Framtida bolån vid arv

Hej allihopa. Min ångest är skyhög och jag tänker alla slags katastroftankar. Ni som känner mig härifrån, känner till att jag har stora skulder på grund av spelberoende.

Mina föräldrar blir inte yngre, och även om jag inte ens vill tänka tanken kommer de gå bort en dag. Jag kommer då vilja ha kvar min pappas hus, men jag är så grymt orolig att jag på grund av mina skulder inte skulle få det.

Någon som är kunnig inom detta?

Förutsättningarna är:
Bostadens värde ca 5500 000
Lån på bostaden ca 1000 000

Vi är två syskon som kommer ärva, och det är möjligt att vi skulle behålla det ihop, men jag skulle även vilja se om det finns möjlighet att köpa ut honom.

Mina förutsättningar:
Fast lön: 81 000kr/månad
Lån totalt (blanco + studielån): 2mkr
Inga betalningsanmärkningar

Jag skulle bo i huset permanent, dvs inte ha någon annan bostad.

Tror ni att jag skulle kunna få bolån för detta när den tiden kommer?

Jag förstår problematiken men jag tror inte du har anledning till oro!

Hur gammal är din pappa?

En tanke som slog mig som faktiskt inte är så dum kanske,

Skulle inte din pappa kunna ge dig huset "i förskott" eller skriva över huset på dig (han fortsätter att bo i huset givetvis).

Då äger du huset - det du gör då är att du lånar upp på huset. Alltså dessa 1,7 millen du har - baka in det i huslånet. Då minskar du dina kostnader med 20.000 i månaden (typ) då äger huset, din far bor kvar där, och du kommer aldrig hamna i något jobbigt läge?

Hur gammal är din pappa?

Skulle inte din pappa kunna ge dig huset "i förskott" eller skriva över huset på dig (han fortsätter att bo i huset givetvis).

Då äger du huset - det du gör då är att du lånar upp på huset. Alltså dessa 1,7 millen du har - baka in det i huslånet. Då minskar du dina kostnader med 20.000 i månaden (typ) då äger huset, din far bor kvar där, och du kommer aldrig hamna i något jobbigt läge?
Skulle ha varit den ultimata lösningen, men mina skulder och beroende är en djup hemlighet. Kan inte utsätta honom för den besvikelsen.
Han är 73 så förhoppningsvis har han minst 20 år kvar!

Hur gammal är din pappa?

Detta förfarande kan slå tillbaka den dagen fadern avlider och syskon motsätter sig detta. Kommer inte ihåg vad det kallas, men handlar om förskott av arv som blir ogiltigt om fadern bor kvar. I det läget kan man bli skyldig sina syskon och då till värderingen för dagen. Kan ju bli saftigt om det går lång tid.

Detta förfarande kan slå tillbaka den dagen fadern avlider och syskon motsätter sig detta. Kommer inte ihåg vad det kallas, men handlar om förskott av arv som blir ogiltigt om fadern bor kvar. I det läget kan man bli skyldig sina syskon och då till värderingen för dagen. Kan ju bli saftigt om det går lång tid.
Vi kommer inte ha några sådana problem med största sannolikhet då min bror har särskilda behov -men han har självklart rätt till sin del av arvet. Och oavsett skulle en bank behöva godkänna mina enorma blancolån så de kan bakas in i ett bolån.

Om dina föräldrar testamenterar lika mycket av huset till er alla så innebär det att din andel är 1,83m och dina syskons är 3,67m. Du behöver antingen betala med pengar eller låna för att köpa ut dem, samtidigt som du också behöver betala din tredjedel av det befintliga lånet på 1m vilket blir 0,33m

Totalt måste du då låna 4m. Med en ränta på ca 3,5% och an amortering på 2% blir din kostnad gentemot banken 220 000 sek per år eller 18333 sek. Med din lön är ditt lånetak ca 4,4 miljoner. Så du har goda möjligheter att lösa detta. Dock behöver du nog bli av med dina blancolån för att få så bra ränta som möjligt, tiondelarna äter upp dina inkomster när du är uppe på lån i miljonnivå.

Om dina föräldrar testamenterar lika mycket av huset till er alla så innebär det att din andel är 1,83m och dina syskons är 3,67m. Du behöver antingen betala med pengar eller låna för att köpa ut dem, samtidigt som du också behöver betala din tredjedel av det befintliga lånet på 1m vilket blir 0,33m

Totalt måste du då låna 4m. Med en ränta på ca 3,5% och an amortering på 2% blir din kostnad gentemot banken 220 000 sek per år eller 18333 sek. Med din lön är ditt lånetak ca 4,4 miljoner. Så du har goda möjligheter att lösa detta. Dock behöver du nog bli av med dina blancolån för att få så bra ränta som möjligt, tiondelarna äter upp dina inkomster när du är uppe på lån i miljonnivå.
Kul att du hittat hit.

Du behöver dock läsa om tråden, det är 2 syskon varav den ena är Betty. Din kalkyl är därmed helt felaktig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp