Förhandla ränta?

Vi har fått bolån beviljat och allt är klart med huset. Kontrakt skrivna och inflytt i sommar. Det som återstår är att lånet ska läggas upp, med ränta och sånt. Möte till veckan. Vad kan man förvänta sig av ett sådant möte, skall man försöka "förhandla hårt" och vad skall man i så fall peka på? Jag har ett halvdåligt blancolån och några risiga förfrågningar från förra sommaren, finns risk att dessa används emot mig om vi är för ivriga med ränteförhandlingarna?

Vi har fått bolån beviljat och allt är klart med huset. Kontrakt skrivna och inflytt i sommar. Det som återstår är att lånet ska läggas upp, med ränta och sånt. Möte till veckan. Vad kan man förvänta sig av ett sådant möte, skall man försöka "förhandla hårt" och vad skall man i så fall peka på? Jag har ett halvdåligt blancolån och några risiga förfrågningar från förra sommaren, finns risk att dessa används emot mig om vi är för ivriga med ränteförhandlingarna?

Vilken bank har ni tagit bolånet på?
Har ni pengar till kontantinsatsen, pantbrev, lagfart? Har ni funderat på om ni ska ha rörlig eller bunden ränta? Vet du vad räntorna ligger på den banken du har tagit bolånet på?

Nordea och ja, dom pengarna finns. Har blivit rekommenderad bunden då det är bra läge för det nu, sägs det.

Nordea och ja, dom pengarna finns. Har blivit rekommenderad bunden då det är bra läge för det nu, sägs det.

Synd att ni inte har hört er för på flera banker för att kolla upp vilka erbjudande ni fick därifrån. Tänk bara på att inte binda räntan längre än ni har tänkt att bo kvar. Vad som helst kan hända och då blir det dyrt att lösa in bundna räntor. Om ni får ränte rabatt tänk på att det oftast gäller i ett år bara sen måste ni förhandla igen. Fråga dom vilken ränta dom kan erbjuda. Förmodar att ni är hel kund hos Nordea? Var inte rädd för att förhandla om räntan.

Bra läge för att binda räntan utan att veta vad den är? Låter ju som en strålande affär.

När jag ”förhandlade” räntan med Nordea så handlade det mest om hur mycket man ville flytta över till Nordea i form av pension och sparande.

Senast ändrad:
När jag ”förhandlade” räntan med Nordea så handlade det mest om hur mycket man ville flytta över till Nordea i form av pension och sparande.

Helkund är absolut en fördel vid förhandling av räntan. Det TS även skulle ha gjort är att kontaktat flera banker för att höra om räntan. Med tanke på att reporäntan skulle ligga kvar på 0% i 3 år framåt eller även kunde sänkas så har man bra läge för lägre ränta.

Tack för svar. Inser att jag kunde satt mig in bättre, även om det kanske inte är fullt så illa som jag fick det att låta (min sambo har jobbat hårt med detta och Nordea är ett givet val för henne). Vi vet dock att det kan vara klokt att blanda in andra banker och se sig omkring. Men har jag fattat rätt att förhandlingen av räntan handlar mer om vissa givna rabattpunkter och ens engagemang i den aktuella banken, snarare än att de pekar på mina förfrågningar osv?

Grattis till bolån! Vilka förutsättningar har ni? Hur stora lån och pris på bostad

Tack för svar. Inser att jag kunde satt mig in bättre, även om det kanske inte är fullt så illa som jag fick det att låta (min sambo har jobbat hårt med detta och Nordea är ett givet val för henne). Vi vet dock att det kan vara klokt att blanda in andra banker och se sig omkring. Men har jag fattat rätt att förhandlingen av räntan handlar mer om vissa givna rabattpunkter och ens engagemang i den aktuella banken, snarare än att de pekar på mina förfrågningar osv?

Det beror helt på vilken bank ni väljer för att få en bra ränta. Storbankerna vill självklart ha att man flyttar över alla sina affärer i samma bank. Men väljer en bank som inte kräver detta så kan du t.ex få en ränta på 1.04% bundet i 1 år på stabelo. Men då får man inte ha mer än 60% belåningsgrad. Men det finns andra aktörer också inom bolån.
Om du räknar på ett vanligt bolån på en vanlig bank med 2 miljoner i lån så motsvarar det 2000 kr mindre i ränta per månad genom att istället välja stabelo.
Det är rätt mycket pengar som man i stället kan välja att spara eller amortera i stället.
Att välja rätt bank för bolån är viktigt med tanke på hur mycket pengar man kan spara per månad. Det gäller att vara otrogen mot sin bank även om man haft den länge. Men vill man slänga ut pengar i onödan är upp till var och en. Men jag vet vad jag hade valt i alla fall :) lycka till med bostads köpet

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp