Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Gömda betalningsanmärkningar

Vill dela med mig av min situation så att andra kanske inte gör samma misstag.

jag fick inledande skuldsanering i december 2019, och fick det slutgiltiga beslutet i februari 2020.

i december 2020 inkom en av skulderna att de ville vara med i skuldsaneringen, jag ansåg väl att det var lite väl sent att komma ett år senare och ansöka om att få ingå i skuldsaneringen, men Kronofogden godkände detta vilket gjorde att utbetalningen till alla geldenärer (den årliga), blev förskjuten ett år. Detta påverkade egentligen inte mig då jag fortsatte att betala det jag skulle och planen fortsatte.

skuldsaneringen skulle ta slut 10 december 2024 då det hade gått fem år från inledande. Men på mina sidor stod det att den var klar 31 december 2024.

hur som helst, jag tog en uc på mig själv i januari i år och allt var ok. Inga betalningsanmärkningar, inget skuldsaldo, ingen skuldsanering.

har länge väntat med att få gå till tandläkaren och har inte haft möjlighet att göra det under saneringen och heller inte kunna spara särskilt mycket. Sökte ett mindre lån på en ”riktig” bank, dvs inget sms lån, fick avslag. Testade på en annan och fick avslag.

fortfarande allt ok på uc. Dum som jag har varit så fortsatte jag att söka men fick avslag på lån, krediter, kreditkort och tom sms lån.

kontaktade idag flera banker och frågade vad som är fel, fick då svaret att jag har ju en pågående skuldsanering? Jag förklarade att denna avslutades i december 2024 och fick då svaret från två olika banker att enligt deras noteringar så blev jag beviljad skuldsanering i december 2020, och fem år från det blir ju december 2025.

jag har skickat in alla underlag att detta är fel, och de har nu korrigerat detta. Fick även veta av ena banken att jag har en betalningsanmärkning som jag fick 2022 och den ligger kvar i tre år? Omöjligt tänkte jag för jag har ju haft skuldsanering mellan 2019-2024 så hur kan en betalningsanmärkning tillkomma 2022? Jag frågade då hur det kommer sig att på min uc så står det ju inga betalningsanmärkningar, detta kunde banken inte svara på (resurs bank). Fick svaret att jag nu har för många förfrågningar dessutom. Dessutom sa resursbank att jag borde vetat att man har en spärr i 6 månader på krediter efter en skuldsanering och i 12 månader på lån, och detta skall vara generellt för alla bankerinte bara resurs?

någonting måste ha hänt i december 2020 när den där gäldenären inkom med sen ansökan, och det har gjort att banker har information om mig att jag fick min skuldsanering då.

jag har såklart kontaktat kronofogden som bekräftar att min skuldsanering är klar.

jag har kontaktat flera banker idag och har fått samma svar från alla, att jag har en pågående skuldsanering. Detta har korrigerats efter att jag kontaktat dom men skadan är nu skedd med för många förfrågningar. Jag är så sjukt arg på mig själv som inte kollade upp allt innan jag sökte första gången och jag är riktigt besviken över att systemet har gjort fel och att man dessutom kan ha gömda betalningsanmärkningar som inte står på ens uc.

så tips till er som av någon anledning behöver ta ett lån efter en skuldsanering, ta inte för givet att info i uc är korrekt, ring och kolla med banken först

Spärr??, har jag aldrig hört talas om, det finns ju många som direkt efter avslutad skusan tagit både bil, bo och andra lån

Jag hänger inte riktig med här:

"i december 2020 inkom en av skulderna att de ville vara med i skuldsaneringen, jag ansåg väl att det var lite väl sent att komma ett år senare och ansöka om att få ingå i skuldsaneringen, men Kronofogden godkände detta vilket gjorde att utbetalningen till alla geldenärer (den årliga), blev förskjuten ett år. Detta påverkade egentligen inte mig då jag fortsatte att betala det jag skulle och planen fortsatte."

Är inte syftet med att man sätts ut offentlig i POI(eller vad databasen heter) för hela Europa att se att man är överskuldsatt, att företag man är skyldig pengar till ska anmäla detta och ingå i skuldsaneringen? Att de företag som inte anmäler något, avskrivs lånet på automatisk? Är detta inte styrd via lag? och KF är ju en myndighet.

Varför i hela fridens namn skulle man då ta upp en skuld efter att skuldsaneringen är påbörjat? Vad är då poängen med databasen och att hängas ut offentlig som överskuldsatt?

Skuldsaneringslagen:"
19 § När ett inledandebeslut har meddelats ska detta genast kungöras i Post- och Inrikes Tidningar. Om det finns särskilda skäl, får kungörelsen införas även i en eller flera ortstidningar.

I kungörelsen ska varje borgenär som har en fordran mot gäldenären uppmanas att inom en månad från dagen för kungörelsen skriftligen
1. uppge sitt namn och person- eller organisationsnummer eller motsvarande identifieringsnummer,
2. anmäla sina fordringar mot gäldenären,
3. lämna närmare uppgifter om fordringarna och andra uppgifter av betydelse för prövningen av ärendet, och
4. ange till vilket konto som betalning ska ske.

Fristen i andra stycket får förlängas till två månader, om det finns särskilda skäl. Lag (2022:998).

21 § En underrättelse ska skickas till de borgenärer som är kända i ärendet senast en vecka efter att det enligt 19 § har kungjorts att ett inledandebeslut har meddelats.

I underrättelsen ska borgenären upplysas om att ett inledandebeslut har meddelats och om borgenärens fordran i ärendet. Borgenären ska även uppmanas att inom den tidsfrist som anges i kungörelsen komma in med uppgifter enligt 19 § andra stycket.

Verkan av en skuldsanering​

47 § Genom en skuldsanering befrias gäldenären från ansvar för betalningen av de skulder som omfattas av skuldsaneringen i den utsträckning som dessa sätts ned. Genom skuldsaneringen befrias gäldenären även från ansvar för betalningen av skulder som inte är kända i ärendet, om det inte är en sådan skuld som avses i 31 §.
"

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp