- Meddelanden
- 579
- Mottagna reaktioner
- 206
- Poäng
- 407
Som ämnet lyder: hur förklarar man för någon som aldrig haft ekonomiska bekymmer? Har ju under ett par veckors tid haft en lång dialog med en bankman angående ett lån för att samla lån och krediter. Betalningsförmåga och kapital (i form av övervärde i huset finns). Men min bankman kan inte förstå att vi har kunnat sätta oss i den här situationen med så mycket dåliga lån. Jag har försökt att förklara på alla möjliga och utlämnande sätt jag kan. Hur man påverkas av när man väl har hamnat i lånekarusellen (av olika anledningar) och inte har lyckats sätta stopp för det innan det var försent. Hon tycker att vi är oansvarsfulla, vilket jag kan hålla med om att vi var från början. Men HUR förklarar man för någon som förmodligen är född med guldsked i munnen och har NOLL förståelse för hur dåligt mående och ekonomi hänger samman? Jag måste hela tiden vara trevlig och saklig mot bankmannen men min frustration börjar växa. Hon försöker inte ens förstå. Jag förstår att hon ser att vi varit oansvarsfulla men vi har under många år försökt att rädda upp situationen, vilket givetvis bara har lett till att det blivit sämre. Jag VILL ju nu ta ansvar på riktigt för situationen. Jag vill också kunna leva ett normalt liv med min familj och kanske tom kunna spara en slant till oförutsedda utgifter.
Hon får mig att känna mig dum i huvudet och precis ointelligent. Jag vet ju själv att ekonomiska problem sällan handlar om att individen är ointelligent eller inte förstår bättre. Men hur förklarar jag det för henne? Hur ska man få någon som aldrig varit i detta helvetet att förstå att det kan bli så här och hur man kan må när man väl hamnat här. Att det inte handlar om att man är dum, trög eller oansvarsfull?
Jag är helt övertygad om att denne bankman skulle kunna hjälpa oss men jag tror inte att hon kommer att lägga fram vårt ärende så vidare positivt från sin chef
Hur ska jag få henne att förstå att vårt liv står och faller med deras beslut?
Hon får mig att känna mig dum i huvudet och precis ointelligent. Jag vet ju själv att ekonomiska problem sällan handlar om att individen är ointelligent eller inte förstår bättre. Men hur förklarar jag det för henne? Hur ska man få någon som aldrig varit i detta helvetet att förstå att det kan bli så här och hur man kan må när man väl hamnat här. Att det inte handlar om att man är dum, trög eller oansvarsfull?
Jag är helt övertygad om att denne bankman skulle kunna hjälpa oss men jag tror inte att hon kommer att lägga fram vårt ärende så vidare positivt från sin chef
Hur ska jag få henne att förstå att vårt liv står och faller med deras beslut?