Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Går det att komma runt kronofogden?

jag kan nog inte vara den enda som tänkt på detta. Men iallafall så har jag en bostadsrätt, och lite längre fram så kommer jag att bli utmätt.
Rädslan av att bli av med bostaden är ju enorm.

Så jag undrar, går det att undvika detta genom att skriva över lägenheten på min sambo? Så att hon bara övertar lånet?

Tacksam för svar.

Hur högt belånad är fastigheten? Det är avgörande för om den är utmätningsbar eller inte.

I övrigt, lagfartsändringar som utförs mindre än tre år innan utmätningsförsöket kan återkallas, vilket innebär att du inte kan ge lägenheten till din sambo. Om hon köper den av dig för ett marknadsmässigt pris (och därigenom på sätt och vis övertar lånen) är det inga problem, men det kan nog bli problem om det handlar om "kompispris" som ett rent övertagande av lånen nog kan betraktas som. Jag är inte riktigt säker på vad som gäller där.

Hur högt belånad är fastigheten? Det är avgörande för om den är utmätningsbar eller inte.

I övrigt, lagfartsändringar som utförs mindre än tre år innan utmätningsförsöket kan återkallas, vilket innebär att du inte kan ge lägenheten till din sambo. Om hon köper den av dig för ett marknadsmässigt pris (och därigenom på sätt och vis övertar lånen) är det inga problem, men det kan nog bli problem om det handlar om "kompispris" som ett rent övertagande av lånen nog kan betraktas som. Jag är inte riktigt säker på vad som gäller där.
Jag köpte lägenheten för 750k och den är belånad med 530k.

Okej.. förstår vad du menar. Blir till att leta hyresrätt då

Jag köpte lägenheten för 750k och den är belånad med 530k.

Okej.. förstår vad du menar. Blir till att leta hyresrätt då
Har du en sambo/make? Om denne har betalat mer än dig, eller betalat något annat åt dig ni kan bevisa så kan ni registrera ett äktenskapsförord där bostaden skrivs på denne. Men då ska man kunna bevisa med kvitto/kontoutdrag mm att sambo/Maka/make köpt ut dig med något.

några lagfarter på bostadsrätter finns inte.. för stt återvinning ska kunna ske måste någon söka gäldenären i konkurs och det händer få och då.

några lagfarter på bostadsrätter finns inte.. för stt återvinning ska kunna ske måste någon söka gäldenären i konkurs och det händer få och då.
Okej.. men när kan man bli försatt i konkurs. Om man har en löneutmätning, är det möjligt att bli försatt i konkurs då?

Tack för svaren!

Okej.. men när kan man bli försatt i konkurs. Om man har en löneutmätning, är det möjligt att bli försatt i konkurs då?

Tack för svaren!

Det kan man absolut bli, det är domstol (tingsrätten) som beslutar om det om någon ansöker om det. Minns inte exakt hur det heter, men man ska vara på obestånd och det ska inte vara av tillfällig natur, dvs, man kan inte betala sina fordringar i den takt de förfaller, och det verkar inte rätta till sig inom kort.

Välkommen tillbaks Lasseman, visst va se så att du fått ett jobb på en "myndighet" (KF) kanske ;) som gjorde att du tackade för dig? Vad hände? Trivdes du inte på det nya jobbet? I alla fall välkommen tillbaks till forumet

Jag gav min del av huset som gåva till min man. Vet ej om det funkar när man bara är sambos. Visst kan nån ifråga sätta det men gjorde det ett bra tag innan jag släppte mitt till kfm så det inte skedde i samma veva. Har löneutmättning nu och haft i snart 2 år...så mina 3 år har passerat för att nån ska kunna göra nåt åt min gåva.

Välkommen tillbaks Lasseman, visst va se så att du fått ett jobb på en "myndighet" (KF) kanske ;) som gjorde att du tackade för dig? Vad hände? Trivdes du inte på det nya jobbet? I alla fall välkommen tillbaks till forumet

Jag läser mest och har fortsatt läsa. Jo jag jobbar på KF numera, jag går internutbildningen för att jobba med utmätningar och sånt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp