Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Klaralån
- Lån utan UC
4.
Brixo Privatlån (ny)
- Ingen UC
5.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
6
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Lumify
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Ferratum
- Lån utan UC
10.
Brixo
- Lån utan UC
11.
Nstart
- Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Skuldreducering
Höga lån, tips och råd för att komma tillbaka
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LånaUtanPapper" data-source="post: 448186" data-attributes="member: 3402"><p>Säg att förbehållsbeloppet är ungefär följande:</p><p></p><p>Makar eller Jämställda: 10219</p><p>3 Barn i oklar ålder, varav 2 stycken på halvtid: 7000-9000</p><p>Medicin: 500</p><p>Transport 2500</p><p></p><p>Bostad beror det på - Jag skulle gissa på Bostad + Fjärrvärme och Vatten/Sopor: 7700 kr Men jag vet inte: Det står såhär ("Bor du i villa eller bostadsrätt gör vi en individuell prövning. Då kan utgifter för räntor på bostadslån, uppvärmning och andra driftskostnader vara en del av boendekostnaden.")</p><p></p><p>Så säg att förbehållsbeloppet är cirka 29000 kr. CSN blir vanligtvis pausad på kostnaden 729kr tills efter skuldsaneringen</p><p></p><p>29000 minus följande: </p><p></p><p>Boende: 4400</p><p>Vatten & sopor: 1300</p><p>Fjärrvärme: 2000</p><p>Barnomsorg: 2110</p><p>Resekostnader/lokaltrafik till/från jobb och skola/dagis: 2500 (6mil ToR)</p><p>Mobilabbonemang och Mobildelbetalningar: 800</p><p>Bredband: 499</p><p>Elräkning och elnät: 2000</p><p>Hemförsäkring: 440</p><p>A-Kassa: 235</p><p>Facket: 140</p><p>Medicin: 500</p><p>Streamingtjänster/Nöjesabbonemang (Netflix, Spotify, Youtube/Expressen etc): 197,50</p><p>Extra molnlagring till mobil: 200 (Microsofts Office inkluderat)</p><p>Bank - Medlemskap: 75</p><p>Bil: 350 (försäkring + parkering)</p><p>Försäkring: 800 (person/barn)</p><p>Bilskatt: 360</p><p></p><p>Då blir det efter allt kvar ca 10000 från TS sen även 9000 kr från frun (studiemedel räknas inte som inkomst och därav kommer hon förväntas betala väldigt liten del i hushållet). </p><p>Så ca 16000-18000kr totalt kvar efter att exakt allt är betalt får jag det till. Räkna med + buffert på 500-1000kr i skuldsaneringen med 3 barn på det. Sen även 2 betalfria månader per år då TS behåller allt. </p><p></p><p>Poängterar dock att jag är osäker vad som räknas på huset. Men det blir visst betydligt bättre ställt om TS får skuldsanering. </p><p></p><p>Överslagsräkna på det går det. Betalutrymmet räknas med barnbidraget på ca 3000 </p><p>I betalplanen så skulle han betala ca 13.000 om man inkluderar en buffert</p><p></p><p>Betalplan 3 år är det förmodligen inte tal om. </p><p>Betalplan 4 år (40 betalningar) med 13000= 520000 kr totalt</p><p>Betalplan 5 år (50 betalningar) med 13000 = 650000 kr totalt</p><p></p><p>TS Skulder är på 1 235 000 + ränta på gissningsvis 700.000 - 1 miljon då det kommer ta väldigt länge att amortera bort allt. Så totalt när TS har betalat sig skuldfri ca 2 miljoner.</p><p></p><p>Jag tror att i längden så sparar TS ca 1.5 miljon med skuldsanering OM han blir beviljad. Då säger jag såhär: prioritera sig själv och familjen över borgenärerna. Billigast kortast väg till att bli skuldfri.</p><p></p><p>Men också något som är superviktigt som ni glömmer. TS Fru har precis haft depression. Om TS Fru är klar med studierna om något år och får jobb. Om hon mår dåligt, kommer hon verkligen vara mentalt stabil att börja jobba fullt comitted för att betala ränta och amortera under flera år om depressionen finns kvar, eller om det finns risk för återfall av dåligt mående. Det kan tom vara något som inte rekommenderas varken av psykiatrin eller av skuldrådgivare. Säg då att TS håller ut och betalar nu några år, sen går det inte som tänkt idag. Vad var dessa år och pengar då värt så gick till skulder, om man hade haft chansen att vara några år in på skuldsaneringen. </p><p></p><p>Jag tycker det finns för många fördelar med skuldsanering i många fall. Främst åren man sparar - Man blir inte yngre och man vill inte slösa en månad längre än nödvändigt på att betala skulder. När man bestämt sig att ta tag i det vill man bara hitta snabbast möjliga väg att bli skuldfri så man får ut något av livet. Men också att kunna spara kanske 1.5 miljon på skuldsanering (1.5 miljon som man inte är direkt allergisk mot att ha), barnens uppväxt genom att få det ekonomiskt bättre ställt tidigare, försöka att inte lägga en onödigt tung börda på fruns välmåendet etc är värt så otroligt mycket. Men också få datumet i sten när man blir skuldfri. </p><p></p><p>Det kan såklart skita sig med skuldsanering med om det vill sig riktigt riktigt illa. Men även du som beräknas vara klar om ca 6-7 år kan inte förneka att du önskade att ha det datumet mer eller mindre satt i sten. Det finns liksom inget utrymme för att det oväntat tar 10 år. 3-4 år extra är en jävligt lång tid och mycket pengar att slösa. Jag kan säga att jag är mycket imponerad av din tråd och engagemang i att bli skuldfri med din egna skuldsanering så jag hoppas som tusan att du lyckas gå din egna väg och att du klarar dig hela vägen in i kaklet. Har sett en del av dessa trådar genom åren, några har lyckats och mångar har inte lyckats hålla gnistan uppe mer än något år. </p><p></p><p>Det är det som skrämmer mig mest är tanken att förutom att det kostar väldigt många löner och mycket pengar, att bränna flera år om man inte orkar hela vägen, något går fel eller om man räknat fel och 6-7 år blir 10-11 år eller aldrig. Det är det absolut värsta om man skulle vart skuldfri 2032 och det slutar upp med att blir 2037 eller att man blir fattigpensionär. Med en skuldsanering vet man: Jag bränner av 5 år så är jag klar, jag har 2 betalfria månader varje år som kan rädda mig om något skiter sig. Det är en jävla säkerhet i denna sits (hade också lite över 2 miljoner i skulder + någon miljon i ränta). Det får helt enkelt bara inte börja kosta många år längre till att bli skuldfri. Så det är väll mitt råd att går du denna väg och du har beräknat att det tar 6-7 år, vad som än händer - låt det inte ta längre tid! Går det upp mot 10 år kommer du ångra för ditt liv att du inte tog en skuldsanering och var klar om du tror att du kan göra dig skälig.</p><p></p><p>Jag säger det verkligen i väl mening. Det finns inget utrymme för att flera år börjar försvinna i existensminimum eller värre på ett felbeslut/felkalkylering. Väljer du en annan väg, lås in ett datum och om inget katastrofalt i livet händer så är du skuldfri det datumet. Kan du inte skydda det datumet med ditt liv och göra precis allt i din makt och lite till för att bli skuldfri när klockan slår midnatt så är det inget fel att välja skuldsanering, om möjligt. Jag vet när jag är skuldfri och jag vet ganska exakt vad det kommer kosta i pengar och tid.</p><p></p><p>Du kanske inte menade mig i denna tråd - Men jag har för övrigt inte rekommenderat att släppa skulderna i detta fall. Men jag har rekommenderat att ta mötet och skicka in ansökan om skuldsanering och blir TS beviljad att ta vara på chansen. Man behöver inte släppa skulderna för det. I övriga kloka råd att se över budget - Lite kostnader kan man kapa i ovan lista.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LånaUtanPapper, post: 448186, member: 3402"] Säg att förbehållsbeloppet är ungefär följande: Makar eller Jämställda: 10219 3 Barn i oklar ålder, varav 2 stycken på halvtid: 7000-9000 Medicin: 500 Transport 2500 Bostad beror det på - Jag skulle gissa på Bostad + Fjärrvärme och Vatten/Sopor: 7700 kr Men jag vet inte: Det står såhär ("Bor du i villa eller bostadsrätt gör vi en individuell prövning. Då kan utgifter för räntor på bostadslån, uppvärmning och andra driftskostnader vara en del av boendekostnaden.") Så säg att förbehållsbeloppet är cirka 29000 kr. CSN blir vanligtvis pausad på kostnaden 729kr tills efter skuldsaneringen 29000 minus följande: Boende: 4400 Vatten & sopor: 1300 Fjärrvärme: 2000 Barnomsorg: 2110 Resekostnader/lokaltrafik till/från jobb och skola/dagis: 2500 (6mil ToR) Mobilabbonemang och Mobildelbetalningar: 800 Bredband: 499 Elräkning och elnät: 2000 Hemförsäkring: 440 A-Kassa: 235 Facket: 140 Medicin: 500 Streamingtjänster/Nöjesabbonemang (Netflix, Spotify, Youtube/Expressen etc): 197,50 Extra molnlagring till mobil: 200 (Microsofts Office inkluderat) Bank - Medlemskap: 75 Bil: 350 (försäkring + parkering) Försäkring: 800 (person/barn) Bilskatt: 360 Då blir det efter allt kvar ca 10000 från TS sen även 9000 kr från frun (studiemedel räknas inte som inkomst och därav kommer hon förväntas betala väldigt liten del i hushållet). Så ca 16000-18000kr totalt kvar efter att exakt allt är betalt får jag det till. Räkna med + buffert på 500-1000kr i skuldsaneringen med 3 barn på det. Sen även 2 betalfria månader per år då TS behåller allt. Poängterar dock att jag är osäker vad som räknas på huset. Men det blir visst betydligt bättre ställt om TS får skuldsanering. Överslagsräkna på det går det. Betalutrymmet räknas med barnbidraget på ca 3000 I betalplanen så skulle han betala ca 13.000 om man inkluderar en buffert Betalplan 3 år är det förmodligen inte tal om. Betalplan 4 år (40 betalningar) med 13000= 520000 kr totalt Betalplan 5 år (50 betalningar) med 13000 = 650000 kr totalt TS Skulder är på 1 235 000 + ränta på gissningsvis 700.000 - 1 miljon då det kommer ta väldigt länge att amortera bort allt. Så totalt när TS har betalat sig skuldfri ca 2 miljoner. Jag tror att i längden så sparar TS ca 1.5 miljon med skuldsanering OM han blir beviljad. Då säger jag såhär: prioritera sig själv och familjen över borgenärerna. Billigast kortast väg till att bli skuldfri. Men också något som är superviktigt som ni glömmer. TS Fru har precis haft depression. Om TS Fru är klar med studierna om något år och får jobb. Om hon mår dåligt, kommer hon verkligen vara mentalt stabil att börja jobba fullt comitted för att betala ränta och amortera under flera år om depressionen finns kvar, eller om det finns risk för återfall av dåligt mående. Det kan tom vara något som inte rekommenderas varken av psykiatrin eller av skuldrådgivare. Säg då att TS håller ut och betalar nu några år, sen går det inte som tänkt idag. Vad var dessa år och pengar då värt så gick till skulder, om man hade haft chansen att vara några år in på skuldsaneringen. Jag tycker det finns för många fördelar med skuldsanering i många fall. Främst åren man sparar - Man blir inte yngre och man vill inte slösa en månad längre än nödvändigt på att betala skulder. När man bestämt sig att ta tag i det vill man bara hitta snabbast möjliga väg att bli skuldfri så man får ut något av livet. Men också att kunna spara kanske 1.5 miljon på skuldsanering (1.5 miljon som man inte är direkt allergisk mot att ha), barnens uppväxt genom att få det ekonomiskt bättre ställt tidigare, försöka att inte lägga en onödigt tung börda på fruns välmåendet etc är värt så otroligt mycket. Men också få datumet i sten när man blir skuldfri. Det kan såklart skita sig med skuldsanering med om det vill sig riktigt riktigt illa. Men även du som beräknas vara klar om ca 6-7 år kan inte förneka att du önskade att ha det datumet mer eller mindre satt i sten. Det finns liksom inget utrymme för att det oväntat tar 10 år. 3-4 år extra är en jävligt lång tid och mycket pengar att slösa. Jag kan säga att jag är mycket imponerad av din tråd och engagemang i att bli skuldfri med din egna skuldsanering så jag hoppas som tusan att du lyckas gå din egna väg och att du klarar dig hela vägen in i kaklet. Har sett en del av dessa trådar genom åren, några har lyckats och mångar har inte lyckats hålla gnistan uppe mer än något år. Det är det som skrämmer mig mest är tanken att förutom att det kostar väldigt många löner och mycket pengar, att bränna flera år om man inte orkar hela vägen, något går fel eller om man räknat fel och 6-7 år blir 10-11 år eller aldrig. Det är det absolut värsta om man skulle vart skuldfri 2032 och det slutar upp med att blir 2037 eller att man blir fattigpensionär. Med en skuldsanering vet man: Jag bränner av 5 år så är jag klar, jag har 2 betalfria månader varje år som kan rädda mig om något skiter sig. Det är en jävla säkerhet i denna sits (hade också lite över 2 miljoner i skulder + någon miljon i ränta). Det får helt enkelt bara inte börja kosta många år längre till att bli skuldfri. Så det är väll mitt råd att går du denna väg och du har beräknat att det tar 6-7 år, vad som än händer - låt det inte ta längre tid! Går det upp mot 10 år kommer du ångra för ditt liv att du inte tog en skuldsanering och var klar om du tror att du kan göra dig skälig. Jag säger det verkligen i väl mening. Det finns inget utrymme för att flera år börjar försvinna i existensminimum eller värre på ett felbeslut/felkalkylering. Väljer du en annan väg, lås in ett datum och om inget katastrofalt i livet händer så är du skuldfri det datumet. Kan du inte skydda det datumet med ditt liv och göra precis allt i din makt och lite till för att bli skuldfri när klockan slår midnatt så är det inget fel att välja skuldsanering, om möjligt. Jag vet när jag är skuldfri och jag vet ganska exakt vad det kommer kosta i pengar och tid. Du kanske inte menade mig i denna tråd - Men jag har för övrigt inte rekommenderat att släppa skulderna i detta fall. Men jag har rekommenderat att ta mötet och skicka in ansökan om skuldsanering och blir TS beviljad att ta vara på chansen. Man behöver inte släppa skulderna för det. I övriga kloka råd att se över budget - Lite kostnader kan man kapa i ovan lista. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Skuldreducering
Höga lån, tips och råd för att komma tillbaka
Topp