Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
4.
Klaralån
- Lån utan UC
5.
Brixo Privatlån
- Ingen UC
6.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Tomly
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Flexkontot
- Swish, ingen UC
10.
Ferratum
- Lån utan UC
11.
Brixo
- Swish-utbetalning & Ingen UC
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Hjälp att ändra beteende (konsumtion)
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="knickedick" data-source="post: 411893" data-attributes="member: 10164"><p>Hej!</p><p></p><p>Jo jag väntar på beslut gällande omprövning. KFM tog kontakt i februari, skickade ut till borgenärerna, inga yttranden efter betänketiden och inget beslut fattat än. Om inget beslut fattas denna vecka kommer jag i samband med nästa betalning ha betalat ca 27000 mer i hyra för de första fyra månaderna på året, vilket påverkar det jag har kvar att leva på.</p><p>Jag behövde låna (av en kompis som väl känner till min situation) för att komma ikapp med betalplanen och alltså leva på kredit än en gång. Denna gång är det ett lån mot den betalfria månaden i juni. Det är ju det beteendet som jag har haft och som jag behöver arbeta bort...alltså "leva på kredit".. Kruxet är att OM man blir sen med betalningen så följer skulden med till nästa månad och så blir det en upprepad sen betalning, även om hela grundbeloppet betalas den månaden. Om det är tillräckligt många sena betalningar så kan ju det vara skäl för omprövning eller upphävande, som jag tolkat det. Kruxet i december var att jag dels hade både planerade, oväntade och även nödvändiga utgifter som åt upp en stor del av den betalfria månaden, då det är det jag antar att man ska använda detta till. I december kunde jag alltså använda en del för att betala in för kommande månad men svårigheten har ju varit att klara av mat- och andra levnadsomkostnader dessa månader. </p><p>Men jag lever, är ikapp med betalplanen och inväntar beslut och det gör mig inget att betala det jag ska, då det ju kommer borgenärerna tillhanda (vilket är rätt), men det blev temporärt knepigt samt utgjorde en potentiell risk för att få saneringen upphävd. Helst skulle jag självklart ha fortsatt ha kvar det mer högbetalda jobbet och följt avtalen med borgenärerna men det var av flera anledningar inte möjligt, så som det också bedömdes av Kronofogden, trots att inga krediter eller lån var förfallna. De kan förstås ha tagit hänsyn till en historik där jag tidigare, på egen hand, lyckades göra uppgörelser med borgenärer efter att ha haft 42 betalningsanmärkningar och ingen kreditvärdighet (start i samband med skilsmässa och sjukdom 2004- inga betalningsanmärkningar eller skulder kvar hos KFM 2011) och "vänt på steken på egen hand" men ett par senare själv försatt mig i en situation där mer välbetalda jobb samt extrajobb lett till nya samlingskrediter, billån, kreditkort, konsumtionslån o s v.</p><p>Så min utmaning, för resten av livet, är att alltså ändra mina beteenden så att jag inte själv försätter mig i denna situation igen..</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="knickedick, post: 411893, member: 10164"] Hej! Jo jag väntar på beslut gällande omprövning. KFM tog kontakt i februari, skickade ut till borgenärerna, inga yttranden efter betänketiden och inget beslut fattat än. Om inget beslut fattas denna vecka kommer jag i samband med nästa betalning ha betalat ca 27000 mer i hyra för de första fyra månaderna på året, vilket påverkar det jag har kvar att leva på. Jag behövde låna (av en kompis som väl känner till min situation) för att komma ikapp med betalplanen och alltså leva på kredit än en gång. Denna gång är det ett lån mot den betalfria månaden i juni. Det är ju det beteendet som jag har haft och som jag behöver arbeta bort...alltså "leva på kredit".. Kruxet är att OM man blir sen med betalningen så följer skulden med till nästa månad och så blir det en upprepad sen betalning, även om hela grundbeloppet betalas den månaden. Om det är tillräckligt många sena betalningar så kan ju det vara skäl för omprövning eller upphävande, som jag tolkat det. Kruxet i december var att jag dels hade både planerade, oväntade och även nödvändiga utgifter som åt upp en stor del av den betalfria månaden, då det är det jag antar att man ska använda detta till. I december kunde jag alltså använda en del för att betala in för kommande månad men svårigheten har ju varit att klara av mat- och andra levnadsomkostnader dessa månader. Men jag lever, är ikapp med betalplanen och inväntar beslut och det gör mig inget att betala det jag ska, då det ju kommer borgenärerna tillhanda (vilket är rätt), men det blev temporärt knepigt samt utgjorde en potentiell risk för att få saneringen upphävd. Helst skulle jag självklart ha fortsatt ha kvar det mer högbetalda jobbet och följt avtalen med borgenärerna men det var av flera anledningar inte möjligt, så som det också bedömdes av Kronofogden, trots att inga krediter eller lån var förfallna. De kan förstås ha tagit hänsyn till en historik där jag tidigare, på egen hand, lyckades göra uppgörelser med borgenärer efter att ha haft 42 betalningsanmärkningar och ingen kreditvärdighet (start i samband med skilsmässa och sjukdom 2004- inga betalningsanmärkningar eller skulder kvar hos KFM 2011) och "vänt på steken på egen hand" men ett par senare själv försatt mig i en situation där mer välbetalda jobb samt extrajobb lett till nya samlingskrediter, billån, kreditkort, konsumtionslån o s v. Så min utmaning, för resten av livet, är att alltså ändra mina beteenden så att jag inte själv försätter mig i denna situation igen.. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Hjälp att ändra beteende (konsumtion)
Topp