Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Klaralån
- Lån utan UC
4.
Brixo Privatlån (ny)
- Ingen UC
5.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
6
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Lumify
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Ferratum
- Lån utan UC
10.
Brixo
- Lån utan UC
11.
Nstart
- Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Lån
Större lån & Samlingslån
Flytta utomlands
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Terry_" data-source="post: 364155" data-attributes="member: 947"><p>Du verkar vara lite utav en sådan person som tolkar allting bokstavligt så jag ger det ett sista försök att försöka förklara vad jag menar till dig, övriga tycks ha begripit. </p><p></p><p>Jag menar på att en mindre skuld som du inte kan betala kan medföra orimliga konsekvenser i Sverige, med det sagt så har jag inte särskilt mycket synpunkter på att skulden ska betalas det är absolut inga konstigheter.</p><p></p><p>Men jag vet fall där jag som anställd på ett försäkringsbolag haft samtal med mammor (och pappor) som mist sitt barn i en trafikolycka. Detta ledde till en ofattbar tragedi och sorg där dom var sena i månader med sin inbetalning på försäkringen, som tur är så hamnar du inte hos inkasso för att inte betala din försäkring men.</p><p></p><p>Säg då att den här stackars mamman anställd på kundtjänst hos IF Försäkringsbolag som förlorat sin dotter inte varit i skick att betala sitt lån á 250.000 på ett halvår, skulden har nu hamnat hos Kronofogden. Detta innebär att den här mamman nu med en skuld hos Kronofogden blir av med sitt jobb, hon får sparken. Hon har inte råd att betala sin lägenhet nu för att hon går på A-kassa alternativt måste skola om sig - hon får inte jobba i den branschen överhuvudtaget. Leta billigare lägenhet? Nix det går inte för nu är hon prickad. Köpa dator via Klarna för att studera och söka jobb? Nix hon är prickad tre år. Utbilda sig istället? Hur, hon har ju inte råd med den dyra lägenheten hon inte kan betala?</p><p></p><p>En kvinna som alltså jobbat i hela sitt liv, inte missat en enda räkning på 30-40 år får nu på grund av en tragisk händelse se hela sitt liv inklusive jobb, boende osv osv gå helt åt helvete. Innebär det att man ska stryka den kvinnans skuld? Nej det är inte det jag säger. Men hade kvinnan i mitt exempel istället full som en kaja kört över ett barn hade hon efter 2 år kunnat återvända till sitt normala liv. Kontentan är att du i vissa fall, i vissa branscher kan hamna i en situation där bokstavligt hela ditt liv slåss sönder och samman när du hamnat i ett läge som du inte kan påverka.</p><p></p><p>Nästan 100 000 svenskar jobbar inom Sveriges bank och finanssektor och samtliga dessa omfattas utav dessa rigorösa krav och villkor, jag har flera kollegor som haft diverse skulder till KFM som inte var groteska. Vi pratar om 100.000. Detta ledde till social stigmatisering, avsked, flytt tillbaka till föräldrar och dessutom äktenskap som gick i kras. Om du inte fattar det orimliga i konsekvensen utav en skuld som du dessutom hade kunnat betala via löneutmätning kontra konsekvensen utav alla andra idiotiska saker du kan göra i ett samhälle så är det ingen idé för mig att förklara igen.</p><p></p><p>Du kan säkert hitta någon paragraf i lagstiftningen som förklarar hur detta är fullt rimligt men jag skiter faktiskt i det.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Terry_, post: 364155, member: 947"] Du verkar vara lite utav en sådan person som tolkar allting bokstavligt så jag ger det ett sista försök att försöka förklara vad jag menar till dig, övriga tycks ha begripit. Jag menar på att en mindre skuld som du inte kan betala kan medföra orimliga konsekvenser i Sverige, med det sagt så har jag inte särskilt mycket synpunkter på att skulden ska betalas det är absolut inga konstigheter. Men jag vet fall där jag som anställd på ett försäkringsbolag haft samtal med mammor (och pappor) som mist sitt barn i en trafikolycka. Detta ledde till en ofattbar tragedi och sorg där dom var sena i månader med sin inbetalning på försäkringen, som tur är så hamnar du inte hos inkasso för att inte betala din försäkring men. Säg då att den här stackars mamman anställd på kundtjänst hos IF Försäkringsbolag som förlorat sin dotter inte varit i skick att betala sitt lån á 250.000 på ett halvår, skulden har nu hamnat hos Kronofogden. Detta innebär att den här mamman nu med en skuld hos Kronofogden blir av med sitt jobb, hon får sparken. Hon har inte råd att betala sin lägenhet nu för att hon går på A-kassa alternativt måste skola om sig - hon får inte jobba i den branschen överhuvudtaget. Leta billigare lägenhet? Nix det går inte för nu är hon prickad. Köpa dator via Klarna för att studera och söka jobb? Nix hon är prickad tre år. Utbilda sig istället? Hur, hon har ju inte råd med den dyra lägenheten hon inte kan betala? En kvinna som alltså jobbat i hela sitt liv, inte missat en enda räkning på 30-40 år får nu på grund av en tragisk händelse se hela sitt liv inklusive jobb, boende osv osv gå helt åt helvete. Innebär det att man ska stryka den kvinnans skuld? Nej det är inte det jag säger. Men hade kvinnan i mitt exempel istället full som en kaja kört över ett barn hade hon efter 2 år kunnat återvända till sitt normala liv. Kontentan är att du i vissa fall, i vissa branscher kan hamna i en situation där bokstavligt hela ditt liv slåss sönder och samman när du hamnat i ett läge som du inte kan påverka. Nästan 100 000 svenskar jobbar inom Sveriges bank och finanssektor och samtliga dessa omfattas utav dessa rigorösa krav och villkor, jag har flera kollegor som haft diverse skulder till KFM som inte var groteska. Vi pratar om 100.000. Detta ledde till social stigmatisering, avsked, flytt tillbaka till föräldrar och dessutom äktenskap som gick i kras. Om du inte fattar det orimliga i konsekvensen utav en skuld som du dessutom hade kunnat betala via löneutmätning kontra konsekvensen utav alla andra idiotiska saker du kan göra i ett samhälle så är det ingen idé för mig att förklara igen. Du kan säkert hitta någon paragraf i lagstiftningen som förklarar hur detta är fullt rimligt men jag skiter faktiskt i det. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Lån
Större lån & Samlingslån
Flytta utomlands
Topp