Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Gemensamma lån, olika scenarion Vad gäller?

Har försökt få fram vad som gäller med gemensamma lån men hittar inget svar om just detta, förlåt om jag sökt för dåligt!

A och B har ett lån tillsammans.

Om A får utmätning så fortsätter B betala på lånet, spelar det då någon roll om betalning görs från ett gemensamt konto?

Om A får skuldsanering, då behöver B betala från eget konto för att det inte ska räknas som att A fortsätter betala på lånet?
Om A får skuldsanering, ska det gemensamma lånet vara med i saneringen på något sätt? (Det betalas som det ska av B)

Om A har skuldsanering och det går åt skogen för B som inte klarar av det gemensamma längre och B får utmätning, utmäts hela det gemensamma från B då?

Har försökt få fram vad som gäller med gemensamma lån men hittar inget svar om just detta, förlåt om jag sökt för dåligt!

Om A får utmätning så fortsätter B betala på lånet, spelar det då någon roll om betalning görs från ett gemensamt konto?

Om A får skuldsanering, då behöver B betala från eget konto för att det inte ska räknas som att A fortsätter betala på lånet?
Om A får skuldsanering, ska det gemensamma lånet vara med i saneringen på något sätt? (Det betalas som det ska av B)

Om A har skuldsanering och det går åt skogen för B som inte klarar av det gemensamma längre och B får utmätning, utmäts hela det gemensamma från B då?
Hej!

Vid utmätning gäller följande:

Vid skuldsanering gäller följande:

Om jag tolkar det rätt, så kan med andra ord det här appliceras på båda de scenarion du beskriver:
"Lån regleras bland annat i skuldebrevslagen (SkbrL). Huvudregeln när man tar ett gemensamt lån med någon är att man blir solidariskt betalningsskyldig (1:2 SkbrL). Detta innebär att båda parter ansvarar för hela lånet gentemot banken, alltså kan banken välja att kräva hela summan från en av parterna."

Alltså, att person B kommer att ta över hela betalningsansvaret för lånet om A inte kan betala.

Jag tycker att den här artikeln sammanfattar det hela ganska väl:

Hoppas att det hjälpte dig att få lite klarhet..=)
Hojta till annars, så kan jag göra mitt bästa för att hjälpa till att reda ut kvarstående frågor!

Hej!

Vid utmätning gäller följande:

Vid skuldsanering gäller följande:

Om jag tolkar det rätt, så kan med andra ord det här appliceras på båda de scenarion du beskriver:
"Lån regleras bland annat i skuldebrevslagen (SkbrL). Huvudregeln när man tar ett gemensamt lån med någon är att man blir solidariskt betalningsskyldig (1:2 SkbrL). Detta innebär att båda parter ansvarar för hela lånet gentemot banken, alltså kan banken välja att kräva hela summan från en av parterna."

Alltså, att person B kommer att ta över hela betalningsansvaret för lånet om A inte kan betala.

Jag tycker att den här artikeln sammanfattar det hela ganska väl:

Hoppas att det hjälpte dig att få lite klarhet..=)
Hojta till annars, så kan jag göra mitt bästa för att hjälpa till att reda ut kvarstående frågor!
Tack, jag har hittat detta tidigare när jag googlat.
Jag undrar som sagt vad som händer när båda låntagarna har utmätning och/eller sanering. Delas skulden upp så båda får utmätning för lånet eller vad avgör vem som blir utmätt?
Och hur kollas vem som betalat på lånet, kollas det upp vem som är kontohavare på kontot kopplat till autogiro? Om båda är kontohavare hur tolkas det då?

1: Om A får skuldsanering, ska det gemensamma lånet vara med i saneringen på något sätt? (Det betalas som det ska av B):

2: Om A har skuldsanering och det går åt skogen för B som inte klarar av det gemensamma längre och B får utmätning, utmäts hela det gemensamma från B då?
1: Det gemensamma lånet ingår i saneringen och den som har saneringen kommer att betala en viss procent. Medlåntagaren får fortsätta betala full månadskostnad under tiden. Är lånet inte fullt betalt då person A:s sanering är slut så blir det medlåntagaren som får fortsätta betala.
2: Lånet ingår ju i saneringen så det kommer att komma in pengar från A:s inbetalningar till KFM men det kommer oxå utmätas från B tills skulden är betald.

Jag undrar som sagt vad som händer när båda låntagarna har utmätning och/eller sanering. Delas skulden upp så båda får utmätning för lånet eller vad avgör vem som blir utmätt?
Och hur kollas vem som betalat på lånet, kollas det upp vem som är kontohavare på kontot kopplat till autogiro? Om båda är kontohavare hur tolkas det då?
Om båda har sanering så ingår det gemensamma lånet på bådas betalplaner.
Om bara den ena har sanering o den andre får löneutmätning så kommer utmätningen fr den personen fortgå till lånet är betalt. Lånet ingår ju redan i sanering för person A.

Om båda har sanering så ingår det gemensamma lånet på bådas betalplaner.
Om bara den ena har sanering o den andre får löneutmätning så kommer utmätningen fr den personen fortgå till lånet är betalt. Lånet ingår ju redan i sanering för person A.
Tusen tack för dina svar :)

Ah, men då är jag med på hur du menar, jag misstolkade vad du frågade efter..=)

Annlo ovan har gett ett bra svar på det!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp