Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Klaralån
- Lån utan UC
4.
Brixo Privatlån (ny)
- Ingen UC
5.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
6
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Lumify
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Ferratum
- Lån utan UC
10.
Brixo
- Lån utan UC
11.
Nstart
- Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Skuldreducering
Höga lån, tips och råd för att komma tillbaka
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LånaUtanPapper" data-source="post: 448445" data-attributes="member: 3402"><p>Alltid bra att höra båda sidorna och komma till sin egna slutslats, låter som att du läst igenom tankarna här och haft ett nyttigt möte och börjat forma en plan framåt för att komma ur denna oreda, vilket är det viktigaste - så håll dig till den!</p><p></p><p>Kom ihåg bara att det är ca 6-7 månaders väntetid för att få svar på sin skuldsanering. Så om du bestämt dig för det så rekommenderar jag att byta in bilen mot något billigare ganska snart och boka in ett nytt möte för att skicka ansökan. Statistiskt så brukar fler blir beviljade om man skickar genom skuldrådgivning eftersom man anses ha sökt professionell rådgivning och hjälp,om ansökan kommer via kommunen. </p><p>............................................................................................................</p><p>Vad man kan göra är att komplettera sin ansökan med personligt brev om man vill. Förklara hur skulderna uppkommit, hur budgeten ser ut idag och hur mycket man lever under existensminimum, fruns mentala hälsa, hur barnen påverkas av ekonomin, vad man gjort för att betala på sina skulder, förklara att man förhandlat med borgenärer, att man inte har övervärde i huset. Sen vara tydlig med att din handläggare har räknat på er ekonomi och kommit fram till att du kanske aldrig kan bli skuldfri, eller i bästa fall på 14-17 år. Detta är viktigt att ta med eftersom när skuldsanering hanteras så kollar man på om du är kvalificerat insolvent: DVS kan inte betala sina skulder på 7-15 år+ och att man lever under existensminimum. </p><p></p><p>Sen kan man ta med vad de 3 lånen ligger på med och utan ränta. Säg att du har totalt 1.235 miljoner i skulder utan ränta. </p><p></p><p>Men man kan förklara som exempel att jag har ett lån på Nordax där jag betalar 7005kr i månaden - Eftersom jag/vi lever under existensminimum så har jag inte råd att amortera extra. Det är 132 månader kvar på lånet, så med ränta hade Nordax kostat 7005 kr i månaden x 132 månader kvar = 924 660 kr i verkligheten och inte 390 000 kr. Det i optimala fall, förutsatt vi inte behöver nyttja betalfria månader under dessa år. Då blir det genast mycket dyrare. Sen göra samma beräkning för alla 3 lån och komma fram till vad lånen kostar i verkligheten och inte bara lägga fram 1,235 miljoner (som endast är ett fantasibelopp om allt slutbetalas idag)</p><p></p><p>Att man drabbas av hög inflation på 5 i familjen, räntehöjningar till följd av det, depression, ränteavdrag som nu är påväg att försvinna och därav en skatteåterbäring på 40000 per år som ni inte får. </p><p></p><p>Förklara vad man gjort för att förbättra sin situation. Budgeterat, Sålt bil, frun har gått till psykolog, slutat överkonsumera för länge sen, kanske sökt hjälp via arbetsgivare, kommun, bank, vänner, familj och fått tips och ekonomiska råd ni tagit åt er. Avslutat andra lån och krediter tidigare, förhandlat om räntor, betalplaner, förhandlat om avtal och abonnemang, sagt upp tjänster för att stärka sin ekonomi. </p><p></p><p>Sen kanske avsluta med ord som att skuldsanering är sista utväg och en permanent lösning, att man vill kunna ha sparande, vill sköta en privatekonomi som den ska skötas. Sen lägga in hint om att man vill ha 4 års betalplan istället för 5. Skriva saker som: Familjekär och vill att sina 3 barn ska växa upp normalt och därav värderar tiden väldigt mycket om att komma på fötter så snabbt som möjligt, att det inte ska drabba fruns framtid när hon är klar med studierna som redan har lite psykisk ohälsa. Man kan inte bara fråga efter kortare betalplan. Eller man kan fråga men det skulle inte göra någon skillnad. Däremot kan man försöka lite diskret att lägga fram sitt case för det - Blir man av med 10 betalningar och får 4 istället för 5 års betalplan så är det också väldigt mycket värt. </p><p>----------------------------------------------------------------------------------------</p><p>Lite tips om du vill skriva personligt brev! Vissa säger att det inte betyder något - Jag vill påstå motsatsen och säga att det kan vara viktigt eftersom att skuldsanering är en bedömningsfråga på helheten och "allmän skälighet" förutsatt man uppfyller grundkraven. I ett personligt brev får man möjlighet att verkligen planera och lägga fram sitt case och fokusera väldigt mycket på "allmänna" delen av allmänna skäligheten. Man har betydligt mer tid på sig att presentera allt i skrift för handläggaren då det kan vara svårt att få fram allt man vill få fram sen i samtalet för bedömningen innan beslut. </p><p></p><p>Oavsett hur du gör så önskar jag stort lycka till!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LånaUtanPapper, post: 448445, member: 3402"] Alltid bra att höra båda sidorna och komma till sin egna slutslats, låter som att du läst igenom tankarna här och haft ett nyttigt möte och börjat forma en plan framåt för att komma ur denna oreda, vilket är det viktigaste - så håll dig till den! Kom ihåg bara att det är ca 6-7 månaders väntetid för att få svar på sin skuldsanering. Så om du bestämt dig för det så rekommenderar jag att byta in bilen mot något billigare ganska snart och boka in ett nytt möte för att skicka ansökan. Statistiskt så brukar fler blir beviljade om man skickar genom skuldrådgivning eftersom man anses ha sökt professionell rådgivning och hjälp,om ansökan kommer via kommunen. ............................................................................................................ Vad man kan göra är att komplettera sin ansökan med personligt brev om man vill. Förklara hur skulderna uppkommit, hur budgeten ser ut idag och hur mycket man lever under existensminimum, fruns mentala hälsa, hur barnen påverkas av ekonomin, vad man gjort för att betala på sina skulder, förklara att man förhandlat med borgenärer, att man inte har övervärde i huset. Sen vara tydlig med att din handläggare har räknat på er ekonomi och kommit fram till att du kanske aldrig kan bli skuldfri, eller i bästa fall på 14-17 år. Detta är viktigt att ta med eftersom när skuldsanering hanteras så kollar man på om du är kvalificerat insolvent: DVS kan inte betala sina skulder på 7-15 år+ och att man lever under existensminimum. Sen kan man ta med vad de 3 lånen ligger på med och utan ränta. Säg att du har totalt 1.235 miljoner i skulder utan ränta. Men man kan förklara som exempel att jag har ett lån på Nordax där jag betalar 7005kr i månaden - Eftersom jag/vi lever under existensminimum så har jag inte råd att amortera extra. Det är 132 månader kvar på lånet, så med ränta hade Nordax kostat 7005 kr i månaden x 132 månader kvar = 924 660 kr i verkligheten och inte 390 000 kr. Det i optimala fall, förutsatt vi inte behöver nyttja betalfria månader under dessa år. Då blir det genast mycket dyrare. Sen göra samma beräkning för alla 3 lån och komma fram till vad lånen kostar i verkligheten och inte bara lägga fram 1,235 miljoner (som endast är ett fantasibelopp om allt slutbetalas idag) Att man drabbas av hög inflation på 5 i familjen, räntehöjningar till följd av det, depression, ränteavdrag som nu är påväg att försvinna och därav en skatteåterbäring på 40000 per år som ni inte får. Förklara vad man gjort för att förbättra sin situation. Budgeterat, Sålt bil, frun har gått till psykolog, slutat överkonsumera för länge sen, kanske sökt hjälp via arbetsgivare, kommun, bank, vänner, familj och fått tips och ekonomiska råd ni tagit åt er. Avslutat andra lån och krediter tidigare, förhandlat om räntor, betalplaner, förhandlat om avtal och abonnemang, sagt upp tjänster för att stärka sin ekonomi. Sen kanske avsluta med ord som att skuldsanering är sista utväg och en permanent lösning, att man vill kunna ha sparande, vill sköta en privatekonomi som den ska skötas. Sen lägga in hint om att man vill ha 4 års betalplan istället för 5. Skriva saker som: Familjekär och vill att sina 3 barn ska växa upp normalt och därav värderar tiden väldigt mycket om att komma på fötter så snabbt som möjligt, att det inte ska drabba fruns framtid när hon är klar med studierna som redan har lite psykisk ohälsa. Man kan inte bara fråga efter kortare betalplan. Eller man kan fråga men det skulle inte göra någon skillnad. Däremot kan man försöka lite diskret att lägga fram sitt case för det - Blir man av med 10 betalningar och får 4 istället för 5 års betalplan så är det också väldigt mycket värt. ---------------------------------------------------------------------------------------- Lite tips om du vill skriva personligt brev! Vissa säger att det inte betyder något - Jag vill påstå motsatsen och säga att det kan vara viktigt eftersom att skuldsanering är en bedömningsfråga på helheten och "allmän skälighet" förutsatt man uppfyller grundkraven. I ett personligt brev får man möjlighet att verkligen planera och lägga fram sitt case och fokusera väldigt mycket på "allmänna" delen av allmänna skäligheten. Man har betydligt mer tid på sig att presentera allt i skrift för handläggaren då det kan vara svårt att få fram allt man vill få fram sen i samtalet för bedömningen innan beslut. Oavsett hur du gör så önskar jag stort lycka till! [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Skuldreducering
Höga lån, tips och råd för att komma tillbaka
Topp