Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Har sökt skuldsanering, äger delar i fastigheter.

Hej!

Har en fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig besvara :)
Jag ska ringa rådgivare i min kommun men vill samtidigt fråga här eftersom det kan finnas fler med erfarenhet.

Har kämpat länge med lån jag dragit på mig och har nu ungefär 1 100 0000 i skulder.
Har nyligen ansökt om skuldsanering och efter rådgivning med kontakt på kommunen är jag en möjlig kandidat att kunna få den möjligheten, är bla ensam försörjare på 2 personer i mitt hushåll.

Jag har dock 1 andel I 3 fastigheter som min familj äger tillsammans och som jag angav vid ansökan.
Jag bor inte i någon av dom och har inte någon tanke på att göra det heller.

Är det här något som kan påverka beslutet att få skuldsanering?

Tacksam för svar!

Ja det skulle jag tro, varför har du inte sålt dina andelar?

Hej!

Har en fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig besvara :)
Jag ska ringa rådgivare i min kommun men vill samtidigt fråga här eftersom det kan finnas fler med erfarenhet.

Har kämpat länge med lån jag dragit på mig och har nu ungefär 1 100 0000 i skulder.
Har nyligen ansökt om skuldsanering och efter rådgivning med kontakt på kommunen är jag en möjlig kandidat att kunna få den möjligheten, är bla ensam försörjare på 2 personer i mitt hushåll.

Jag har dock 1 andel I 3 fastigheter som min familj äger tillsammans och som jag angav vid ansökan.
Jag bor inte i någon av dom och har inte någon tanke på att göra det heller.

Tacksam för svar!
Genom att inte sälja din del kan det ses som att du inte gjort allt för att komma till rätta m ekonomin.

Så länge du inte säljer dina andelar. Anses du troligen inte ha gjort vad du kan för att minska dina skulder

Det är inte lätt att få skuldsanering, oavsett hur det kan låta ibland. Ett av skälen är att det måste vara skäligt att ge någon det. En sak som påverkar skäligheten är att det bör framgå att man på egen hand gjort allt man kan för att låsa sina skulder. Om du inte säljer din andel till dina släktingar, t.ex., kan det tolkas som att det vore oskäligt att ge dig skuldsanering.

Jag äger 1/3 av vår sommarstuga, vilket jag givetvis berättade under samtalet vid inledande. Handläggaren sa ingenting mer om det, fick godkänd skuldsanering ändå.

Det är inte lätt att få skuldsanering, oavsett hur det kan låta ibland. Ett av skälen är att det måste vara skäligt att ge någon det. En sak som påverkar skäligheten är att det bör framgå att man på egen hand gjort allt man kan för att låsa sina skulder. Om du inte säljer din andel till dina släktingar, t.ex., kan det tolkas som att det vore oskäligt att ge dig skuldsanering.
Som jag misstänkte.

Äger den tillsammans med syskon så är ju ett känsligt ämne.
Har inte kollat så mycket hur det fungerar.
Till vem eller vad kan man sälja sin andel om resterande familjemedlemmar inte har möjlighet att köpa ut mig?

Som jag misstänkte.

Äger den tillsammans med syskon så är ju ett känsligt ämne.
Har inte kollat så mycket hur det fungerar.
Till vem eller vad kan man sälja sin andel om resterande familjemedlemmar inte har möjlighet att köpa ut mig?

Du får ju sälja dina andelar till precis vem du vill, du kan sälja till mig tex (men jag vill inte köpa) Du står dig helt fritt att sälja till vem du vill.

Om fastigheterna är ett hinder för dig att kunna få ordning på din ekonomi genom en skuldsanering så kan du ju kräva att fastigheterna säljs, du får då dra igång en process enligt sammäganderättslagen, så blir det sålt så småningom.

Vad är det för fastigheter? Villor? tomter? skog? stugor?

Du får ju sälja dina andelar till precis vem du vill, du kan sälja till mig tex (men jag vill inte köpa) Du står dig helt fritt att sälja till vem du vill.
Inte alltid. Jag var i samma situation som OP. Min mor och hennes syskon fick ett förskottsarv som bl.a. inkluderade ett torp. När min mor gick bort föll hennes andel ner på mig och mina syskon. Det fanns förbehåll i förskottsarvet att fastigheten bara fick säljas inom familjen.

Men OP bör i alla fall göra ett allvarligt försök att sälja till sina syskon, och be dem köpa ut hen.

Precis.
Den jag äger stuga med (ej släkt ) får inte sälja hursomhelst, likaså med min andel.
Antingen köpa ut eller sälja hela stugan beroende på vilket sorts avtal man ingått.
Naturligtvis bäst om de kan köpa ut i det här fallet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp