Flytta bolån trots blanco

Hej, som rubriken lyder så undrar jag vad ni tror om mina möjligheter att flytta mitt bolån, har lönekonto på Nordea och önskar flytta de dit i förhoppning om att få höja bolånet till 70% belåning så jag kan lösa 120k av mina Blanco på 825k….

Har en inkomst på ca 45k per månad före skatt, totala utgifter omkring 17, klarar mig som de är men vill kunna spara mer…

Idag villa värd 1.150, lån 690k. Blanco 825 uppdelat på tre lån varav ett mindre på 35. Blir jag av med de och kan ta lite av sparande så jag kommer ner på 700 och få två på 350 borde jag kunna spara in ca 2000-2500 per månad. Har en ff från november när jag la om ett lån, men är det värt att försöka nu eller borde jag invänta att den går ut och eventuellt nån mer räntesänkning?

Tack på förhand.

Lånen är remember 490k, Resurs 297, Lendify 35k. Samtliga en ränta mellan 8.5-10%….

Har du funderat på att sälja villan och flytta till hyresrätt? Då skulle du ha ekonomi lika god som en vanlig svensson igen.

Men för att svara på din fråga så kan det vara kinkigt att öka bolånet i din situation då du har blancoskuld på över 1,5 ggr bruttoårsinkomst. En enkel KALP-kalkyl ger dig utrymme att låna upp till 81% av villans värde, om du har barn eller liknande kommer det vara lägre.

Absolut den tanken har slagit mig, men vill gärna sitta på huset ett tag till. Har inga barn, och önskar ju endast att låna upp till 70% av bostadens värde

Absolut den tanken har slagit mig, men vill gärna sitta på huset ett tag till. Har inga barn, och önskar ju endast att låna upp till 70% av bostadens värde
Förstår det, det är en enorm frihet med hus.

Men vad händer om du blir sjuk en längre tid eller arbetslös med din lånesituation som idag? Det blir inte billigare att ha lån när ens förmåga att betala på dem sjunker, tvärtom snarare.

Jo men beräkna att jag får höja bolån eller sätta mig i en lägenhet, skillnaden blir inte särskilt stor, men får jag bolånet har jag kvar huset och kan sälja de :)

Jo men beräkna att jag får höja bolån eller sätta mig i en lägenhet, skillnaden blir inte särskilt stor, men får jag bolånet har jag kvar huset och kan sälja de :)
Inget som går att sälja?
Vad har slantarna gått till?

Alltså har egentligen inget behov av att sälja något eller så, har ca 16-17 över varje månad beroende på årstid, är själv, klarar mig utan problem, är mer att jag vill höja mitt sparande som gör att jag vill se över situationen :)

Gått till lite allt möjligt, inget spel eller så, ond cirkel bara som sakta men säkert rättats till! Hade 1.2 för 1.5 år sen! Tror jag ska kontakta SBAB och se vad dom tror :)

Bra att du arbetat ner det från 1.2! Ja om du kan hantera lån osv så är det självklart att du ska lägga om allting på så låg ränta det går, inget annat är ekonomiskt försvarsbart.

Andra tips är inkomstförsäkring, om du inte har. Då ska du nog klara dig oavsett vad som händer.

Har du bolån hos SBAB idag? De brukar säga nej rakt av om man har blanco över 500 annars.

Nej tänker de med, är iallafall värt ett försök! Annars låter jag de va, eventuella sänkningar av bolåneräntan kommer ju bespara mig en del oavsett :) Ska kolla upp de med försäkringen!
Nej de har jag inte så de var bra att veta, har på SEB idag men vet inte, tycker dom är knepiga att ha att göra med.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp