Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hälsning från Magdalena i Lyxfällan

Hej!

Idag genom mitt jobb har jag haft ett möte med programledaren i Lyxfällan , Magdalena.
Jag berättade lite kort privat om min resa men även om det forum och hur det hjälper och har hjälpt mig och andra.
Hon vill att jag ska hälsa att hon är sjuk imponerad av oss och hur vill hjälper varandra och delar med oss av våra resor!!
Hon sa flera gånger att skulle flera vara fler som oss så skulle det gå så mkt bättre för människor och deras privatekonomi!

:) Så ta åt er alla här nu! <3 <3 <3

Hon och jag planerar framöver att göra en öppen föreläsning/workshops digitalt eller i Stockholm där människor som lyckas själva vända sin ekonomiska situation till det bättre, utan någon hjälp ( såsom Lyxfällen) för att visa på att det faktiskt går att förbättra sitt liv.

Skulle någon här vara intresserad av att dela med sig av detta kring jämkning , ränteförhandlingar, antal FF och andra tipsa så får denne person gärna skriva pm till mig så tar vi det där ifrån. Själva medverkan är inte anonym , det kan vara bra att ha med sig. Men man får gärna bolla med mig på PM först.
Nu har du chansen att öppet dela med dig ännu mer om dina erfarenheter.

Sammanfattningsvis handlar det om att skapa medvetenhet, öppna upp för att prata om detta med lån/skulder då det ökar och ökar i Sverige, Och den tydliga kopplingen till psykisk ohälsa som det faktiskt är.

Tog faktiskt upp på senaste stödgruppsmötet att det skulle vara bra att öka medvetandet om spelproblematik i samhället, kanske genom en reality show. Det är så himla många som underskattar spelberoende och eftersom det inte syns utåt får det fortsätta i skymundan tills dess att konsekvenserna blir förödande. Det skulle behövas att folk i ens närhet tidigare såg och kände igen symptomen så att det blir fler interventioner innan det går åt helvete för folk.

Tog faktiskt upp på senaste stödgruppsmötet att det skulle vara bra att öka medvetandet om spelproblematik i samhället, kanske genom en reality show. Det är så himla många som underskattar spelberoende och eftersom det inte syns utåt får det fortsätta i skymundan tills dess att konsekvenserna blir förödande. Det skulle behövas att folk i ens närhet tidigare såg och kände igen symptomen så att det blir fler interventioner innan det går åt helvete för folk
Över huvudtaget beroendeproblematik såsom bl.a shopping/Spel . Vi har inga behandlingar idag i samma utsträckning som vi har för alkohol och andra droger. Men det finns stödgrupper och behandling för det mesta inom detta om man tittar på USA. Dessutom kopplingen mellan katastrof ekonomi och psykisk ohälsa är högt representerad i självmordsstatistiken i Sverige. För att vi från en tidig ålder behöver mata barnen /ungdomar med pengars värde och respekten för vad som kan se när man börjar låna. Detta är ju ingen nyhet för någon direkt. Men skolorna lär inte ut någonting om räntor /lån osv idag i hemkunskapen eller i andra ämnen heller Men det har aldrig varit så lätt som nu att låna pengar. Otroligt oroväckande! Där emot att lägga sitt beroende i andras händer - såsom ansvar och göra interventions är också oroväckande. Ditt beroende och nykterhet ligger för och främst allltid hos den som är beroende. Den äger valet , viljan och är ständigt i sina val. Vi runt omkring är inte ansvariga utan medmänniskor som kan agera utifrån våra förutsättningar som privatpersoner dvs att finnas till. Då vi många till mans inte har expertisen inom områdena. Men tjatiga jävlar kan vi alltid va!

Över huvudtaget beroendeproblematik såsom bl.a shopping/Spel . Vi har inga behandlingar idag i samma utsträckning som vi har för alkohol och andra droger. Men det finns stödgrupper och behandling för det mesta inom detta om man tittar på USA. Dessutom kopplingen mellan katastrof ekonomi och psykisk ohälsa är högt representerad i självmordsstatistiken i Sverige. För att vi från en tidig ålder behöver mata barnen /ungdomar med pengars värde och respekten för vad som kan se när man börjar låna. Detta är ju ingen nyhet för någon direkt. Men skolorna lär inte ut någonting om räntor /lån osv idag i hemkunskapen eller i andra ämnen heller Men det har aldrig varit så lätt som nu att låna pengar. Otroligt oroväckande! Där emot att lägga sitt beroende i andras händer - såsom ansvar och göra interventions är också oroväckande. Ditt beroende och nykterhet ligger för och främst allltid hos den som är beroende. Den äger valet , viljan och är ständigt i sina val. Vi runt omkring är inte ansvariga utan medmänniskor som kan agera utifrån våra förutsättningar som privatpersoner dvs att finnas till. Då vi många till mans inte har expertisen inom områdena. Men tjatiga jävlar kan vi alltid va!
När jag gick i högstadiet hade vi besök av en kvinna från Kronofogden som berättade om de risker som finns med lån, avbetalning samt att gå i borgen för någon.

Väldigt många unga som kraschar ekonomiskt med spelberoende blir ”räddade” av närstående som löser ut dem från lånen utan någon som helst motprestation utan tror att det räcker att de lovar att sluta. Dvs de underskattar grovt beroendet. Och såklart fortsätter personen att spela och ta nya lån. Det är detta man skulle vilja att det skapades en större kunskap om i samhället. Men det är som sagt ett dolt beroende som dessutom är väldigt skamfyllt vilket gör att det hålls hemligt och får fortsätta hålla offren i sin makt.

När jag gick i högstadiet hade vi besök av en kvinna från Kronofogden som berättade om de risker som finns med lån, avbetalning samt att gå i borgen för någon.
Sånt gjordes mer förut, fanns mer omfattande förebyggande arbete, nu är det enstaka gånger som vanliga inspektörer får göra besök, jag har varit och predikat lite för gymnasieelever. Tror dom läste någon samhälle/juridikinriktning.

Väldigt många unga som kraschar ekonomiskt med spelberoende blir ”räddade” av närstående som löser ut dem från lånen utan någon som helst motprestation utan tror att det räcker att de lovar att sluta. Dvs de underskattar grovt beroendet. Och såklart fortsätter personen att spela och ta nya lån. Det är detta man skulle vilja att det skapades en större kunskap om i samhället. Men det är som sagt ett dolt beroende som dessutom är väldigt skamfyllt vilket gör att det hålls hemligt och får fortsätta hålla offren i sin makt.
Det var jag som 19-20 åring. Man lärde sig inget när mamma o pappa tog lån åt en, dock ”bara” 40k men det mycket för en fattig student

Det var jag som 19-20 åring. Man lärde sig inget när mamma o pappa tog lån åt en, dock ”bara” 40k men det mycket för en fattig student
Föräldrar vill alltid tro det bästa om sitt barn. Även nu, som 40-åring och 2m i skulder, så säger min mamma att hon vet att jag inte kommer att spela igen för jag har lovat.

Föräldrar vill alltid tro det bästa om sitt barn. Även nu, som 40-åring och 2m i skulder, så säger min mamma att hon vet att jag inte kommer att spela igen för jag har lovat.
Det är en form av medberoende . Och inte så konstigt att ens föräldrar som hjälpt en, en gång gör det igen.
Dom vill ju att man ska må bra. Och den snabba lösningen är att låna ut pengar för stilla sitt barns oro/ångest just nu.
Men det man lär sig då som beroende är att det alltid finns en lösning där . Och då väger inte konsekvenser alls lika tungt än en lösning som kommer åter och åter igen. Hjärnan funkar så.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp