Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Frågor inför ansökan om samlingslån

Hej forumet!
Läser ganska flitigt här, varit till stor hjälp.
Tänkte ställa ett par frågor inför en ansökan om ett samlingslån.

Fråga 1
Hur ser bankerna på om man är gift eller inte när de tittar på ansökan? Är det bättre eller sämre inför en ansökan.

Fråga 2
Om man har barn ska man "glömma" fylla i att man har det eller är det bara dumt? I mitt fall har jag ett barn. Spelar de nån roll?

Fråga 3
Varit föräldraledig stor del förra året så inkomsten från föregående år var rätt låg i jämförelse med vad jag verkligen tjänar, uppdateras ju i nästa deklaration. Bör man vänta på det innan ansökan eller kan det gå ändå?, sorteras man bort automatiskt via lendo tex eller kan man få skicka in lönespeccar?

Lite annan kort information om mina förutsättningar.
UC betyg 3.5
Förfrågningar 0
Inkomst 290.000 (vid nästa deklaration)
Lån totalt 550.000

Kommer ansöka om 150.000 att samla.
Tack För er hjälp

1 Jag är ganska säker på att det är bättre att vara gift/sambo än ensamstående i det här sammanhanget

2. Jag fyllde alltid i att jag hade ett barn innan hon fyllde 18. Kändes dumt att chansa på en liten lögn där tänkte jag, det kanske lätt upptäcks och då kanske resten av uppgifterna också ifrågasätts :)

3. Kan du vänta är det nog bäst. Allt sker ju så automatiserat via datorer nu så UCn baseras ju nästan uteslutande på inrapporterade uppgifter.

Tror det kan bli lite tufft i nuläget med 3.5 i betyg osv, men håller tummarna för dig! Blir ofta överraskad både över nekande och folk som får hyfsade erbjudanden trots dåliga förutsättningar (sämre än dina). Vad är din inrapporterade inkomst (förra året alltså?).

Förra året var min inkomst 232.000 men som sagt var jag föräldraledig så min egentliga årsinkomst ligger runt 290.000-300.000. Det står på kreddy att mitt betyg är "bra" men du menar på att de inte räcker alltså för ett samlingslån? Kanske bäst att vänta då tills nya inkomsten syns. Har 3 kreditkort som är i princip utnyttjade kanske de som höjer betyget .. de är bla dom jag behöver samla ihop o avsluta sen.

En fråga till då, eftersom jag har 0 förfrågningar ska jag ändå ta en chansning på ett samlingslån ? Går de inte vägen söker jag igen sen när inkomsten uppdateras o de är ju ett antal månader bort eller är de onödigt kanske?

Ja, precis, "bra" är egentligen inte så bra i sammanhanget. Precis som du skriver så är det främst dina krediter som pressar upp det. Hade du lyckats omvandla dem till ett blanco skulle du haft ett riktigt bra betyg tror jag, kanske 0.5 eller så. Det där är ett ständigt dilemma. Att man vill ta ett blanco för att lösa krediter för bättre ekonomi och då också få ett bättre betyg. Men blir hindrad just av sitt höga betyg på grund av krediterna som man vill lösa.

Ett alternativ som hjälpt många är att tillfälligt ta ett lån som ligger utanför UC för att sänka krediterna och sen ha större chans att få samlingslån. Och i samband med det söker man även för summan utanför UC då det (oftast) rör sig om lån till högre ränta. Eftersom du har så få förfrågningar kanske du har hyffsat bra betyg på Bisnode (men vet inte riktigt hur man kollar det utan att ha en färsk förfrågan att titta på).

Det är guld att du har noll förfrågningar. Tar du en ny nu bör den bli minst sex gammal för att inte ligga dig till last i nästa ansökan tror jag. Du bör i alla fall inte söka två gånger på kort tid. Värt att tänka på.

Det bästa vore nog om du lyckades betala ner en del på dina krediter (lättare sagt än gjort ofta) och väntar in din nya inkomst.

Men vänta in fler tips här också, finns många mycket kunnigare än jag här :)

Tack för svaret! Får se om några fler har nåt tips att ge. Tack!

Ingen annan vänlig själ som har nån input på mina frågor? Tacksam för all input

Vad tror ni? När min nya årsinkomst syns, ca 300.000, kommer jag få nåt erbjudande då om jag söker samlingslån via lendo tex? 550.000 totalt i lån på uc och vill söka 220.000 att samla. De är min sista fråga i min tråd.. någon måste varit i liknande sits med mina förutsättningar?

Jag la in dina förutsättningar på IKANO räknesnurra.. med befintliga lån om 550 tkr.. lön 300 tkr. Boende kostnad ca 4 tkr.. så står det att du kan låna 350tkr.. detta är ju förstås generellt.. blir ju en individuell bedömning när/om du söker.

Ska du samla 150000 av det synliga på UC eller är det utöver det synliga? Sen är det ju frågan om bankernas KALP går ihop.

(KALP = kvar att leva på)

Benkerna gör alltså en kalkyl baserat på din lön, dina tidigare lån/lånegrad och övriga kostnader (men de har de ju egentligen ingen större koll på så de har säkert något standardmått).

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp