Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Förklara för någon som aldrig haft ekonomiska problem

Som ämnet lyder: hur förklarar man för någon som aldrig haft ekonomiska bekymmer? Har ju under ett par veckors tid haft en lång dialog med en bankman angående ett lån för att samla lån och krediter. Betalningsförmåga och kapital (i form av övervärde i huset finns). Men min bankman kan inte förstå att vi har kunnat sätta oss i den här situationen med så mycket dåliga lån. Jag har försökt att förklara på alla möjliga och utlämnande sätt jag kan. Hur man påverkas av när man väl har hamnat i lånekarusellen (av olika anledningar) och inte har lyckats sätta stopp för det innan det var försent. Hon tycker att vi är oansvarsfulla, vilket jag kan hålla med om att vi var från början. Men HUR förklarar man för någon som förmodligen är född med guldsked i munnen och har NOLL förståelse för hur dåligt mående och ekonomi hänger samman? Jag måste hela tiden vara trevlig och saklig mot bankmannen men min frustration börjar växa. Hon försöker inte ens förstå. Jag förstår att hon ser att vi varit oansvarsfulla men vi har under många år försökt att rädda upp situationen, vilket givetvis bara har lett till att det blivit sämre. Jag VILL ju nu ta ansvar på riktigt för situationen. Jag vill också kunna leva ett normalt liv med min familj och kanske tom kunna spara en slant till oförutsedda utgifter.

Hon får mig att känna mig dum i huvudet och precis ointelligent. Jag vet ju själv att ekonomiska problem sällan handlar om att individen är ointelligent eller inte förstår bättre. Men hur förklarar jag det för henne? Hur ska man få någon som aldrig varit i detta helvetet att förstå att det kan bli så här och hur man kan må när man väl hamnat här. Att det inte handlar om att man är dum, trög eller oansvarsfull?

Jag är helt övertygad om att denne bankman skulle kunna hjälpa oss men jag tror inte att hon kommer att lägga fram vårt ärende så vidare positivt från sin chef :( Hur ska jag få henne att förstå att vårt liv står och faller med deras beslut?

Lider med dig....en sån person komer aldrig kunna förstå en sån situation. Har personer i min närhet som man trodde skulle stötta när dom fick reda på hur det låg till för mig och att jag valde att släppa mitt till kfm. Bara fått samma skit från dom som du av eran bankman...dom försöker inte ens förstå.
Hopps det löser sig för er på något vis och att nufåf nån som lyssnar!

tyvärr tror jag inte att det går att förklara. Hon har sin världsbild klar för sig, tyvärr! Hon, en som alltid gör rätt för sig, en som aldrig gör fel eller tar fel beslut. Ni som har er själva att skylla att ni fått ekonomiska problem. JAg är helt övertygad att er bankman är helt säker på att hon aldrig skulle kunna få sådana problem. så hennes världsbild och människosyn är av cement (och mkt gammaldags!).

Normalbegåvade människor har empati och förstår att människor kan hamna i svårigheter av olika anledningar, misskött ekonomin, börjar dricka, bli kriminella etc. Det finns ingen försäkring mot detta. men er bankman verkar tro att bara man är så ordentlig som hon så får man aldrig några bekymmer. Hon borde inte jobba med människor!

Det enda vi kan hoppas är att hon en dag hamnar i ngn sorts svårigheter som får henne att omvärdera sin syn och släppa på fördomarna.

Lägg inte energi på att få henne att förstå.
Men skäll gärna ut henne (när ni fått lånet)

Lider med dig....en sån person komer aldrig kunna förstå en sån situation. Har personer i min närhet som man trodde skulle stötta när dom fick reda på hur det låg till för mig och att jag valde att släppa mitt till kfm. Bara fått samma skit från dom som du av eran bankman...dom försöker inte ens förstå.
Hopps det löser sig för er på något vis och att nufåf nån som lyssnar!
Tack snälla du! Så himla ledsen jag blir över att du har vänner i din bekantskapskrets som behandlat dig likadant. Jag förstår inte hur man kan vara så oförstående, särskilt mot någon man känner. Hoppas att du mår bra nu iaf! Det är inget dumt ordspråk " i nöden prövas vännen". Jag kommer att sålla ganska friskt i min bekantskapskrets framöver man märker ganska fort vilka som är ens riktiga vänner.

tyvärr tror jag inte att det går att förklara. Hon har sin världsbild klar för sig, tyvärr! Hon, en som alltid gör rätt för sig, en som aldrig gör fel eller tar fel beslut. Ni som har er själva att skylla att ni fått ekonomiska problem. JAg är helt övertygad att er bankman är helt säker på att hon aldrig skulle kunna få sådana problem. så hennes världsbild och människosyn är av cement (och mkt gammaldags!).

Normalbegåvade människor har empati och förstår att människor kan hamna i svårigheter av olika anledningar, misskött ekonomin, börjar dricka, bli kriminella etc. Det finns ingen försäkring mot detta. men er bankman verkar tro att bara man är så ordentlig som hon så får man aldrig några bekymmer. Hon borde inte jobba med människor!

Det enda vi kan hoppas är att hon en dag hamnar i ngn sorts svårigheter som får henne att omvärdera sin syn och släppa på fördomarna.

Lägg inte energi på att få henne att förstå.
Men skäll gärna ut henne (när ni fått lånet)

Kloka Myra! Ja, det är nog så att vi har två helt olika världsbilden jag och min bankman. Jag är uppväxt med jäkligt hårda förutsättningar men har alltid fått lära mig att behandla mina medmänniskor med respekt. Kan hända att jag ibland är naiv och för snäll men hellre det än att helt sakna empatisk förmåga.

Jag kan inte sluta att tänka på hur jag ska få henne att förstå. Men det är så frustrerande när hon flera gånger sagt att hon ser att vi har både betalningsförmåga och kapital men ändå väljer att bortse från det för att " hon inte förstår" hur vi hamnat här. Grrrr! Vill inte höra 100 gånger att vår kredit historik är en ledsam läsning och att vi borde ha förstått att vi skulle ha ett sparande. Två månadslöner ska man minst ha sparat, har hon också påpekat 100 ggr.

Önskar att hon bara för en sekund kunde känna det vi känner!

Kram

Tack snälla du! Så himla ledsen jag blir över att du har vänner i din bekantskapskrets som behandlat dig likadant. Jag förstår inte hur man kan vara så oförstående, särskilt mot någon man känner. Hoppas att du mår bra nu iaf! Det är inget dumt ordspråk " i nöden prövas vännen". Jag kommer att sålla ganska friskt i min bekantskapskrets framöver man märker ganska fort vilka som är ens riktiga vänner.

För mig var det verkligen "i nöden prövas vännen" Idag mår jag så otroligt mycket bättre....har lång väg kvar flera år innan jag är skuldfri men jag och min man jobbar sakta men säkert oss framåt och vi har varann och han har alltid stöttat mig som tur är. Hoppas verkligen det löser sig för er!
Finns ingen möjlighet för er att få prata med nån annan bankman som kanske är lite mer förstående?

Byt bankman, du kommer inte nå framgång här, eller byt bank om det är nödvändigt, tyvärr är allt beroende på vilka personer och vem man har tur/otur att träffa.

Byt bankman, du kommer inte nå framgång här, eller byt bank om det är nödvändigt, tyvärr är allt beroende på vilka personer och vem man har tur/otur att träffa.
Bor i en så liten ort att hon är enda bankmannen. Kan man ringa något annat kontor inom samma koncern?

För mig var det verkligen "i nöden prövas vännen" Idag mår jag så otroligt mycket bättre....har lång väg kvar flera år innan jag är skuldfri men jag och min man jobbar sakta men säkert oss framåt och vi har varann och han har alltid stöttat mig som tur är. Hoppas verkligen det löser sig för er!
Finns ingen möjlighet för er att få prata med nån annan bankman som kanske är lite mer förstående?
Så bra att du mår bättre idag! Och det är utan tvekan bättre att ha få eller ingen vän än att ha en drös av falska människor som inte bryr sig när det väl gäller!

Bor i en så liten ort att hon är enda bankmannen. Kan man ringa något annat kontor inom samma koncern?
Finns det ingen "större" ort ett par mil därifrån du bor som du kan besöka istället och se om det är mer förstående och vettiga där? När du väl fått hjälp kan du ju återgå till ditt vanliga kontor igen. Ja, det går även bar att ringa och prata med någon (beror kanske på bank iofs)...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp