Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Klaralån
- Lån utan UC
4.
Brixo Privatlån (ny)
- Ingen UC
5.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
6
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Lumify
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Ferratum
- Lån utan UC
10.
Brixo
- Lån utan UC
11.
Nstart
- Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Skuldreducering
Flytta bolån för att få lägre ränta - med betalningsanmärkningar
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HallonGroda" data-source="post: 366902" data-attributes="member: 4024"><p>En vän till mig har följande situation:</p><ul> <li data-xf-list-type="ul">Inkomst <strong>42900</strong> kr/före skatt - tyvärr går hans visstidsanställning ut i sommar, men han söker nya jobb.</li> <li data-xf-list-type="ul">Bolån på <strong>1 463 930</strong> kr hos Blustep med en ränta på närmare 9%</li> <li data-xf-list-type="ul">Bostaden är värd c:a <strong>3 500 000</strong> kr</li> <li data-xf-list-type="ul">Kostnad för lånet per mån är <strong>11 864</strong> kr</li> <li data-xf-list-type="ul">Hyra för lägenheten är <strong>4 861</strong> kr</li> <li data-xf-list-type="ul">Kredit på Swedbank om <strong>10 000</strong> kr varav <strong>6 661</strong> kr är utnyttjat</li> <li data-xf-list-type="ul">Kredit på Volvo om <strong>15 000</strong> kr varav <strong>0 </strong>kr är utnyttjat.</li> <li data-xf-list-type="ul">Antal betalningsanmärkningar är 14 st - där tyvärr den senaste är tillkommen 2023-05-05.</li> <li data-xf-list-type="ul">Skuldsaldo hos KFM är <strong>0 </strong>kr</li> <li data-xf-list-type="ul">Barn 2 st - varav den ena bor 50% hos honom.</li> <li data-xf-list-type="ul">Han betalar idag <strong>6000 </strong>kr till mamman för barnen (detta ska ses över med uträkning genom Försäkringskassan).</li> </ul><p>Situationen som är idag med en boendekostnad på 16 725 kr/mån är ohållbar. Jag har suttit och verkligen gått igenom hans ekonomi de senaste dagarna och har fått upp en budget. Budgeten bygger på att han fortsättningsvis har en inkomst på samma nivå som han har idag och då går han i princip plus/minus noll - men då är det en rejäl svångrem på. Vi kommer att jobba vidare med detta och ett av de steg jag ser som är rimligt att göra är att försöka flytta bolånet.</p><p></p><p>Och här kommer min fråga - finns det någon bank som kan tänkas ta emot honom med dessa förutsättningar?</p><p>Jag har funderat på Nordea alt LF och att då lägga in detta med flytt av hans tjänstepension. Han har förvisso Swedbank idag - men han har vissa försäkringar på LF och då LF premierar med 20% rabatt på försäkringar och betalkonto och kort om man har "allt" hos dem såg jag detta som positivt (många bäckar små).</p><p>Om inte någon av de klassiska bankerna går - är det värt att då fundera på att prata med Nordax, <a href="https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/9044" target="_blank">Svea</a> Bank och <a href="https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/44" target="_blank">Marginalen</a> - för även om de också är ruggigt dyra så skulle det bli väldigt mycket bättre om han fick en ränta på 6% istället för de nära 9% han har idag.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HallonGroda, post: 366902, member: 4024"] En vän till mig har följande situation: [LIST] [*]Inkomst [B]42900[/B] kr/före skatt - tyvärr går hans visstidsanställning ut i sommar, men han söker nya jobb. [*]Bolån på [B]1 463 930[/B] kr hos Blustep med en ränta på närmare 9% [*]Bostaden är värd c:a [B]3 500 000[/B] kr [*]Kostnad för lånet per mån är [B]11 864[/B] kr [*]Hyra för lägenheten är [B]4 861[/B] kr [*]Kredit på Swedbank om [B]10 000[/B] kr varav [B]6 661[/B] kr är utnyttjat [*]Kredit på Volvo om [B]15 000[/B] kr varav [B]0 [/B]kr är utnyttjat. [*]Antal betalningsanmärkningar är 14 st - där tyvärr den senaste är tillkommen 2023-05-05. [*]Skuldsaldo hos KFM är [B]0 [/B]kr [*]Barn 2 st - varav den ena bor 50% hos honom. [*]Han betalar idag [B]6000 [/B]kr till mamman för barnen (detta ska ses över med uträkning genom Försäkringskassan). [/LIST] Situationen som är idag med en boendekostnad på 16 725 kr/mån är ohållbar. Jag har suttit och verkligen gått igenom hans ekonomi de senaste dagarna och har fått upp en budget. Budgeten bygger på att han fortsättningsvis har en inkomst på samma nivå som han har idag och då går han i princip plus/minus noll - men då är det en rejäl svångrem på. Vi kommer att jobba vidare med detta och ett av de steg jag ser som är rimligt att göra är att försöka flytta bolånet. Och här kommer min fråga - finns det någon bank som kan tänkas ta emot honom med dessa förutsättningar? Jag har funderat på Nordea alt LF och att då lägga in detta med flytt av hans tjänstepension. Han har förvisso Swedbank idag - men han har vissa försäkringar på LF och då LF premierar med 20% rabatt på försäkringar och betalkonto och kort om man har "allt" hos dem såg jag detta som positivt (många bäckar små). Om inte någon av de klassiska bankerna går - är det värt att då fundera på att prata med Nordax, [URL="https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/9044"]Svea[/URL] Bank och [URL="https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/44"]Marginalen[/URL] - för även om de också är ruggigt dyra så skulle det bli väldigt mycket bättre om han fick en ränta på 6% istället för de nära 9% han har idag. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Skuldreducering
Flytta bolån för att få lägre ränta - med betalningsanmärkningar
Topp