Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Förutsättningar för billån?

Halloj!
Tänkte stämma av lite med er andra här inne på forumet om vad ni tror om mina chanser till att bli beviljad billån, och ev era egna erfarenheter av det.
Bilen som jag vill köpa ligger på mellan 200 och 240 tusen.

* Senaste deklarerade inkomster (fast jobb)
2023 = 301000:-
2024 = 410000:-

42 i score på uScore (hög betalförmåga)
0.8 på kreddy (mycket bra)
4.2% i riskprognos hos uc

Csn lån på strax över 5 tusen. (Enda lånet jag har)
4 ff senaste 12 månader.
Inga betalningsanmärkningar.
Inget hos kfm.

Skulle tro att det inte kommer vara några större problem. Har du kontantinsats och rör det sig om ett billån där bilen är säkerhet för lånet?
Varför är det olika riskprognos hos kreddy / UC? (0,8% / 4,2%)

Skulle tro att det inte kommer vara några större problem. Har du kontantinsats och rör det sig om ett billån där bilen är säkerhet för lånet?
Varför är det olika riskprognos hos kreddy / UC? (0,8% / 4,2%)
Ja bilen ska stå som säkerhet.
Har inte nåt ihopsparat till kontantinsats tyvärr. Och jag vet inte vad som blir bäst, att ta kontantinsats via blanco och resterande högst 80% av banken, eller kontantinsats via banken och resten med bilfirman, allt beror ju på räntan.
Glömde nämna i inlägget att jag har haft skuldsanering tidigare, men den är klar och avslutad. Kanske drf riskprognos på uc är högre? Men det står inte nåt om skuldsaneringen i nån av kreditupplysningarna.

Senast ändrad:
Vad har du gjort för de 4 tidigare förfrågningarna?

2st av dom är från lendo när jag sökte där, och resterande 2 är från sergel och intrum, dom tog det nån vecka innan min sanering var slut.

Fick du nej av lendo?

Jag fick 3st erbjudanden, men på tok för hög ränta.

Det är nog bättre om du kan försöka få ihop 40-50k så du slipper ta blancolån för kontantinsats. Möjligen bättre att leasa bil istället beroende på leasingavtal.
Kreddy kan vara missvisande då din riskprognos diffar. Utgå från minuc som förmodligen visar mer korrekt.

Poängen med att ha 20% kontant är ju att inte utsätta sig för för stor risk, kan vara klokt att följa det.

Jo jag får nog ta mitt förnuft till fånga och spara ihop till kontantinsats endå.
Tänkte endå att det kan vara bra att bolla sina tankar med andra ibland, så jag tackar för era svar!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp