Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Från löneutmätning till skuldsanering

Hej!

Ber om ursäkt om det är ett ämne som behandlats tidigare, jag har sökt runt lite på nätet och inte lyckats få svar på min frågeställning.

Det är så att jag har en anhörig som är fast i skuldfällan. Hon har mått dåligt under många år men nu har vi äntligen börjat försöka ta tag i saker och ting ordentligt och vill göra allt för att hon en dag kan bli skuldfri. Hon har skulder på ungefär 400 000 kronor och majoriteten av dessa har gått till KFM. Hon har en löneutmätning sedan några månader tillbaka men trots detta går skulden bara upp (inga nya skulder har kommit in, men är på väg) på grund av räntorna på de drygt 20 skulder som finns.

Hon ansökte om skuldsanering innan löneutmätningen trädde kraft men fick avslag. Anledningen var att det skulle vara möjligt för henne att betala tillbaka skulderna inom en rimlig tid. Men så är ju inte fallet nu när vi sett att räntorna gör att skulden bara växer. Är det någonting KFM inte tar hänsyn till eller är läget annorlunda nu när det visat sig att löneutmätningen inte hjälper? Jag tänker att vi kan ansöka igen.

Har ni några tips om hur vi går tillväga? Vi har börjat att kontakta inkassobolagen för att få exakt koll på alla skulder och räntor. Jag tänker att vi kan försöka frysa räntorna men det kanske de inte är villiga att gå med på då en löneutmätning redan sker, för hon har ju ingenting kvar att betala in.

Jag ser hur min anhöriga kämpar och vill så gärna hjälpa till för att hon äntligen ska få lite hopp om framtiden och se ett slut på detta.

Tack så mycket för alla eventuella tips och råd till oss.

Jag hade sökt igen och tagit med de argumentet om ökningen pga räntor. Räkna ut vad det kommer att bli på 15 år med beloppet in via utmätningen under de 15 åren kontra ränteökningen.

Jag hade sökt igen och tagit med de argumentet om ökningen pga räntor. Räkna ut vad det kommer att bli på 15 år med beloppet in via utmätningen under de 15 åren kontra ränteökningen.

Tack så mycket för svar! Det får vi göra igen då så fort som möjligt. Är det värt att försöka förhandla med inkassobolagen om räntorna innan eller bör vi ansöka direkt tro?

Tack så mycket för svar! Det får vi göra igen då så fort som möjligt. Är det värt att försöka förhandla med inkassobolagen om räntorna innan eller bör vi ansöka direkt tro?
Gynnas ni av att förhandla om räntorna.?

Gynnas ni av att förhandla om räntorna.?

Det är frågan. Antagligen inte, jämfört med en skuldsanering. Skulle alla inkassobolagen gå med på att frysa räntorna helt vore det fantastiskt (men kanske inte så troligt), då skulle det ta nästan fem år för henne att bli skuldfri med löneutmätningen. Jag är rädd att om endast några sänker räntorna så blir tiden kanske 10 år eller 12 år.
Finns risk att man få avslag på skuldsanering för att man inte försökt förhandla om räntorna innan?

Att förhandla räntor var iaf inget dem frågade mig om. 10-12 år är ett gränsfall för att kunna få skuldsanering. Har ni då räknat med skatteåterbäringen som går till skulderna varje år? Om inte så klarar hon kanske att betala av skulderna på kortare tid och då är skuldsanering förmodligen inte aktuellt.

Kanske bör kolla på att jämka och kära snöbollsmetoden istället.

Att förhandla räntor var iaf inget dem frågade mig om. 10-12 år är ett gränsfall för att kunna få skuldsanering. Har ni då räknat med skatteåterbäringen som går till skulderna varje år? Om inte så klarar hon kanske att betala av skulderna på kortare tid och då är skuldsanering förmodligen inte aktuellt.

Helt från ämnet, men det slog mig just att lex är en lite intern förkortning på för löneutmätning. :)

Det är frågan. Antagligen inte, jämfört med en skuldsanering. Skulle alla inkassobolagen gå med på att frysa räntorna helt vore det fantastiskt (men kanske inte så troligt), då skulle det ta nästan fem år för henne att bli skuldfri med löneutmätningen. Jag är rädd att om endast några sänker räntorna så blir tiden kanske 10 år eller 12 år.
Finns risk att man få avslag på skuldsanering för att man inte försökt förhandla om räntorna innan?
I skäligheten ingår att ha gjort allt, jag försökte få avbetalningsplaner men blev nekad på mitt största lån, fick bara 6 månader på ett lån på 350000 kr dvs jag skulle få betala över 50000 per månad. Jag släppte allt då så jag har inte förhandlat om räntor. Det hade inte fungerat på 29 lån ändå.

I skäligheten ingår att ha gjort allt, jag försökte få avbetalningsplaner men blev nekad på mitt största lån, fick bara 6 månader på ett lån på 350000 kr dvs jag skulle få betala över 50000 per månad. Jag släppte allt då så jag har inte förhandlat om räntor. Det hade inte fungerat på 29 lån ändå.
Jag gjorde inga sådana försök alls. Försökte bara betala så länge det gick och när det inte gick längre släppte jag allt och fick utmätning. Sökte sedan skuldsanering. Det var aldrig någon diskussion om att jag skulle ha förhandlat först.

Tack så mycket för svar! Jämka och snöbollsmetoden, vad innebär det?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp