Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Klaralån
- Lån utan UC
4.
Brixo Privatlån (ny)
- Ingen UC
5.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
6
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Lumify
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Ferratum
- Lån utan UC
10.
Brixo
- Lån utan UC
11.
Nstart
- Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Skuldreducering
Hopp eller förtvivlan?
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Kraputt" data-source="post: 367550" data-attributes="member: 7418"><p>Jag är en sådan där konstig person, ska ni veta. Får jag en hög med siffror så kan jag sitta i två timmar och ordna dem i ett trevligt litet diagram, och sedan försöka utröna kaffesumpsanalyser av siffermängden.</p><p></p><p>En del har hund och går ut på skogspromenader, andra har fiskespön och en roddbåt surrad vid en fin liten brygga, endera andra har att skämma bort barn och barnbarn som livsprojekt. Jag har diagram, data, siffror, och tabeller. Kanske det är därför jag gillar Excel?</p><p></p><p>Min ekonomiska situation är ju som skapad för att klia den klådan, vilket gjort att jag ibland känner att jag gått lite överstyr. Det är styrdokument, och konsekvensanalyser, timplanering, och målstyrning. Ja, jag jobbar också som administratör. Jag är jätterolig att ha bredvid sig vid fikabordet.</p><p></p><p>Det som irriterar mig mest är schablonanalyser, eftersom de inte är verkliga. De tar inte hänsyn till verkliga världen, utan är en form av att anpassa omvärlden till kartan snarare än tvärtom. Den svenska finansmarknaden styrs i princip av schabloner, och kungen av allt detta är Upplysningscentralen. De säljer sin kreditvärdighetstjänst till banktjänstemän som inte vill göra sina jobb, utan som vill ha det lätt för sig. Så, de använder schabloner.</p><p></p><p>Tänk så här; många av oss skuldsatta har blivit så brända att vi numera skyr tanken på att bli skuldsatta igen. Det är skillnad mellan oss och en medel-Svensson som aldrig tänkt så särskilt på sin ekonomi, men som t.ex. har fått för sig att ett femmiljonerslån för en ny bostadsrätt nog inte är något problem. Värdet går ju bara upp, och det har ju inte varit problem innan. Sen kom 2022-2023. Vilken person är säkrare att ge lån till här?</p><p></p><p>Scahblonen säger bostadsköparen. Verkligheten säger den skuldsatta. Statistik är <em>aldrig</em> bra data om den appliceras på individer. Det är <em>missbruk</em> av statistik att applicera den på individer. Statistik är fantastiskt, för det syfte som den finns till för - att analysera rörelser på populationsnivå.</p><p></p><p>Men, vi lever ju i verkliga världen, och snart slår schablonen klorna i mig lite hårdare. Jag hade tänkt göra ett experiment. Vi får se ur det går. Just nu har jag 517 i <s>social </s>kredit score hos UC. "Mindre bra" med andra ord. Min kreditvärdighet är 8.8%. Jag har fem förfrågningar hos UC, och fyra försvinner i juni, och den sista den 2 juli. Jag ska följa var och en vartefter de försvinner och se hur schablonen påverkas, om den påverkas alls. Jag vet inte.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Kraputt, post: 367550, member: 7418"] Jag är en sådan där konstig person, ska ni veta. Får jag en hög med siffror så kan jag sitta i två timmar och ordna dem i ett trevligt litet diagram, och sedan försöka utröna kaffesumpsanalyser av siffermängden. En del har hund och går ut på skogspromenader, andra har fiskespön och en roddbåt surrad vid en fin liten brygga, endera andra har att skämma bort barn och barnbarn som livsprojekt. Jag har diagram, data, siffror, och tabeller. Kanske det är därför jag gillar Excel? Min ekonomiska situation är ju som skapad för att klia den klådan, vilket gjort att jag ibland känner att jag gått lite överstyr. Det är styrdokument, och konsekvensanalyser, timplanering, och målstyrning. Ja, jag jobbar också som administratör. Jag är jätterolig att ha bredvid sig vid fikabordet. Det som irriterar mig mest är schablonanalyser, eftersom de inte är verkliga. De tar inte hänsyn till verkliga världen, utan är en form av att anpassa omvärlden till kartan snarare än tvärtom. Den svenska finansmarknaden styrs i princip av schabloner, och kungen av allt detta är Upplysningscentralen. De säljer sin kreditvärdighetstjänst till banktjänstemän som inte vill göra sina jobb, utan som vill ha det lätt för sig. Så, de använder schabloner. Tänk så här; många av oss skuldsatta har blivit så brända att vi numera skyr tanken på att bli skuldsatta igen. Det är skillnad mellan oss och en medel-Svensson som aldrig tänkt så särskilt på sin ekonomi, men som t.ex. har fått för sig att ett femmiljonerslån för en ny bostadsrätt nog inte är något problem. Värdet går ju bara upp, och det har ju inte varit problem innan. Sen kom 2022-2023. Vilken person är säkrare att ge lån till här? Scahblonen säger bostadsköparen. Verkligheten säger den skuldsatta. Statistik är [I]aldrig[/I] bra data om den appliceras på individer. Det är [I]missbruk[/I] av statistik att applicera den på individer. Statistik är fantastiskt, för det syfte som den finns till för - att analysera rörelser på populationsnivå. Men, vi lever ju i verkliga världen, och snart slår schablonen klorna i mig lite hårdare. Jag hade tänkt göra ett experiment. Vi får se ur det går. Just nu har jag 517 i [S]social [/S]kredit score hos UC. "Mindre bra" med andra ord. Min kreditvärdighet är 8.8%. Jag har fem förfrågningar hos UC, och fyra försvinner i juni, och den sista den 2 juli. Jag ska följa var och en vartefter de försvinner och se hur schablonen påverkas, om den påverkas alls. Jag vet inte. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Skuldreducering
Hopp eller förtvivlan?
Topp