Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Har fått extrajobb

Vill peppa er andra som behöver utöka inkomsterna! Jag hade inte sökt jobb eller skrivit cv på ca 15 år. Men för två veckor sedan så bestämde jag mig för att jag måste skaffa ett extra jobb eftersom jag går back varje månad! Så jag skrev ett cv och ett personligt brev och sökte efter extra jobb på arbetsförmedlingens sida samt gick med i en jobb-grupp på Facebook. Det var på en torsdag. På fredag blev jag uppringd för en telefonintervju och sen fick jag komma på gruppintervju. Samtidigt så fick jag napp på ett annat extrajobb. Så nu har jag två! Och jag trodde att det skulle vara supersvårt i min ålder 40+ att få något.
Så ge inte upp! På arbetsförmedlingens sida för lediga jobb kan man filtrera sökningen på att bara söka efter "extrajobb" samt i vilken stad.
Det är inte mycket extra pengar det rör sig om då jag redan jobbar heltid men minst 3-4 000 kr extra kommer jag att få in så jag är glad för det! Bara betala klart Vivus och creditstar...

Stort grattis! Hoppas de extra slantarna du får oavkortat går till att minska dina skulder:)

Stort grattis! Hoppas de extra slantarna du får oavkortat går till att minska dina skulder:)
Va?? Jag som tänkte gå på spa och shoppa kläder ;)
Nää skojar bara. De extra slantarna ska användas väl och genomtänkt och gå till de värsta skulderna. Och så ska jag försöka spara till en buffert så man slipper få andnöd varje gång dotterns skor går sönder, tandläkaren skickar tid, ngn i familjen blir sjuk m m. Tänker ta varje chans till en bättre ekonomi! Bara känslan att inte behöva söka snabblån för att klara månaden kommer att vara fantastisk! Hoppas det håller!!!

Va?? Jag som tänkte gå på spa och shoppa kläder ;)
Nää skojar bara. De extra slantarna ska användas väl och genomtänkt och gå till de värsta skulderna. Och så ska jag försöka spara till en buffert så man slipper få andnöd varje gång dotterns skor går sönder, tandläkaren skickar tid, ngn i familjen blir sjuk m m. Tänker ta varje chans till en bättre ekonomi! Bara känslan att inte behöva söka snabblån för att klara månaden kommer att vara fantastisk! Hoppas det håller!!!

Viktigt också att extrapengarna inte börjar flyta in i ordinarie budget och helt plötsligt gå till löpande utgifter, då får du rätt trassliga besvär om extrajobbet upphör.

De extra slantarna ska användas väl och genomtänkt och gå till de värsta skulderna. Och så ska jag försöka spara till en buffert så man slipper få andnöd varje gång dotterns skor går sönder, tandläkaren skickar tid, ngn i familjen blir sjuk m m. Tänker ta varje chans till en bättre ekonomi! Bara känslan att inte behöva söka snabblån för att klara månaden kommer att vara fantastisk! Hoppas det håller!!!
Stort Grattis till extrajobbet och att du får uppleva känslan av att inte behöva ta snabblån. Det måste kännas kännas jättebra att börja bygga upp en buffert, ha pengar till oförutsedda utgifter och att inte känna sig som en dålig mamma när din dotter behöver något som du tidigare inte kunde betala med egna pengar. Dessutom kan du ju börja betala av de värsta skulderna med egna pengar bara den känslan är värd mycket. Jag har sagt det förut Myra du visar sån stor styrka med i allt vad du gör att för att förbättra din ekonomi. Hoppas den dagen kommer snart när du kan unna dig själv något också utan dåligt samvete.

En buffert är superviktigt, nästan så att det är det första man ska försöka skaffa sig innan man börjar betala bort lån. Jag brukade tänka tvärtom, att det var vansinnigt att spara när man hade dyra lån, men en viktig del i att komma på rätt köl är att inte behöva ta nya lån så fort en oförutsedd utgift sabbar månadens budget.

Men det är svårt när varje månad är en kamp.

Sen jag fick mitt samlingslån i våras har jag i alla fall kunnat spara ihop indexfonder av ett värde på ca 20 000 kr hos Avanza. Är ju så klart en liten risk inblandad där, men det är också pengar man inte gärna rör på (som på ett bankkonto). Planen är dock att skapa en traditionell "bankbuffert", något jag började på, men så kom den en oförutsedd utgift och nu är den nollad. På't igen bara!

Stort Grattis till extrajobbet och att du får uppleva känslan av att inte behöva ta snabblån. Det måste kännas kännas jättebra att börja bygga upp en buffert, ha pengar till oförutsedda utgifter och att inte känna sig som en dålig mamma när din dotter behöver något som du tidigare inte kunde betala med egna pengar. Dessutom kan du ju börja betala av de värsta skulderna med egna pengar bara den känslan är värd mycket. Jag har sagt det förut Myra du visar sån stor styrka med i allt vad du gör att för att förbättra din ekonomi. Hoppas den dagen kommer snart när du kan unna dig själv något också utan dåligt samvete.
Tack så mycket ca5tio, dina ord betyder mycket, de både peppar och inger hopp!!
Att unna mig själv något har aldrig känts viktigt för mig då jag fick mitt första barn när jag var 23 och skilde mig tre år senare och från den dagen så har min dotter varit nummer 1 mkt pga ekonomin så klart men min mamma var likadan, vi barn skulle alltid få först. Jag har gått genom tuffa ekonomiska tider men alltid klarat mig på egen hand utan hjälp utifrån bortsett från bostadsbidraget jag fick under 5 år som ensamstående. Jag har också upplevt flera år med mycket god ekonomi så jag strävar dit igen.Min äldsta dotter har flyttat hemifrån och har mycket välordnat ekonomi, pluggar och jobbar samtidigt. Hon "slapp" leva hemma under de värsta åren men jag har också en 11-åring som växer upp med mkt kärlek men lite pengar. Dessutom bor vi i ett medel- övermedelklassområde där människor har enormt mkt pengar, två bilar, skidresor i Alperna och utlandsresor varje sommar, dyra aktiviteter etc etc. Har förut bott i ett område där jag och min dotter i princip var de enda i området som reste utomlands på sommaren. Så visst är det skillnad. Barn jämför sig och vill ha saker som deras kamrater har. Jag pratar mycket med min yngsta att vi inte har råd och att hon ska tänka positivt och kunna uppskatta det vi har och kan göra tillsammans, så det är inte så att hon klagar men visst vill hon också ha en nyare Iphone eftersom ingen av hennes kompisar har en 4s utan alla går med 5.a och 6.a. Vi pratar och hon säger att hon är glad att hon överhuvudtaget har en smartphone. I år 2 hade alla i klassen Ipad utom hon och en till.

Borde egentligen skaffat extrajobb redan för två år sedan när ekonomin började dyka ner men det är som det är. Längtar nu att få börja bidra med mer pengar hemma. Försöker glädja mig åt de små framstegen. Hade inte tagit ett enda snabblån mellan våren 2013 fram till våren 2015, vill betala av alla så snabbt som det går (har två kvar). Egentligen tycker jag att snabblån inte är ngt dåligt i sig förutsatt att man kan betala i tid men vi som behöver ta de lånen kan oftast inte betala i tid vilket gör att det blir så mycket dyrare att betala tillbaka.

Ha en fin helg alla :)

Senast ändrad:
En buffert är superviktigt, nästan så att det är det första man ska försöka skaffa sig innan man börjar betala bort lån. Jag brukade tänka tvärtom, att det var vansinnigt att spara när man hade dyra lån, men en viktig del i att komma på rätt köl är att inte behöva ta nya lån så fort en oförutsedd utgift sabbar månadens budget.
Tack för input, jag är livrädd hur jag ska använda pengarna på allra bästa sätt. Grubblar också vad som är bäst, i dagsläget har jag över 7000 kr/månaden i inkasso och lån:

Gothia 2000 kr/mån, skuld 30 000 kr, ränta 30%
Intrum Justitia (Nordea) 1 100 kr/mån, skuld 15 000 kr, räntan fick jag ner till 9%
Intrum Invest (Halénslån) 700 kr/mån, skuld 28 000 kr, ränta 28%, de fryser räntan om jag börjar betala 1500/mån
Alpidus Inkasso 1 198 kr/mån, skuld 35 000 kr, ränta 9%
Vivus 1750 kr/mån, skuld 14 000 kr, ränta ???
CreditStar 600 kr/mån, skuld 1400 kr, ränta???
MoneyGo 450 kr/mån, skuld 18 000 kr, ränta???

Värst tycker jag är Gothia. Vad tycker ni? Är det den skulden jag ska prioritera först? Har tänkt ringa och fråga dem vad jag kan få för alternativ att antingen minska månadsinbetalningen (om jag betalar 10 000 kr i en klumpsumma så tror jag att de går med på det) eller om de kan sänka räntan.

Skulle vilja halvera Inkassokostnaderna per månad. Tröstar mig med att inom tre år så är alla dem borta utom möjligtvis Gothia!

Hur skulle ni gjort????

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp