Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hjälp, släppa allt til KFM

Hej,,, Jag vet alla hamna till olika situations men jag behöver er hjälp och råd.. Jag tänkte släppa mina smslån till KF. visa smslån beviljad mej för avbetalningsplan men jag kunde inte betala förra månad och jag tänkte släppa allt istället till KF men hur funkar då? Och hur länge ska få paper från fogden? Ringer dem min arbetsgivare ? Eller måste jag prata lönkontor att utmäning? Snälla kan svara mig jag är tacksam... Tack så mycket

För det första bör du sluta oroa dig :) Jag vet att det kan vara svårt och att man inte vet något när det är första gången man har med Kronofogden att göra. Det är hundratusentals människor som har skulder hos Kronofogden, du är inte ensam. Många är svårt skuldsatta och evighetsgäldenärer.

Hur länge du ska få papper från Kronofogden?

Du får ett betalningsföreläggande som du ska besvara per skuld, ett utslag, därefter skickar en del eller alla till verkställighet och du får pappret "Skuld att betala". Har du flera skulder hos samma fordringsägare, exempelvis Svea Ekonomi är det inte självklart att dom skickar mer än ett i taget hela vägen på en gång, det beror på din inkomst och dina förutsättningar att betala tillbaka.

När din första skuld gått hela vägen och du fått "Skuld att betala" så kommer du få papper om "redovisning av inkomster och utgifter", det är en blankett där du fyller i och skickar in. Efter det får du en utredningsrapport.

Kronofogden har då kontrollerat din inkomst med din arbetsgivare eller myndighet beroende påvar du har din inkomst ifrån, man har även kontrollerat bilregistret, skatteregistret och ditt bankkonto i en tillgångsutredning. Detta är bara på den första skulden, sedan tickar det bara på. Blir skulderna långvariga får du papper en gång om året med att handläggningen fortsätter och var ett och ett halvt år nya papper om att redovisa dina inkomster och utgifter. Har du utrymme på din inkomst för att dra på lönen så kommer så göras. Finns inga andra tillgångar händer inget mer, finns inget som tyder på att du har dyrbara saker som bilar, dyra tavlor eller grejer så händer inte ett skit förutom löneutmätningen eller att du inte är utmätningsbar där heller.

Väldigt många är överdrivet nervösa över detta. Många har bara förvärrat sin situation under månaderna/åren detta pågått, ni har egentligen varit här hela tiden och borde ha tagit steget från första början när det blev ohanterligt. Det inser man ofta först efteråt när mindre skulder redan blivit större skulder. Man är inte den första och inte den sista kan jag ju lova.

Jag och många andra här känner antagligen folk eller har folk i familjen eller släkten som varit hos Kronofogden större delen av sina liv.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp