Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Höjd hyra vid löneutmätning/skuldsanering

Har idag löneutmätning och har sökt skuldsanering. Jag har bott i min hyresrätt i många många år nu och lägenheten är otroligt sliten. Nu har jag fått klartecken på att jag kan få en hel del renoverat, men mot hyreshöjning för ökad standard. Hur ska jag tänka om detta? Självklart vill jag ju få det fint hemma och behovet finns verkligen.

När man har löneutmätning har man ju " rätt" att behålla pengar för hyran, men om jag väljer att få renoverat kommer den öka en hel del och vad säger Kronofogden om det? Någon som vart med om eller måste jag tacka nej till någon förbättring. Kan tillägga att jag bor relativt billigt idag ( om man jämför med liknande hyresrätter i området.

Bor du billigt idag och nya hyran är normal är det mest troligt ingen som helst fara. Bara att lämna in nya uppgifter till kfm och de justerar beloppet för löneutmätningen.
Jag lever med löneutmätning och har en hyra över 12 kkr/månad, vilket kfm aldrig ställt några frågor om.

Har idag löneutmätning och har sökt skuldsanering. Jag har bott i min hyresrätt i många många år nu och lägenheten är otroligt sliten. Nu har jag fått klartecken på att jag kan få en hel del renoverat, men mot hyreshöjning för ökad standard. Hur ska jag tänka om detta? Självklart vill jag ju få det fint hemma och behovet finns verkligen.

När man har löneutmätning har man ju " rätt" att behålla pengar för hyran, men om jag väljer att få renoverat kommer den öka en hel del och vad säger Kronofogden om det? Någon som vart med om eller måste jag tacka nej till någon förbättring. Kan tillägga att jag bor relativt billigt idag ( om man jämför med liknande hyresrätter i området.
Hyresvärdens underhåll av lägenheten skall väl inte påverka hyran, tapetsering, målning mm har du ju rätt till efter ett antal år. Men sker en s.k standardhöjning av lägenheten så kan man säkert höja hyran . @Kimsan72 vet säkert.

Senast ändrad:
Tyvärr funkar det inte så hos mig. De har bestämt att de bara byter ut saker som går sönder ( ugn, kyl, frys osv) och inga renoveringar i övrigt. Man kan fråga vidare om man vill ha renoveringar, men då mot kostnad, vilket då är i mitt fall här.

Bor du billigt idag och nya hyran är normal är det mest troligt ingen som helst fara. Bara att lämna in nya uppgifter till kfm och de justerar beloppet för löneutmätningen.
Jag lever med löneutmätning och har en hyra över 12 kkr/månad, vilket kfm aldrig ställt några frågor om.
Jo, men frågan är mer hur mycket höjning de accepterar och om de godkänner att jag själv höjer hyran med renoveringar? Jag bor själv, har en 2:a på 62 kvm, inte mitt i smeten, men ganska centralt ändå i en ganska stor stad. Betalar 6200 kr nu.

Varför meddela kfm ”att du själv höjer hyran”? Meddela dem bara att din hyra höjts till x kr. Din hyra är låg för att vara i en storstad, inga problem om den ökar någon/några tusen.

Sant, men tänker ändå om de ifrågasätter en så hög och plötslig höjning. Summan har jag ju ingen aning om, det får man ha en dialog om först med hyresvärden, därav frågan hur mycket man vågar höja hyran.

Sällan man invänder.
Googla på fk högsta godtagbara bostadskostnad så ser du vilka belopp som är ok

Vi bytte lgh (i samma hus) till ett bättre läge o med garage i samband med beslut om inledande. Handl ifrågasatte inte detta alls trots en ökad hyra.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp