Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Faktura blev avbetalning hos UC (Resurs bank)

Köpte en liten TV på faktura hos siba.se och valde faktura sedan jag kollat upp att Resurs Bank som sköter faktureringen bara gör en liten UC-koll som inte syns på upplysningen. Bra så långt, det var precis vad som hände, men när jag kollade på minuc.se idag hade de rapporterat in en avbetalning på 2990kr trots att förfallodagen är 29/10.

Vad sjutton är det här? Fakturaköp ska väl inte rapporteras in till UC även om jag har möjligheten att avbetala istället för att betala in hela summan? Det står ganska tydligt på fakturan att den är just en faktura och på baksidan kan man läsa om en möjlighet att delbetala.

Jag läste på minuc eller uc häromdagen bara just om det där och de stod särskilt att vitvaror och liknande (gissar att tv kan ingå i liknande..) vanligen var avbetalnignsköp. Jag trodde det alltid lades som kontokrediter..
Det är ju i princip ett avbetalnigsköp du gör, även om det bara är med en enda betalning.
Krediter som står under avbetalningsraden brukar inte påverka kreditbetyget så farligt heller..

Fast nja, då heter det ju inte "handla mot faktura"? Det är väldigt tydliga formuleringar om att det är en faktura och inget annat på själva fakturan och snarare "tips om att man kan delbetala - läs baksidan"...

...och att TV är en produkt som ofta avbetalas kan jag nog tänka mig, men det betyder ju inte att det per automatik är ett avbetalningsköp.

Köpte en liten TV på faktura hos siba.se och valde faktura sedan jag kollat upp att Resurs Bank som sköter faktureringen bara gör en liten UC-koll som inte syns på upplysningen. Bra så långt, det var precis vad som hände, men när jag kollade på minuc.se idag hade de rapporterat in en avbetalning på 2990kr trots att förfallodagen är 29/10.

Vad sjutton är det här? Fakturaköp ska väl inte rapporteras in till UC även om jag har möjligheten att avbetala istället för att betala in hela summan? Det står ganska tydligt på fakturan att den är just en faktura och på baksidan kan man läsa om en möjlighet att delbetala.
Det måste vara samma som när man handlar på elgiganten.se då registrerat payex summan på UC

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp