Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Förlängning av betalplan skuldsanering

Hej är på slutet av min betalplan (1 månad kvar) fick 3 årig betalplan.
Drog iväg en omprövning i september pga jag haft lite högre lön vissa månader pågrund av oplanerad övertid och semesterersättning mm.

Skrev i omprövningen att min lön har gått från 34000 till 37850 sedan skuldsaneringen startades.

Fick svar i fredags där stod det så här:

1.Du har ansökt om omprövning då du fått högre inkomst sedan halvårsskiftet 2023. Varför har du inte ansökt om omprövning tidigare?

2. Du har på grund av din inkomstökning haft ett högre betalningsutrymme
under hela din skuldsanering.
- Har du satt undan pengar så att du kan betala ikapp med en klumpsumma eller
vill du att vi förlänger betalningsplanen med de belopp som du ligger efter med?

3. Har det skett några förändringar i övrigt av inkomster och utgifter?

Min fundering kan dom förlänga betalplanen när jag har sökt omprövning själv? Fatta på deras hemsida att dom inte gjorde så?

Sen står det även på deras hemsida att man inte ska ompröva pågrund av den årliga löneökningen? Att det ska jämna ut sig med hyra mm.

Drog iväg en omprövning i september pga jag haft lite högre lön vissa månader pågrund av oplanerad övertid och semesterersättning mm.

Skrev i omprövningen att min lön har gått från 34000 till 37850 sedan skuldsaneringen startades.

1.Du har ansökt om omprövning då du fått högre inkomst sedan halvårsskiftet 2023. Varför har du inte ansökt om omprövning tidigare?

vill du att vi förlänger betalningsplanen med de belopp som du ligger efter med?

Min fundering kan dom förlänga betalplanen när jag har sökt omprövning själv? Fatta på deras hemsida att dom inte gjorde så?

Sen står det även på deras hemsida att man inte ska ompröva pågrund av den årliga löneökningen? Att det ska jämna ut sig med hyra mm.
Bör väl inte omprövas. En månadsökning med runt 4-5K säger de själva bör omprövas. Inte årliga årsökningar av lön.

Nej tyckte det var konstigt .

Fastnade lite på att jag skulle ha haft ett högre betalningsutrymme, dom hade ju kollat upp vad jag tjänat 2023 och 2024 och bortsett årliga löneökningen så ligger jag 2023 i snitt på ca 2200 mer i månaden brutto pga övertid och 2024 i snitt 1600 brutto. Känns ju inte som dom Kallar det väsentligt förbättring.

Det var som tusan. När min inledande skuldanering började i slutet av 2022 låg min lön också på 34000kr.

2024 juni skickade jag in omprövning för lönen ökat till 39000 och fick behålla min betalplan.

Nu är lönen uppe i nästan 42 för heltid men har varit sjukskriven och delvis tjänstledig på 25% så inte passerat 39000. Vilket jag informerat om. Å dom har inte haft invändningar heller.

Väldigt olika verkar det bedömas
(har 4års betalplan, slutar hösten 2026)

Fastnade lite på att jag skulle ha haft ett högre betalningsutrymme, dom hade ju kollat upp vad jag tjänat 2023 och 2024 och bortsett årliga löneökningen så ligger jag 2023 i snitt på ca 2200 mer i månaden brutto pga övertid och 2024 i snitt 1600 brutto. Känns ju inte som dom Kallar det väsentligt förbättring.
Du kan inte bortse årliga löneökningar.
Det är total löneökning sedan saneringen inleddes.

Du kan ju inte summera åren, så nej det är inte 8k brutto

Du kan ju också vara lite tydligare. Som du skrivit det så fick du ökad bruttolön med 3750 2023 och 4100 2024..
Men då är alltså din totala löneökning brutto sedan start 4100:-?
Detta är ju under det belopp KFM själva säger du ska uppnå för att ompröva.
Nu har du ju dock omprövat och dem anser att du ska betala mer.

Frågan är ju hur mycket dem vill ha in :) (jag hade tagit förlängd betalplan btw, borgenärer kan ompröva din sanering även efter att din betalplan är avslutad).

Du kan ju också vara lite tydligare. Som du skrivit det så fick du ökad bruttolön med 3750 2023 och 4100 2024..
Men då är alltså din totala löneökning brutto sedan start 4100:-?
Detta är ju under det belopp KFM själva säger du ska uppnå för att ompröva.
Nu har du ju dock omprövat och dem anser att du ska betala mer.

Frågan är ju hur mycket dem vill ha in :) (jag hade tagit förlängd betalplan btw, borgenärer kan ompröva din sanering även efter att din betalplan är avslutad).
Inte jsg som skrivit :) men nu när du la upp det sådär kanske du har rätt ändå... fel av mig

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp