Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Extrapengar - Köpa/sälja billiga bilar

Det måste fortfarande (som svensk) gå att köpa billig(are) bilar, fixa till dom lite och sälja vidare med lite vinst?

Man lär ju inte bli rik på det, men om man skulle få tag på 1-2 bilar i månaden som man lägger ner lite tid på, fixar lite smågrejer osv. så hade det ju varit en trevlig extrainkomst.

Exempel: Jag tänker mig att jag hittar en bil som ligger ute för 19k, jag skambjuder och får köpa för 15k. Jag fixar till den lite och sätter ut för 20k och kan gå ner till 19k. Typ så.

Jag vet att man inte kan göra hur många affärer som helst som privatperson.

Men nån här måste ju ha erfarenhet, vilka bilar är enklast/snabbast att få iväg igen?

Det är hård konkurrens om barskrapet idag. Folk har kvar sina äldre bilar längre och kör med dem tills de i princip rasar. Bilar skrotas i lägre omfattning. Facebook överöses med flippare som köper trasiga bilar för att göra samma sak som du funderar på. Satsa på enkla bilar som är lätta att reparera. Undvik VAG i stort, speciellt med TSI-motorer, automatväxlade bilar. Kolla om det finns mycket reservdelar på skroten för de bilmodeller du funderar på. Finns det fåtal delar så undvik då det rör sig om en bilmodell som går sönder ofta. Överflöd av reservdelar på skroten är en bra indikation. Det går säkerligen att hitta fynd, fast köpa för 15k och sälja för 19k är ju ingen speciellt bra marginal om du dessutom behöver lägga tid på att reparera och göra ordning bilen inför försäljning.

Detta håller typ varenda person på med, ofta från icke skidåkande nationer.

Jag lyckades göra ett kanonfynd på blocket men på 60 minuter hade säljaren fått 80 mejl. Bara ren tur att jag fick köpa.

Ska man fynda något måste man köpa först, tänka sen. Finns ingen tid för analys. Detta gäller motorfordon. Om du är expert på teserviser från engelskt 1800 tal kanske du kan fynda lättare.

Folk från icke skidåkande nationer köper bilar, fusklagar och säljer hos någon kusins bolag för vinst. De vet hur man ska krama ur varenda möjliga krona ur systemet.

Så nej, lägg ner tanken. Bara kolla våra sjuka priser på vans. Alltså inte skorna utan van som i vanlife. Skruttigt gammalt skit går för 60-80k på kvd mm.

Du kommer behöva lägga ner massor med tid på att bevaka objekt, sen hoppas att du har turen att vara först och kan hämta snabbast för att göra en riktigt bra deal. Inte värt det idag.

Senast ändrad:
Det du kan göra är att bevaka ord som "dödsbo, skilsmässa, akut" och sånt på blocket. Sen vara jävligt snabb. Där kan dyka upp sjuka fynd.

Får bevaka Blocket då. Men det känns som jag kanske hade en kass idé ändå. Men med löneutmätning skulle ju ett par tusen extra per månad hjälpa till. Och tid har jag gott om, så en dålig timpenning avskräcker mig inte.

Det är hård konkurrens om barskrapet idag. Folk har kvar sina äldre bilar längre och kör med dem tills de i princip rasar. Bilar skrotas i lägre omfattning. Facebook överöses med flippare som köper trasiga bilar för att göra samma sak som du funderar på. Satsa på enkla bilar som är lätta att reparera. Undvik VAG i stort, speciellt med TSI-motorer, automatväxlade bilar. Kolla om det finns mycket reservdelar på skroten för de bilmodeller du funderar på. Finns det fåtal delar så undvik då det rör sig om en bilmodell som går sönder ofta. Överflöd av reservdelar på skroten är en bra indikation. Det går säkerligen att hitta fynd, fast köpa för 15k och sälja för 19k är ju ingen speciellt bra marginal om du dessutom behöver lägga tid på att reparera och göra ordning bilen inför försäljning.
Du kanske har koll, vad är det med vag och deras automat/dsg växellådor, jag har inte grävt mig in i det och de vagbilar jag haft var lite längre sedan och om jag minns rätt var det manuella lådor på dom Men till och med bärgningskillarna vi ringer in burkar mumla fula ord när dom ser en vag..

Du kanske har koll, vad är det med vag och deras automat/dsg växellådor, jag har inte grävt mig in i det och de vagbilar jag haft var lite längre sedan och om jag minns rätt var det manuella lådor på dom Men till och med bärgningskillarna vi ringer in burkar mumla fula ord när dom ser en vag..
DSG är 2 manuella lådor med tillika dubbelkoppling som en mekatronikenhet styr. VAG hade problem med deras DSG7-låda. Taxi-chaufförerna gnällde rätt friskt att lådorna gick sönder titt som tätt i deras Passat-bilar. Detta var innan 2013 om jag minns rätt och VAG upphörde med försäljningen till Taxi-bolagen. Blev något annat alternativ med ändrad DSG-låda och annan bil, Touran har jag för mig. Har själv en Skoda Fabia TSI med DSG7. Det är Inget annat än rent skräp. Två kamkedjebyten och lådan indikerar fel, fast den är fortfarande körbar idag. VAG återkallade bilar med DSG q200-lådan för att byta olja i mekatronik-enheten för att det kunde bildas sulfat och kortsluta elektroniken i den. Oljebytet gjordes på min för ett antal år sedan. Dock ska lådan egentligen vara helt underhållsfri. Over-engineering är nog det man kan säga.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp