Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Funderingar kring förslag om skuldsanering

Hej på er alla kompetenta vänner!
Jag fick idag mitt förslag på skuldsanering, det blev ett förslag på fyra års betalplan och jag får behålla ungefär samma summa att betala hela perioden som jag fick under inledande.
Största anledningen till den förkortade betalplanen var att vi har barn hemma och i slutet kommer fordringsägarna få tillbaka 50,39% av den totala skulden.

Men det finns några punkter jag inte helt förstår mig på som jag gärna vill se om ni har erfarenhet av:
Reseavdrag
Reseavdraget angivet i uträkningen är lägre än vad jag får räkna med enligt Skatteverkets regler - antar jag rätt att detta är en jämkning mellan faktisk resekostnad minus vad jag får göra avdrag på skatten?
Ex avdrag enligt beräkning 1900kr
Faktiskt kostnad 2500
Åter på skatt utslaget per månad från avdrag på deklarationen ~600kr
2500-600=1 900kr

Fordringsägare
Min bank där jag har bolån finns med på listan över mina skulder men bolånen är angiva som undantagna.
Min fru finns med i listan också med 0 i skuld och med referens till bolånet (bank och lånenummer).
Antar jag rätt att det är som information för övriga fordringsägare för att förklara varför de är undantagna?
Eller är det normalt att medlåntagare inkluderas och får ta del av förslaget och betalplanen?

Redan betalda skulder
Två av skulderna som är listade har jag redan betalat till fullo.
Eftersom jag har har bevis på att de är betalda (kontoutdrag och i ett fall kvitto på rotavdrag) så kan väl inte de anses som tvistiga om jag försöker säga emot dem?

Tack så mycket!

Just ja, jag kommer ju ställa dessa frågor till min handläggare med men av nyfikenhet vill jag alltså se om fler har erfarenhet av detta.
Kommer även uppdatera med handläggarens svar utifall att någon skulle kunna vara intresserad :)

Bekräftelse från KFM om någon kan vara intresserad.

Reseavdrag
Räknas lägre i kalkylen just för att man får göra avdrag på deklarationen, ganska precis på det sätt jag antog i ovan exempel.

Borgenärer
Medlåntagare (i detta fall min fru för bolånet) står med som förklaring till övriga borgenärer varför ett lån är undantaget. Medlåntagare räknas inte som en part och kommer därför inte få någon skrivelse (varken om förslag, betalplan eller beslut).
Typ "bolånet undantas eftersom denne person är betalningsskyldig istället"

Redan betalda skulder
KFM behöver oavsett vad bekräftelse från borgenärer att en skuld redan blivit betald så jag behövde inte tillhandahålla någon bekräftelse.
Handläggaren markerar förslaget som godkänt från mig och begär endast bekräftelse från motsvarande borgenär när förslaget skickas ut till dem.

Reseavdrag
Räknas lägre i kalkylen just för att man får göra avdrag på deklarationen, ganska precis på det sätt jag antog i ovan exempel.
Inte något märkvärdigt.
Med skuldsanering får du ju behålla din återbäring.
Det får du inte med utmätning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp