- Meddelanden
- 382
- Mottagna reaktioner
- 285
- Poäng
- 437
Glad påsk på er, alla forumfolk! Jag har funderingar på framtiden efter genomförd sanering. Om ungefär två år är jag klar med min sanering, och tanken är då att jag ska tillsammans med sambon köpa ett hus. Jag har idag ett jobb med lön på 40.000kr brutto och sambon ligger på ungefär 35.000kr brutto. Ingen av oss äger en bostad som kan säljas, och vi behöver då låna en del till handpenning. Vi försöker spara och kommer ha fått ihop kanske 100.000kr tills dess. Huset vi bor i nu är en hyresrätt, men vi vill köpa det så fort vi kan. Historiskt pris är runt 3.000.000kr för husen i vårt område. Handpenningen behöver med andra ord vara 450.000kr.
Så det jag undrar är (kanske lite konstigt formulerat) hur mycket man kan låna till handpenningen? Finns det någon bank som tillåter att man lånar både det och bolån? Eller måste man ha sparat ihop det?
Kan man ta ett blancolån på summan som fattas, och hur påverkar det isåfall bolånekalkylen?
Tacksam för svar, önskar en glad gubbe.
Så det jag undrar är (kanske lite konstigt formulerat) hur mycket man kan låna till handpenningen? Finns det någon bank som tillåter att man lånar både det och bolån? Eller måste man ha sparat ihop det?
Kan man ta ett blancolån på summan som fattas, och hur påverkar det isåfall bolånekalkylen?
Tacksam för svar, önskar en glad gubbe.