Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Felaktig utbetalning

Hej!

Jag gick idag igenom mina bankkonton. Hos min bank har jag valt att ha tre konton synliga och två ”ej synliga” med ej synliga menar jag att de inte går att se vid inloggning, utan jag måste trycka vidare för att se dem.

Hur som helst. På ett av de ”ej synliga” kontona har jag fått en utbetalning av ett svenskt el- och energibolag på nästan tio tusen kronor. Denna överföring skedde för 1.5 år sedan. Jag har ingenting med detta bolag att göra då det ligger femtio mil bort.

Jag ska givetvis kontakta bolaget i morgon angående återbetalning. Det jag undrar är om jag har begått något brottsligt? Blev lite nojig. Pengarna har legat där helt orörda och jag har varken fått samtal, brev eller e-post från bolaget i fråga eller min egen bank.

Jag har svårt att se hur det skulle vara brottsligt, ska vara någon sorts oaktsamhet men det lär nog inte vara något att bry sig om.

Jag har svårt att se hur det skulle vara brottsligt, ska vara någon sorts oaktsamhet men det lär nog inte vara något att bry sig om.
Hur är det möjligt att det kan bli så här fel? Kan det vara en kund till dem som aldrig fått sina pengar, och heller aldrig begärt dem?

Du har inte gjort nåt brottsligt om nån annan satt in pengar (som du inte har begärt eller tillskansat dig) på ditt konto.

Du har inte gjort nåt brottsligt om nån annan satt in pengar (som du inte har begärt eller tillskansat dig) på ditt konto.
Jag hoppas att de säger i morgon att de inte har någon aning om överföringen och att jag kan behålla pengarna. Drömma får man ju alltid göra. Tack för svar!

Jag hoppas att de säger i morgon att de inte har någon aning om överföringen och att jag kan behålla pengarna. Drömma får man ju alltid göra. Tack för svar!
Eller så finns det en legitim anledning till överföringen. Hoppas du får behålla pengarna.

Hur är det möjligt att det kan bli så här fel? Kan det vara en kund till dem som aldrig fått sina pengar, och heller aldrig begärt dem?
Någon måste vänt på siffror i ett kontonummer, och det är lite av ett konststycke att lyckas träffa rätt sådär då

Hur gick det?

Du kan vara ärlig och kontakta dem eller så gör du det inte. Kriminell är du varesig du gör varken eller.

Behåller du dem kan du använda dem (sålänge du agerar i god tro och utgår från att det är dina), men du behöver vara redo att återbetala pengarna om de begär in dem. Tror tidsperioden är något i stil med 10 år, sedan preskriberas deras rätt att begära återbetalning.

Eftersom det gått 1.5 år är det troligt att de aldrig kommer hitta den förmodat felaktiga utbetalningen på egen hand, de har med stor sannolikhet skrivits av. De har haft ett helt årsbokslut sedan dess och det bör ha upptäckts i samband med det.

10.000 kr är ingen stor summa.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp