Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Fritt fall

Hallå,

Mitt liv är just nu ett helvete och i fullständigt fritt fall. Jag har ljugit för mig själv och min omgivning länge nu och det är dags att tala sanning. Jag önskar inga moraliseringar utan det här är ett sätt att skriva av mig min enorma ångest som jag bär på 24/7.

Jag har skulder på ca 1,2 miljoner inklusive det som inte syns hos UC. Till skillnad mot många andra har jag inga spelproblem, utan situationen beror på dåliga investeringar och överkonsumtion. För fem år sedan var jag helt skuldfri och nu sitter jag här med en obegriplig skuld. Det började med ett SMS-lån och sedan snurrade karusellen fortare och fortare. Jag inser nu att jag inte kan hantera pengar då jag haft flera chanser att vända min situation. På något sätt har jag fortsatt att skada mig själv genom att inte sköta min ekonomi.

Det värsta är att jag ljugit för min omgivning, framför allt för min sambo som jag älskar mer än allt annat. Vår gemensamma dröm är att köpa ett hus och jag har trots detta fortsatt att förstöra för mig själv och för oss...jag har glidit på sanningen och ljugit för henne under alla dessa år i rädsla för att hon ska lämna mig om jag berättar om min situationen. Jag förstår nu att vi aldrig kommer kunna köpa det där huset och skapa oss den där drömmen som båda har. Det gör så ont och mitt självhat är gränslöst...

Det allra värsta är att vi har en fem månaders son och jag inser nu att jag inte kommer kunna ge honom den ekonomiska trygghet som jag själv önskade som barn. Vetskapen om detta skär i mitt hjärta och jag gråter mig till sömns varje kväll. Hade det inte varit för honom, hade jag med all säkerhet valt att avsluta mitt liv. Med garanti.

Jag vet att jag MÅSTE berätta för min sambo och det kommer jag att göra inom de närmsta dagarna. Jag måste ta mod till mig. Oavsett utgången vet jag att det KOMMER kännas bättre när jag pratat med henne.

Tanken är att jag ska vara pappaledig i höst och med ca 8000 från försäkringskassan och med utgifter på över 30K per månad förstår vem som helst att ekvationen inte kommer gå ihop. Det här tankarna mal i mig varje dag och upptar all min tankeverksamhet. Vad gör jag? Släpper allt till KF?

Tack för att ni finns där.

Usch hemskt, följde din tråd där du försökte samla lån men inte fick något erbjudande, lider med dig!

jag är på väg åt samma håll och vet inte riktigt heller vart jag ska ta vägen..man lever bakom en fasad men innerst inne är det ända man tänker på pengar och hur man ska lösa allt!

jag tror inte du har något val men jag som du har ju barn så om du får tänka om det inte är för din skull så är det för din sons skull, du kommer aldrig må bra annars

kämpa min vän

Hallå,

Mitt liv är just nu ett helvete och i fullständigt fritt fall. Jag har ljugit för mig själv och min omgivning länge nu och det är dags att tala sanning. Jag önskar inga moraliseringar utan det här är ett sätt att skriva av mig min enorma ångest som jag bär på 24/7.

Jag har skulder på ca 1,2 miljoner inklusive det som inte syns hos UC. Till skillnad mot många andra har jag inga spelproblem, utan situationen beror på dåliga investeringar och överkonsumtion. För fem år sedan var jag helt skuldfri och nu sitter jag här med en obegriplig skuld. Det började med ett SMS-lån och sedan snurrade karusellen fortare och fortare. Jag inser nu att jag inte kan hantera pengar då jag haft flera chanser att vända min situation. På något sätt har jag fortsatt att skada mig själv genom att inte sköta min ekonomi.

Det värsta är att jag ljugit för min omgivning, framför allt för min sambo som jag älskar mer än allt annat. Vår gemensamma dröm är att köpa ett hus och jag har trots detta fortsatt att förstöra för mig själv och för oss...jag har glidit på sanningen och ljugit för henne under alla dessa år i rädsla för att hon ska lämna mig om jag berättar om min situationen. Jag förstår nu att vi aldrig kommer kunna köpa det där huset och skapa oss den där drömmen som båda har. Det gör så ont och mitt självhat är gränslöst...

Det allra värsta är att vi har en fem månaders son och jag inser nu att jag inte kommer kunna ge honom den ekonomiska trygghet som jag själv önskade som barn. Vetskapen om detta skär i mitt hjärta och jag gråter mig till sömns varje kväll. Hade det inte varit för honom, hade jag med all säkerhet valt att avsluta mitt liv. Med garanti.

Jag vet att jag MÅSTE berätta för min sambo och det kommer jag att göra inom de närmsta dagarna. Jag måste ta mod till mig. Oavsett utgången vet jag att det KOMMER kännas bättre när jag pratat med henne.

Tanken är att jag ska vara pappaledig i höst och med ca 8000 från försäkringskassan och med utgifter på över 30K per månad förstår vem som helst att ekvationen inte kommer gå ihop. Det här tankarna mal i mig varje dag och upptar all min tankeverksamhet. Vad gör jag? Släpper allt till KF?

Jag förstår att det är tungt och jag förstår också ditt självhat. När jag läser din skuldbörda så känns det som att det inte finns så många alternativ. Antingen så släpper du allt eller så försöker du få till bra avbetalningsplaner och skippar din föräldraledighet till hösten.
I vilket fall som så måste du berätta.
Hur har detta kunnat undgå din sambo.?
Har hon inte tagit del av pengarna.?

Hej. Jag vill bara visa mitt stöd och säga att livet inte är över. Blev väldigt berörd av din text då din ångest lyser igenom. Jag hoppas och tror att allting kommer lösa sig för dig och det viktigaste din son har än DU

Hallå,

Som en närstående sa till mig när min värld rasade ”pengar är bara pengar, det är inte värt din hälsa och ditt välmående.. visst det förenklar saker emellanåt men det är fortfarande bara pengar..”

Har du pratat med en skuldrådgivare? Var kommun har en sådan, ta kontakt med denna personen. Då du inte besitter ett spelberoende borde du kanske söka skuldsanering? Kanske ska du prata med en skuldrådgivare innan du pratar med din sambo, så att du kanske själv också har lite svar och alternativ att ge för frågor kommer att uppstå.

Du borde också ta kontakt med en psykolog för du behöver bearbeta detta och få hjälp med din psykiska ohälsa som du utvecklat. Jag tar inte detta från tomma intet men som en person I ett annats inlägg kommenterade här är att man känner verkligen ångesten du besitter när man läser ditt inlägg. I juni förra året blev jag diagnoserad med bland annat GAD (generaliserat ångest syndrom).. tro mig räck ut din hand för hjälp det behöver du men det kommer bli bättre! Styrke kramar till dig!

I din situation skulle jag först berätta för sambon, gärna i kombination med en plan för att ta dig ur detta (tex upprättad hos en skuldrådgivare om det går att få tid NU). Sedan skulle jag släppa allt till kronofogden och i samma veva söka skuldsanering. Får du det är du fri innan sonen börjar i skolan och har behov av en starkare ekonomi. Om det krävs innan kf blir inkopplad så skulle jag försöka byta boende (till ett som ni kan trivas med fram till skolstart). Också ställa er i kö till ev andra boenden som ni kan tänkas vilja ha längre fram.
Du ska absolut ta din pappaledighet och njuta av den tiden!

Tragiskt att läsa och jag känner igen mig som fan. Dock med en mindre skuld än dig. Spelar mindre roll. Kämpa på med allt du har. Du kommer vända detta så småningom. Och barnet kommer att vara din ljuspunkt i livet. Ingenting annat är egentligen viktigare. Om du inte redan märkt det kommer du att göra det. Och att öppna upp dig till din sambo kommer att göra saker lite enklare.

Vi får peppa varandra här inne!!!

Ta tjuren vis hornen, det är det enda du kan göra. Din sambo måste ha anat något, överkonsumtionen kan inte ha gått henne spårlöst förbi. Kanske hon har en liknande situation och sitter med sin egen ångest. Kanske ni har köpt saker ni kan sälja för att göra situationen lite bättre. Nöden har ingen lag, ta ett extrajobb på natten under barnledigheten(typ vårdare på åldringshem) eller tidningsutdelning.

Kan inte låta bli att notera att du var skuldfri för 5 år sedan, ungefär när du blev medlem här på forumet och nu har 1, 2 miljoner i skitlån och krediter. Har forumet haft en negativ inverkan på dig (fungerat som ett forum för tips)?

Åh fy vad jobbigt gör ont att läsa detta..Jag undanhöll också från min fd sambo om min dåliga ekonomi hjälpte inte att han var världens idiot så att jag inte vågade prata med honom om det. Min situation är hemlig för mina närstående just nu också eftersom att jag skäms. Är rädd att flera människor inte ska vilja vara min närhet längre om de fick veta.
Allt styrka till dig och hoppas att det löser sig och börjar gå åt rätt håll med ekonomin!

Styrkekram. Har själv nästan 1 mille i skuld inkl privata ”lån”. Har också uppkommit genom överkonsumtion och allmän idioti. För mig är det enda som tar bort ångesten att ha en exakt plan i excel som jag följer slaviskt. Det känns 10000 ggr bättre när man berättat även om skammen och ångesten finns med en. Stor kram!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp