Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

FrÅga om kronofogden

jag har flera ärenden hos kronofogden men dom har ännu inte böjat göra nån utmätning. håller som bäst på att övertala alla sms-bolag att låta mig göra små avbetalningar vilket alla verkar vara med på! min fråga är kommer dom att ta skatten utan att utmätning ännu inte har startat?

jag har flera ärenden hos kronofogden men dom har ännu inte böjat göra nån utmätning. håller som bäst på att övertala alla sms-bolag att låta mig göra små avbetalningar vilket alla verkar vara med på! min fråga är kommer dom att ta skatten utan att utmätning ännu inte har startat?
Har du ett skuldsaldo hos kronofogden så tar dom skatten

Även om dom inte har börjat utmätningen??

Absolut, finns skuldsaldo när skatten betalas ut så utmäter fogden den. Detta oavsett huruvida någon annan utmätningsåtgärd ännu har kommit på tal. Det har jag personlig erfarenhet av.

Oj Jaja då vet man vad man kan vänta sig då!! Har ännu inte mottagit något brev från fogden men trodde dom första skulle trillat in i veckan.. Hur långtid tar det sedan innan man får ett skuldsaldo hos dom??

de tar skattepengarna när man fått utslag på skulderna då har man skuldsaldo ,har själv hafft ärenden hos kfm innan utslag och jag fick mina skatte pengar,för jag ringde kfm och frågade om dom hann ta skattepengarna de sa nej de har inte gått till utslag.och en utmätning behöver inte heller ha startats utan går det till utslag så tar de pengarna.

Men när går det till utslag då?? Hur långtid tar det ungefär från det att man får första brevet??

Om du inte betalar en räkning, t ex för ett sms-lån så får du först en påminnelse. De kanske även försöker ringa dig men du behöver inte prata med dem. Efter en eller ett par påminnelser lämnas ärendet vidare till ett inkassoföretag. Du får ett brev från dem där de talar om att om du inte betalar så kan de lämna ärendet vidare till KFM. Om du ändå inte betalar och de lämnar ärendet vidare så får du ett brev från KFM om delgivning. Du kontrollerar vad skulden gäller och skriver på delgivningskvittot. Du har nu tio dagar på dig att invända mot skulden men är den korrekt och du inte kan betala behöver du inte göra mer. Efter ca 14 dagar efter inskickat delgivningskvitto får du ett brev från KFM om utslag på skulden. Du har nu fått en betalningsanmärkning. Ofta nu hör inkassobolaget av sig till dig igen och undrar om du inte kan betala för de överväger nu att lämna in om utmätning för skulden. Om du inte betalar så kan du få brev från KFM om att du har en skuld att betala och du får nu ytterligare ett par veckor på dig att betala. Gör du inte det så inleder KFM en utredning om utmätning, oftast löneutmätning. De kontrollerar vad du har för bankkonto, om du t ex har en bostadsrätt med mera. Du får själv komplettera med uppgifter om lön och vem din arbetsgivare är. Sedan är det bara att vänta på besked om utmätningen.

Först får du brevet med delgivningskvittot. Innan de fått in det händer inget alls. Du får först ett delfivningskvitto, om du inte skickar in får du en påminnelse på kvittot. Skickar du inte det brukar de dyka upp en delgivningsman för att få påskrift efter ett tag. Från det du skrivit på dröjer det sedan 8 dagar till utslag. Eller rättare sagt du har 8 dagar på dig att bestrida och om du inte gör det blir det utslag. Det går att förhala en hel del om man vill. Sist jag fick något gick det över tre månader från första kvittot till det dök upp en delgivningsman, men då bor jag på landet i ett stort distrikt så det är nog ovanligt att man kan få så lång tid...

Beklagar felstavningar, men jag skriver på mobilen...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp