då jag heller inte fått kreditkortet spärrat. Webhallen 33,000kr (1300kr i månaden) [URL='https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/6']Viaconto[/URL] 13,000kr (1600kr i månaden) Sergel Inkasso 10,000kr (400kr i månaden) Klarna 10,000kr (250kr i månaden) [URL='https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/9091']Resurs Bank[/URL] 9,000kr (250kr i månaden) Elpy 6,000kr (250kr i månaden) Abonnemang Telia (589kr i månaden) [B]Totalt: 331,000kr 10,239kr i månadskostnad.[/B] Hade jag haft det samlat så hade månadskostnaden vara närmare 3,000kr istället och vara hållbart, något som det tyvärr inte finns möjlighet till i dagsläget. Om jag exempelvis skulle fortsätta betala på SEB, Wästgöta Finans, och Collector, och låta resten gå till inkasso, tror ni min månadskostnad skulle bli högre eller lägre? Om SEB, Wästgöta Finans, och Collector, låg kvar där dom ligger nu, medans resterande 80,000kr hamnar på ett samlingslån, så skulle min månadskostnad gå ner från 10,239kr, till närmare 4,000kr, dvs en sänkning på 60%. Eftersom att det "endast" är SEB och Collector som är synliga på UC, så skulle det nästa år, efter nästa deklaration, dvs efter mars 2022, vara möjligt för mig att samlingslåna, förutsatt att jag jobbar heltid under det här året. Det känns dock helt hopplöst, eftersom att jag med min otroligt höga månadskostnad just nu egentligen bara betalar månad efter månad för att köpa mig tid. Så som jag ser det så har jag inte några direkta alternativ. Sköter jag inte månadsbetalningarna så kommer det hamna hos kronofogden, och då spelar det ingen större roll om jag jobbar eller inte det här året, då får jag ändå inte samlingslåna förmodligen nästa år, eftersom att jag då har betalningsanmärkningar. Sköter jag månadsbetalningarna så kommer jag ändå inte framåt direkt, det enda jag gör är att köpa mig en månads extra tid i form av undvikande att hamna hos kronofogden. Skulle jag hamna hos kronofogden nu och istället få utmätning, så skulle jag snarare få mer pengar kvar än vad jag har nu, för nu går ju hela mitt CSN enbart till mina månadskostnader. Skulle jag få igenom en skuldsanering hos kronofogden så skulle det innebära 5 år av det. Så som jag ser på det så är mina alternativ följande: 1. Strunta i alla betalningar, låta inkassokraven börja komma, och hoppas på att få ner månadskostnaden av att delbetala hos inkasso istället. Går inte det så kommer sedan snart kraven från kronofogden, och hoppas på att föräldrarna då i det läget bestämmer sig för att hjälpa. Det blir många års trubbel, men det jag betalar i månadskostnad skulle ändå bli mindre om jag hamnade hos kronofogden och fick utmätning istället. 2. Betala på SEB, Wästgöta, och Collector, och låta resterande gå till inkasso, och hoppas på att det går att få till en delbetalning där på resterande, för att på så vis minska månadskostnaden. 3. Strunta i alla betalningar, låta inkassokraven börja komma, men mirakulöst hitta något heltidsjobb, bo kvar hemma gratis, och på så vis med CSN och en heltidslön lyckas klara situationen, och sedan samla lånen om ett år, när jag har en deklarerad heltidsinkomst igen. 4. Sluta betala på allting, låta allting hamna hos kronofogden, hoppas på att få skuldsanering, och sedan leva med det i 5 år. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
Hopplöst. Släppa allt till inkasso och kronofogden?
Topp