Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Göra en uppgörelse utan återkalla från KFM

Hej allihopa,

Jag undrar om det möjligtvis är som så att någon eller några av er har lyckats förhandla med era fordringsägare och ändå låta skulden vara hos KFM så utmätningen fortlöper?

Jag har ca 30-talet fordringsägare idag och trots utmätningen så ligger jag back 5000-6000 per månad med en nyligen överklagad skuldsanering som blev nekad.
Känns lite tufft att bli skuldfri nu men vet väl om själv att jag har försatt mig i den här taskiga sitsen. Jag ringde KFM idag och handläggaren jag pratade med sa att det inte alls var ovanligt med 0% ränta på vissa skulder som ligger för utmätning etc.

Det gav mig hopp men har hunnit ringa några inkassobolag idag under eftermiddagen men verkar väldigt tufft om man inte återkallar ärendena, vilket jag misstänkte från början...

Har ni några good stories att dela med er av här? Vilka ök har ni då gjort med vilka bolag? :)

Senast ändrad:
Vem var det som överklagade skuldsaneringsbeslutet, hade du fått skuldsanering och någon invände och klagade på beslutet, eller fick du nej från kfm och överklagade och fick nej igen?

Jag har dålig erfarenhet på området du frågar om. Som fordringsägare blir man ju gärna ha betalt så mycket som möjligt, och skulle man anmäla att man inte längre yrkar på ränta så väljer man ju aktivt att få mindre betalt, och dessutom eftersom de andra skulderna fortsätter ticka ränta, så får man mindre och mindre utdelning på löneutmätningen för varje månad, eftersom dom andra skulderna blir proportionellt större..

Generellt verkar dock Gothia vara smidig att ha och göra med om jag förstått tonen här rätt, så där kan det vara ide att börja.

Hej Lasseman,

Tack för ditt engagemang! Det är jag som är otydlig... jag överklagade saneringsbeslutet eftersom jag fick avslag pga att jag föll på deras skälighetsbedömning.
Man kunde ifrågasätta varför jag tog lånen när jag borde förstått att jag inte kunde betala tillbaka (skrattade lite åt detta faktiskt, är spelberoende men genomgått behandling med gott resultat hittills). Kan ju förstå att de vill att jag ska vara skuldfri längre då mina skulder är från 2012-2014 med betoning på 2014.

De skrev också i motiveringen att vissa spelmissbrukare beviljas inte skuldsanering. Det som gjorde att jag överklaga var att psykiatrin diagnostiserade mig i somras med bipolär sjukdom vilket inte framgick i den ursprungliga ansökan eftersom jag inte hade kännedom om det då. Skrev en väldigt fin och utförlig överklagan enligt mitt tycke men det gjorde ingen skillnad dock, tingsrätten ansåg det vara oskäligt att bevilja skuldsanering.

Gällande ämnet så har jag ett par mindre skulder hos Gothia men ska absolut slå dem en signal, precis som med resterande fordringsägare som jag har kvar att ringa. Jag tror inte att jag kommer kunna vända det här riktigt, från att gå back varje månad till att faktiskt amortera, men det känns såklart bättre att veta om att man gjort allt man kan. Det låter väldigt logiskt det du säger, varför skulle man aktivt vilja säga nej till att få in pengar och ja, proportionen spelar ju såklart sin roll som du säger...

Senast ändrad:
Du har ju en betydligt större chans att få igenom ett ackord, att alla dina 30 borgenärer går med på att få säg 30% av fordran betalt, så stryker dom resten. Problemet är att då vill man ha betalt omgående och dom där 30% är väl inte så lätt att fiska fram

Tror du att det seriöst skulle röra sig om ca 30%? Jag har haft känslan av 70% om inte mer men 30% skulle ju motsvara ca 300k vilket faktiskt inte är en omöjlighet men det känns inte så troligt att 300k skulle räcka, samtidigt som du verkar väldigt kunnig och erfaren så ja.

Förstår att det är svårt att uttrycka sig specifikt utan att titta på min specifika situation så men. Vi låtsas om att jag ska köra på att genomföra en ackordsuppgörelse - hur går jag tillväga på bästa sätt? Göra en separat uppgörelse med varje enskild borgenär eller blanda in någon form av budget- och skuldrådgivare för stöttning/ta lead? Har inget större förtroende för sistnämnda men alla lösningar här är välkommet. Bra är väl också o se vad KFM drar in till varje enskild och sedan se räkna hur mycket de får in på en låt säga 7 års period kontra om jag betalar dem upfront. Vart kan breakeven gå för de flesta fordringsägare så det är värt att ta kontanterna? :)

Senast ändrad:
Du har ju en betydligt större chans att få igenom ett ackord, att alla dina 30 borgenärer går med på att få säg 30% av fordran betalt, så stryker dom resten. Problemet är att då vill man ha betalt omgående och dom där 30% är väl inte så lätt att fiska fram

30% låter väl lågt och tror jag blir svårt att få igenom om inte skulderna är betydande gamla, vi pratar kanske tiotals år då. Om skulderna är nya eller bara 2-3 år gamla kan man få ackord, men då pratar vi om att betala åtminstone 66-70% minst. Jag har fått igenom flera ackord, men har ändå fått betala 70-80% och resten skrivits av.

Att komma under 50% på sms-lån idag tror jag är omöjligt. En tredjedels avskrivning är svårt att få igenom också. Skulle säga runt 75%:s betalning genom ackord kan man försöka med och se om man får ett motförslag om inte annat.

Senast ändrad:
Kan tillägga att det är helt dött lopp att försöka göra en uppgörelse och ändå ha skulden kvar hos fogden, iallafall enligt det jag fått erfara i fredags och idag. Även hos Gothia...

Känns hur kört som helst det här. Jag har även skickat ett meddelande till en budget- och skuldrådgivare via kommunens webbsida men misstänker att dem inte kan göra mer än att skicka brev till alla och förklara min situation och försöka förhandla om något - vad nu det kan hjälpa då vissa inkassobolag inte rör skulden med tång efter att de skickat vidare till KFM (sms/snabblån). Även ifall dem skulle göra det så skulle jag bli mäkta imponerad ifall 30 fordringsägare vill dela på ca 10k i månaden som själva utmätningen är på. Går och lägger mig, sätter väckarklockan på ett random datum år 2020 så får vi se om man kan få igenom en skuldsanering då... :)

Då var min misstanke rätt i valda delar, att det vore rätt dumt ur fordringsägarens synvinkel att med flit se till att man får mindre betalt.
Du får se till att hålla koll så alla rapporterar in utgiftsräntorna, så du får maximal skatteåterbäring och därmed minskar skulderna

Jag kan tillägga att Grandvik (Kreditkontot) hittills har gått med på att sätta ränta till 0% samt skriva ner skulden med några tusenlappar efter att ha mailat dem. Detta skulle dem rapportera till KFM för justering. Det här trodde jag aldrig dem skulle göra. En droppe i havet naturligtvis men ändå en fin gest helt klart

Senast ändrad:
En liten update:

Alla de fordringsägare jag är skyldig pengar har gått med på att ackordsförhandla, förutom 4finance såklart. Jag ringde alla och om de inte gick att få tag på, så mailade jag. SEB och Selene önskade brev vilket jag skickade. Det här tog mycket på psyket ska jag säga, speciellt Avida som var riktigt otrevliga och menade på att det jag gjorde (att försöka ackordsförhandla) är fult gjort då man kan sätta det här i system och hur skulle det vara osv.

Jag förklarade att jag haft ett spelberoende och absolut ej satt detta i system, tillslut så blev dem mer tillmötesgående och fick till en deal iallafall. Totalt för ala skulder så hamnade jag någonstans mellan 80-90% av totala beloppet, vilket gör att när jag summerat går från strax över miljonen till 860 totalt. Nu är jag inte världens skickligaste förhandlare men nångång så kom jag med ett motbud och fick ner lite lite till. Nu kommer jag fortsättningsvis leva på existensminimum då jag betalar mina föräldrar istället.

Jag är dem evigt tacksam, annars hade skulderna bara fortsatt att öka utan end date (om ej skuldsanering framöver). Tack alla för ert engagemang!!!

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp