Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Frågor om skuldsanering

Hej allihop!

jag vet att det finns många trådar om just detta ämne och jag har läst runt utan att hitta svar. Jag har sökt skuldsanering utan att släppa allt och det jag undrar är vad som kollas igenom efter inledande? Hur noga går KF igenom ens uppgifter? Har inget att dölja utan är mer genuint nyfiken vad jag kan vänta mig.
Sen undrar jag också hur KF ser på ett lån som är taget i april detta år? Jag har inga stora förhoppningar men är 34 år och skulder på ca 1.1M (4 banker) senaste lånet från april är på 150k.

tacksam för svar :)

Allt är individuellt.
Ett såpass nytt lån är dock inget positivt och kan ge avslag. Om du inte har en fantastiskt bra anledning till att du tagit det.

Eftersom att du skriver att du inte släppt allt så tolkar jag det som att du kan betala för dig. Och då kanske kfm gör samma bedömning och nekar.

Allt är individuellt.
Ett såpass nytt lån är dock inget positivt och kan ge avslag. Om du inte har en fantastiskt bra anledning till att du tagit det.

Eftersom att du skriver att du inte släppt allt så tolkar jag det som att du kan betala för dig. Och då kanske kfm gör samma bedömning och nekar.
Det ”nya” lånet är egentligen inte nytt i sig utan mer att jag samlar gamla skulder till ett enda lån och för att få ner räntan. Med alla utgifter samt lån så får jag knappt över en tusenlapp i månaden så jag lever värre än vad jag hade gjort med existensminimum. Det går ju runt men inte optimalt att leva så här.

Det ”nya” lånet är egentligen inte nytt i sig utan mer att jag samlar gamla skulder till ett enda lån och för att få ner räntan. Med alla utgifter samt lån så får jag knappt över en tusenlapp i månaden så jag lever värre än vad jag hade gjort med existensminimum. Det går ju runt men inte optimalt att leva så här.
Utgår från att skälet till varför du tog lånet är välbekant för KF,då de flesta överskuldsatta har liknande historik bakom sig, vad jag kan läsa i detta forum. Dvs, man tar nya lån för att lösa gamla lån tills det inte går länge.
I min värld låter det helt befängt att KF skulle säga "nej" för att man var dum nog att tro att man skulle kunna lösa situationen med ytterligare ett lån. Utgår då från att skulderna på över en miljon är en skuldberg som växt sig större och större med åren, när man hamnar i en situation där man tar nya lån för att betala gamla.
Det som är individuell, tror jag, är mer vilken handläggare man får. Där kan det bli skillnad vad jag förstått,från andra som sökt skuldsanering.

Liknande situation och liknande ålder, dock tog jag lånet i blöjan av året men inte som ett samlingslån. Fick avslag i oktober då det gått för kort tid sedan senaste lånet.
men det är bara att vänta och sedan se vad de skriver i utlåtandet. Om det är pga det gått för kort tid sedan senare lånet så sök igen, då är det bara tid som står i vägen.

Nackdelen att ta ett sista samlingslån istället för att bara släppa allt är att du ”lurat” (ta ordet med en nypa salt) den sista borgenären i tro att du skulle betala tillbaka allt till denne. Kanske bara skulle insett från början att det inte kommer gå och sedan släppa allt och leva på utmätning vilket ger mer i slutändan än att betala alla lånen.

vad du kanske kan göra är att skäppa de gamla lånen och fortsätta betala av på det nyaste samlingslånet och sedan säga till handläggaren att du ville göra så rätt för dig som möjligt och i alla fall betala av vad du kunnat varje månad, vilket ses som positivt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp