Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Gemensam ekonomi under skuldsanering

Kanske en helt jättedum fråga, men har Det något betydelse att jag och frugan delar konton under min (förhoppningsvis godkända) skuldsanering? Dvs våra kort till samma konto, betala räkningar från samma konto?

Det jag lurar lite på är den gemensamma skuld Vi har som ingår i min (förhoppningsvis godkända) skuldsanering, så det inte kan räknas som gynnande av borgenär på något sätt? Frugan fortsätter ju betala månadsvis på denna skuld. Vi vill av enkelhet ha gemensam ekonomi, men har inte riktigt nått fram dit tidigare pga min negativa ekonomi. Men kanske en öppning om jag får sanering.
Eller helt enkelt vänta till den är över?

Tror inte det är något problem i sig förutom att det finns andra fällor att fundera över.
Eftersom hon kommer behålla sin del av skulden, ska hon såklart fortsätta betala på denne, detta borde inte vara något större problem.

Det jag kan se som ett större problem, är att eftersom du kommer ha skuldsanering, får man anta att du inte har så stor buffert och inte heller kanske kommer kunna spara undan så stor buffert.
Har ni ett gemensamt konto dit båda era löner går till, så ifall av olycka, säg att din fru är med om en bilolycka och dör, så låses kontot. Du kommer då inte ha tillgång till detta konto alls under en tid.
Därför om man har gemensamt konto, är det viktigt att alltid ha ett varsitt buffert konto, som täcker alla kostnader för några månader framöver så man kan klara av en sådan olycka.

I ert fall, kanske det är bättre om ni har ett varsitt konto, dit eran lön går och då kan hon ju även där betala på sin skuld, så blir det inga förvirringar.
Sedan kan ni ha ett gemensamt konto för gemensamma utgifter, dit ni sätter in pengar varje månad. På så sätt om en olycka sker, så kommer du fortfarandes komma åt din lön som kommer in på ditt vanliga konto.
Samma sak gäller ju då även för henne, att hon med kan komma åt sin lön när denne kommer.

Tror inte det är något problem i sig förutom att det finns andra fällor att fundera över.
Eftersom hon kommer behålla sin del av skulden, ska hon såklart fortsätta betala på denne, detta borde inte vara något större problem.

Det jag kan se som ett större problem, är att eftersom du kommer ha skuldsanering, får man anta att du inte har så stor buffert och inte heller kanske kommer kunna spara undan så stor buffert.
Har ni ett gemensamt konto dit båda era löner går till, så ifall av olycka, säg att din fru är med om en bilolycka och dör, så låses kontot. Du kommer då inte ha tillgång till detta konto alls under en tid.
Därför om man har gemensamt konto, är det viktigt att alltid ha ett varsitt buffert konto, som täcker alla kostnader för några månader framöver så man kan klara av en sådan olycka.

I ert fall, kanske det är bättre om ni har ett varsitt konto, dit eran lön går och då kan hon ju även där betala på sin skuld, så blir det inga förvirringar.
Sedan kan ni ha ett gemensamt konto för gemensamma utgifter, dit ni sätter in pengar varje månad. På så sätt om en olycka sker, så kommer du fortfarandes komma åt din lön som kommer in på ditt vanliga konto.
Samma sak gäller ju då även för henne, att hon med kan komma åt sin lön när denne kommer.
Tack för svar.

Den delen med spärrade konton har jag erfarenhet av när min förra sambo låg avliden på golvet en morgon när jag vaknade. Det var inte enklaste resan. Den risken kalkylerar jag med, det var mer om det kan skapa problem att ha just delade konton/ekonomi.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp