Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Klaralån
- Lån utan UC
4.
Brixo Privatlån (ny)
- Ingen UC
5.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
6
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Lumify
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Ferratum
- Lån utan UC
10.
Brixo
- Lån utan UC
11.
Nstart
- Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Skuldreducering
Hopp eller förtvivlan?
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Kraputt" data-source="post: 450854" data-attributes="member: 7418"><p>Jag har märkliga, komplicerade, konflikterade (om det nu är ett ord, och om inte så uppfann jag det just!) och svårförståeliga känslor idag.</p><p></p><p>Igår fick jag min bil. Jag har inte körkort än, men ändå fick jag min bil. En Renault Captur från 2021 från gått 5100 mil. Jag fick en god vän att följa med mig och hämta den, och känslorna började när jag satte mig i bilen. Min bil. <em>Min</em> bil.</p><p></p><p>Den ser liten ut, men är väl stor som en Volvo V40. Ingen jättebil, men heller ingen pyttebil. Bilden nedan är en marknadsföringsbild. Ungefär 0,6 l per mil drar den. Det är en bil både för att pendla till jobbet med, och som överlever timtals åkning på motorvägen.</p><p></p><p>[ATTACH=full]4770[/ATTACH]</p><p></p><p>Varför denna omvända ordning med att skaffa bil innan körkortet? Det är många skäl, de flesta privata som jag inte vill ta upp här, men också ekonomiska som jag kan prata om. Främst den kommande deklarationen som nog gör att min årsinkomst, på pappret, går ner. Och världsekonomin ser väl inte så ljus ut så det kommer kanske problem med lån senare.</p><p></p><p>Jag bestämde mig för att betala 50% kontant, och 50% med ett billån. Så, mina 100k från min indexfond som legat på ett Avanza sparkonto sedan jag sålde innehavet innan årsskiftet, plus 100k från Zikla Bank (tidigare Volvo Finans) till en ränta av 6,95% över åtta år. Inget restvärde – planerar att köra bilen tills den faller i bitar. Så, min lånebörda går från 200k (av 320) till 300k (av 320).</p><p></p><p>Jag tror att jag fortfarande, till en del, har kvar mentaliteten från när jag började den här tråden. Jag förtjänar inte riktigt det här. Det är inte riktigt på riktigt. Samtidigt så är det ju tecken på någon sorts rehabilitering. Jag är inte samma som gubbstrutten i början av tråden. Men jag har kvar en hel del av tankegodset från den gubbstrutten.</p><p></p><p> Som sagt… märkligt, komplicerat, konflikterat och svårförståeligt. Min första resa ska gå till havsbandet - jag och kameran och en stuga vid havet. Efter det, så får vi ser varthän det bär.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Kraputt, post: 450854, member: 7418"] Jag har märkliga, komplicerade, konflikterade (om det nu är ett ord, och om inte så uppfann jag det just!) och svårförståeliga känslor idag. Igår fick jag min bil. Jag har inte körkort än, men ändå fick jag min bil. En Renault Captur från 2021 från gått 5100 mil. Jag fick en god vän att följa med mig och hämta den, och känslorna började när jag satte mig i bilen. Min bil. [I]Min[/I] bil. Den ser liten ut, men är väl stor som en Volvo V40. Ingen jättebil, men heller ingen pyttebil. Bilden nedan är en marknadsföringsbild. Ungefär 0,6 l per mil drar den. Det är en bil både för att pendla till jobbet med, och som överlever timtals åkning på motorvägen. [ATTACH type="full"]4770[/ATTACH] Varför denna omvända ordning med att skaffa bil innan körkortet? Det är många skäl, de flesta privata som jag inte vill ta upp här, men också ekonomiska som jag kan prata om. Främst den kommande deklarationen som nog gör att min årsinkomst, på pappret, går ner. Och världsekonomin ser väl inte så ljus ut så det kommer kanske problem med lån senare. Jag bestämde mig för att betala 50% kontant, och 50% med ett billån. Så, mina 100k från min indexfond som legat på ett Avanza sparkonto sedan jag sålde innehavet innan årsskiftet, plus 100k från Zikla Bank (tidigare Volvo Finans) till en ränta av 6,95% över åtta år. Inget restvärde – planerar att köra bilen tills den faller i bitar. Så, min lånebörda går från 200k (av 320) till 300k (av 320). Jag tror att jag fortfarande, till en del, har kvar mentaliteten från när jag började den här tråden. Jag förtjänar inte riktigt det här. Det är inte riktigt på riktigt. Samtidigt så är det ju tecken på någon sorts rehabilitering. Jag är inte samma som gubbstrutten i början av tråden. Men jag har kvar en hel del av tankegodset från den gubbstrutten. Som sagt… märkligt, komplicerat, konflikterat och svårförståeligt. Min första resa ska gå till havsbandet - jag och kameran och en stuga vid havet. Efter det, så får vi ser varthän det bär. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Skuldreducering
Hopp eller förtvivlan?
Topp