Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
4.
Klaralån
- Lån utan UC
5.
Brixo Privatlån
- Ingen UC
6.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Tomly
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Flexkontot
- Swish, ingen UC
10.
Ferratum
- Lån utan UC
11.
Brixo
- Swish-utbetalning & Ingen UC
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
Hjälp mig tyda mitt avslag på min skuldsaneringansökan
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Morker" data-source="post: 452347" data-attributes="member: 12632"><p>Hej, fått avslag på min skuldsanering och undrar om någon kan hjälpa mig att tyda detta. Tycker de råder lite oklarheter. </p><p>De ska sägas att denna ansökan gjorde jag i panik utan att ha läst på de minsta. Den är alltså inte helt korrekt ifylld med vad vi har för kostnader. </p><p></p><p><strong>Beslut</strong></p><p>Kronofogdemyndigheten (Kronofogden) avslår din ansökan om skuldsanering.</p><p>Anledningen är att det i dagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för</p><p>dig.</p><p>Ansökan och utredning</p><p>Dina personliga och ekonomiska förhållanden</p><p>Du är 3x år, har en partner och ni hyr en bostad.</p><p>Ni har två barn födda år xxxx och xxxx som bor hos er på heltid.</p><p>Ni får totalt 2 500 kronor i barnbidrag samt flerbarnstillägg om 150 kronor.</p><p>Du får underhåll om totalt 2 125 kronor för båda barnen.</p><p>Ni har kostnader för barnomsorg om 1 872 kronor.</p><p>Ni har en boendekostnad om 10 xxx kronor per månad.</p><p>Du arbetar 100 procent inom xxx och har en inkomst om 28 200 kronor.</p><p>Du har inga månatliga kostnader.</p><p>Du har ett fordon köpt på kredit med återtagandeförbehåll. Du har en</p><p>månadskostnad om 2 329 kronor och du har 98 188 kronor kvar att betala på</p><p>krediten. Du ska göra din sista betalning i maj 2029. Fordonet har ett uppskattat</p><p>värde om 130 000 kronor. Du behöver fordonet på grund av din familjs behov.</p><p>Din partner arbetar och har en inkomst om 26 400 kronor.</p><p>Din partners kostnader per månad är:</p><p>- 303 kronor för resor med bil. Vid beräkning av detta belopp har vi tagit hänsyn</p><p>till de skatteavdrag som din partner har möjlighet att göra.</p><p>Samtliga beskattningsbara inkomster ovan redovisas per månad före skatt.</p><p>Du saknar tillgångar som kan användas till att betala dina skulder.</p><p>Dina skulder och bakgrunden till din skuldsättning</p><p>Dina skulder är 562 318kronor enligt Kronofogdens indrivningsdatabas.</p><p>Skulderna består i huvudsak av borgensåtagande och konsumtionsskulder. Dina</p><p>betalningsproblem började år 2024. Du har skulder på grund av att du har</p><p>drabbats av dödsfall i din närhet, en annan person har orsakat dem och du har</p><p>gett pengar eller tillgångar till någon annan.</p><p>Du uppger att du har betalat vad du har kunnat och arbetat mer än heltid för att</p><p>öka dina inkomster.</p><p></p><p></p><p><strong>Kronofogdens bedömning</strong></p><p>Ett av villkoren för att beviljas skuldsanering är att det ska vara skäligt (rimligt).</p><p>I bedömningen tar vi framförallt hänsyn till hur du har fått dina skulder och vad</p><p>du har gjort för att betala skulderna. Vi tar även hänsyn till hur du har medverkat</p><p>i vår handläggning</p><p>Det finns omständigheter som talar för att du ska beviljas skuldsanering. Du</p><p>uppger att du har betalat vad du har kunnat och arbetat mer än heltid för att öka</p><p>dina inkomster. Detta har vi tagit med i vår bedömning.</p><p>Det finns även omständigheter som talar emot att du ska beviljas skuldsanering.</p><p>Du har en bil köpt på kredit som säljaren har rätt att ta tillbaka om du inte</p><p>betalar (återtagandeförbehåll). Du har inga starka skäl att behålla bilen.</p><p>Om du får behålla pengar till avbetalningar på bilen under en skuldsanering, får</p><p>de du är skyldig pengar (dina borgenärer) mindre betalt. Det drabbar dem</p><p>oskäligt hårt. Därför bedömer vi att du inte kan få behålla pengar till</p><p>avbetalningarna på bilen. Om du inte får behålla pengar till avbetalningarna, kan</p><p>du inte betala för bilen. Då blir en skuldsanering ohållbar för dig. Detta talar</p><p>emot en skuldsanering för dig.</p><p>Vid en helhetsbedömning anser vi att det inte är skäligt att bevilja dig</p><p>skuldsanering. Anledningen är att omständigheterna som talar emot en</p><p>skuldsanering väger tyngre än de som talar för. Du får därför avslag på din</p><p>ansökan om skuldsanering.</p><p><strong>I detta beslut har vi inte gjort någon bedömning av om du är tillräckligt skuldsatt</strong></p><p><strong>för att kunna få skuldsanering. </strong></p><p>Varför inte????</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Morker, post: 452347, member: 12632"] Hej, fått avslag på min skuldsanering och undrar om någon kan hjälpa mig att tyda detta. Tycker de råder lite oklarheter. De ska sägas att denna ansökan gjorde jag i panik utan att ha läst på de minsta. Den är alltså inte helt korrekt ifylld med vad vi har för kostnader. [B]Beslut[/B] Kronofogdemyndigheten (Kronofogden) avslår din ansökan om skuldsanering. Anledningen är att det i dagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för dig. Ansökan och utredning Dina personliga och ekonomiska förhållanden Du är 3x år, har en partner och ni hyr en bostad. Ni har två barn födda år xxxx och xxxx som bor hos er på heltid. Ni får totalt 2 500 kronor i barnbidrag samt flerbarnstillägg om 150 kronor. Du får underhåll om totalt 2 125 kronor för båda barnen. Ni har kostnader för barnomsorg om 1 872 kronor. Ni har en boendekostnad om 10 xxx kronor per månad. Du arbetar 100 procent inom xxx och har en inkomst om 28 200 kronor. Du har inga månatliga kostnader. Du har ett fordon köpt på kredit med återtagandeförbehåll. Du har en månadskostnad om 2 329 kronor och du har 98 188 kronor kvar att betala på krediten. Du ska göra din sista betalning i maj 2029. Fordonet har ett uppskattat värde om 130 000 kronor. Du behöver fordonet på grund av din familjs behov. Din partner arbetar och har en inkomst om 26 400 kronor. Din partners kostnader per månad är: - 303 kronor för resor med bil. Vid beräkning av detta belopp har vi tagit hänsyn till de skatteavdrag som din partner har möjlighet att göra. Samtliga beskattningsbara inkomster ovan redovisas per månad före skatt. Du saknar tillgångar som kan användas till att betala dina skulder. Dina skulder och bakgrunden till din skuldsättning Dina skulder är 562 318kronor enligt Kronofogdens indrivningsdatabas. Skulderna består i huvudsak av borgensåtagande och konsumtionsskulder. Dina betalningsproblem började år 2024. Du har skulder på grund av att du har drabbats av dödsfall i din närhet, en annan person har orsakat dem och du har gett pengar eller tillgångar till någon annan. Du uppger att du har betalat vad du har kunnat och arbetat mer än heltid för att öka dina inkomster. [B]Kronofogdens bedömning[/B] Ett av villkoren för att beviljas skuldsanering är att det ska vara skäligt (rimligt). I bedömningen tar vi framförallt hänsyn till hur du har fått dina skulder och vad du har gjort för att betala skulderna. Vi tar även hänsyn till hur du har medverkat i vår handläggning Det finns omständigheter som talar för att du ska beviljas skuldsanering. Du uppger att du har betalat vad du har kunnat och arbetat mer än heltid för att öka dina inkomster. Detta har vi tagit med i vår bedömning. Det finns även omständigheter som talar emot att du ska beviljas skuldsanering. Du har en bil köpt på kredit som säljaren har rätt att ta tillbaka om du inte betalar (återtagandeförbehåll). Du har inga starka skäl att behålla bilen. Om du får behålla pengar till avbetalningar på bilen under en skuldsanering, får de du är skyldig pengar (dina borgenärer) mindre betalt. Det drabbar dem oskäligt hårt. Därför bedömer vi att du inte kan få behålla pengar till avbetalningarna på bilen. Om du inte får behålla pengar till avbetalningarna, kan du inte betala för bilen. Då blir en skuldsanering ohållbar för dig. Detta talar emot en skuldsanering för dig. Vid en helhetsbedömning anser vi att det inte är skäligt att bevilja dig skuldsanering. Anledningen är att omständigheterna som talar emot en skuldsanering väger tyngre än de som talar för. Du får därför avslag på din ansökan om skuldsanering. [B]I detta beslut har vi inte gjort någon bedömning av om du är tillräckligt skuldsatt för att kunna få skuldsanering. [/B] Varför inte???? [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
Hjälp mig tyda mitt avslag på min skuldsaneringansökan
Topp